تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
بهروز نعمتی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ و در واکنش به اظهارات حمیدرضا ترقی پاسخ داد:

دلایل خشم تندروها از پیوستن میانه‎روها به لیست امید چیست؟

تمام هم و غم ما باید بر این باشد که با وحدت و همدلی کارها را پیش ببریم و از همه توانمندی ها و ظرفیت های کشور استفاده کنیم؛ نه اینکه طیف پیروز در هر دوره، سایر طیف ها را کاملا کنار بزند. در این مورد دوستان از این موضوع که لیست نمیندگان آنها رای نیاورده خشمگین هستند و این واکنش ها را نشان دادند.
رویداد۲۴- حمیدرضا ترقی عضو شوری مرکزی حزب موتلفه در گفتگویی با یک رسانه اصولگرا، در مورد ائتلاف برخی اصولگرایان معتدل با اصلاح طلبان و پیوستن آنها به «لیست امید» با شدت و حدت هرچه تمام، این ائتلاف را نتیجه «تطمیع» و «خرید» این چهره های اصولگرا از سوی اصلاح طلبان دانست و گفت: «اصلاح طلبان به دنبال خريد نمايندگان رقيب هستند... اصلاح طلبان وعده ها و امکاناتي را به کانديداها مي دهند تا بتوانند آنها را به سمت خود بکشند. اين کار در آينده براي اصلاح طلبان مشکلاتي را فراهم خواهد کرد و اگر کسي هم از طيف اصولگرايي به ليست اميد بپيوندد، حتما تطميع شده و عواقب آن را خواهد ديد.»

منظور ترقی از «عواقب» هرچه باشد، در فضای سیاسی کشور از آن به عنوان تهدید برداشت شده، کما اینکه قضاوت در مورد تهمت بودن یا نبودن این «تطمیع» نیز جای بحث بسیار دارد.

بهروز نعمتی یکی از چهره های معتدل اصولگرایی است که در انتخابات 7 اسفند به ائتلاف «لیست امید» پیوست و در زمره مخاطبان این گفتگوی حمیدرضا ترقی قرار می گیرد. او در گفت و گو با رویداد۲۴ به این سخنان ترقی، واکنش نشان داد. 

-    حمیدرضا ترقی در گفتگویی با یک رسانه اصولگرا، در مورد تطمیع و خرید برخی کاندیداهای اصولگرا توسط لیست امید صحبت کرده بود که لحن خشمگین وی بیشتر متوجه شما و امثال شما بود، دلیل اصلی ترقی از این شدت خشم چیست؟
ما از زمانی که فراکسیون «رهروان» را تشکیل دادیم، اساس بر این مبنا بود که در واقع معتدل های مجلس بتوانند در کنار هم قرار گیرند و در همان مقطع نیز این تندروی ها وجود داشت که به عنوان مثال بعضی ها مطرح می کردند که چرا در فراکسیونی که علی لاریجانی به عنوان یک اصولگرا در آن حضور دارد، یک اصلاح طلب نیز باید حضور داشته باشد؟ اما نظر شخصی بنده بر این است که تمام هم و غم ما باید بر این باشد که با وحدت و همدلی کارها را پیش ببریم و از همه توانمندی ها و ظرفیت های کشور استفاده کنیم؛ نه اینکه طیف پیروز در هر دوره، سایر طیف ها را کاملا کنار بزند. در این مورد دوستان از این موضوع که لیست نمیندگان آنها رای نیاورده خشمگین هستند و این واکنش ها را نشان دادند.
فراموش نکنیم که آقای ترقی، در برهه ای نماینده بوده اند و می دانند که نماینده مجلس با هیچ چیز تطمیع نمی شود و بحثی که آقای ترقی مطرح کردند، جفا در حق خود ایشان و نمایندگان دوره های مختلف است. به نظر بنده آنچه که اهمیت دارد، اعتقاد است و اگر کسی از جریانی حمایت می کند، بحث اعتقادی است. بحث دیگر اینکه لیست امید، یک لیست ائتلافی بود که با توجه به فضایی که در کشور وجود داشت، این لیست ائتلافی در برگیرنده بسیاری از نظرات بود؛ ائتلافی که بین حامیان دولت، اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل شکل گرفت. اعتقاد داریم که کشور به همین سمت پیش می رود، مردم از تندروی ها، چنگ به صورت انداختن ها و مسائل حاشیه ای خسته شده اند.

-    خشم حمیدرضا ترقی از این موضوع به حدی شدید بود که حتی از واژه «تطمیع» استفاده کرده، به نظر شما این امر می تواند مصداق «تهمت زدن» باشد؟
متاسفانه تندروهای جامعه ما دست به هر کاری می زنند و این موضوع ساده ترین آنهاست، به عنوان مثال زمانی که کفش به سوی رئیس یک قوه پرتاب می کنند، یا هتاکی های متعدد به ستون ها و استوانه های نظام می کنند، این مورد اخیر ناچیزترین این برخوردهاست.

-    حمیدرضا ترقی تاکید کرده که هر یک از اصولگرایان که به «لیست امید» پیوسته و یا خواهد پیوست، دچار عواقبی خواهد شد. شخص شما که به «لیست امید» پیوستید، چه عواقبی را از سوی اصولگرایان برای خود پیش بینی می کنید؟
این نوع برخوردها قابل درک نیست، شاید دوستان قصد دارند بگویند که ما از این پس در زمره این طیف قرار نمی گیریم، اما آنچه مشخص است آنکه ما اعتقاد داریم که این تندروی ها به زباله دان تاریخ پیوسته، افراد تندرو جواب خود را گرفته اند و قبل از اینکه به ما پاسخ دهند، پاسخ خود را دریافت کرده اند و این مسائل تهدید به حساب نمی آید؛ بزرگترین تهدید این است که مردم کسی را قبول نداشته باشند.

-    یکی از عواقب پیوستن به «لیست امید» برای شما و امثال شما، اخراج شما از اردوی اصولگرایان از سوی تندروهاست. آیا این «اخراج» برای شما در ذات دارای اهمیت است؟
ما خود را اصولگرا می دانیم و به عنوان اصولگرایان معتدل در کشور هستیم و خواهیم بود، اینکه اگر جرگه اصولگرایی حداکثر 25 نفر را شامل می شود که قصد اخراج ما را داشته باشند، باید گفت که ما اصلا این افراد را قبول نداشتیم که بخواهیم به لیست آنها بپیوندیم. ناگفته نماند این افراد به دفعات از ما خواستند و واسطه های بسیاری نیز فرستادند که ما به عضویت این لیست درآییم، اما نباید فراموش کرد که تنها یک تعداد خاصی اصولگرا نیستند، بلکه اصولگرایی دامنه گسترده ای دارد و مختص یک تعداد خاص نیست. بحث دیگر اینکه بسیاری از کسانی که به عنوان نمایندگان مردم انتخاب شدند، مورد حمایت «لیست امید» بودند و بعید است که این افراد بدون رضایت شخصی جزو «لیست امید» قرار گرفته باشند و قطعا رضایت داشته اند و این گونه واکنش ها از حب علی نیست بلکه از بغض معاویه است.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان