تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷

فین تک، فرصت یا تهدید؟

در دنیای دیجیتالی امروز، استفاده از فناوری‌ها به طور فزاینده‌ای مسیر زندگی روزمره ما را در برگرفته است. مردم برای تعامل با تقریبا هر موضوعی در زندگی خود از نرم‌افزارها و برنامه‌های فناوری استفاده می‌کنند و فرصت‌های استفاده از فناوری‌های مالی یا «فین‌تک»‌ها بسیار است اما همچنان استفاده از این فناوری با خطراتی همراه است.
رویداد۲۴ به گزارش فابانیوز، صنعت خدمات مالی طی سال‌های کوتاه گذشته با گسترش قابل توجی همراه بودند و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت رشد آنها دیده نمی‌شود. از معرفی پرداخت‌های موبایل تا بانکداری آنلاین و ارزهای رمزنگاری شده و همچنین روند تجزیه و تحلیل اطلاعات شخصی همگی شاهد رشد قابل توجهی بودند، سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا استفاده از سیستم‌های دیجیتال در کسب و کارهای روزانه، برکت است یا بلا؟

»سام تیدزول نوریز» کارشناس عرصه فناوری‌های مالی در این باره می‌گوید: «همانند هر انقلابی، عناصر غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد و سیر تکاملی فین‌تک نیز از این قاعده مستثنی نیست، فین‌تک در همه زمینه‌ها و بخش‌ها در سراسر جهان در دسترس مردم و کسب و کارها قرار گرفته است و در حالی که ما برای استفاده از نوآوری‌ها تشویق می‌شویم، باید در برابر پتانسیل استفاده نادرست از فناوری نیز آگاهانه رفتار کنیم.»

به گفته تیدزول نوریز، عناصر بسیاری در توسعه فین‌تک‌ها اهمیت دارند. یکی از این عناصر عدم عملکرد اقتصادی بانک‌ها است. آنطور که نوریز توضیح می‌دهد، بانک‌ها کسب درآمد از سرمایه‌گذاری را امری سخت می‌دانند و از همین رو به دنبال مدل‌های جدید کسب و کار و حرکت از مدل سپرده به سمت مدل‌های «SAS»  و یا  مدل‌های درآمد سالانه هر کاربر و یا پرداخت به ازای کلیک مورد استفاده از سوی شرکت‌های فناوری هستند.

وی در این باره می‌گوید: بانک‌ها برای اینکه به حضور در فضای رقابتی ادامه دهند نیازمند آن هستند که به سرعت ارتقا و تکامل پیدا کننداز سوی دیگر، تحلیلگران بر این باور هستند که خطرات ناشی از حملات سایبری همچنان یکی از تهدیدات بزرگ فین تک‌ها به شمار می‌روند.

با توسعه فین‌تک، بانک‌ها باید از فناوری استقبال کنند و و کار در بخش‌های مختلف آن را آغاز و به خدمات مالی محدود نشوند. موضوع دیگر در این زمینه استفاده از تکنولوژی بلاک چین است که بانک لهستان اخیر از اجرای این تکنولوژی خبر داده است.

والیسکی یک مقام بانک لهستان در این باره می‌گوید: بلاک‌چین به نیازمندی‌های کلیدی رسانه‌های پایدار پاسخ می‌دهد، محرمانه بودن و امانت‌داری اسناد و مدارک مشتریان را  به خوبی تضمین می‌کند، موضوعی که جذابیت این فناوری برای بانک‌ها را افزایش می‌دهد.

مانتاس کاتیناس، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری لیتوانی، در این باره می‌گوید: فین‌تک بازاری فعال و پویا دارد و بازیگران این عرصه بسیار پرتکابو هستند، بنابراین اول شدن در اجرای ایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این حوزه سپرده ارزشمندی محسوب می‌شود.

در نهایت باید گفت که هیچ راه فراری از فین تک وجود ندارد. با این حال، مهمترین عنصر موجود در این فناوری اعتماد است. تیدزول در این باره می‌گوید: این جنبه از فناوری های مالی مهم و مهمتر خواهد شد. بانک ها ایمان آورده اند که آنها اعتماد مشتریان خود را در اختیار دارند . امروزه، این اعتماد تغییر کرده است و شرکت های فناوری قابل اطمینان هستند و اعتماد فاکتور مهمی برای تکامل این صنعت به شمار می رود. اعتماد همچنین به فاکتور مهمی میان ملت ها تبدیل شده است.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان