تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

واکنش معاون وزیر صنعت به موضوع هک سامانه ثبت سفارش/شاید هک شده باشد

معاون وزیر صنعت در واکنش به سخنان رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره هک شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو گفت: ممکن است پس از رسیدگی به تخلف ثبت سفارش، مشخص شود سیستم ثبت هک شده است اما من این را نمی دانم و نمی‌توانم بر آن نام بگذارم.

رویداد۲۴-معاون وزیر صنعت در واکنش به سخنان رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره هک شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو گفت: ممکن است پس از رسیدگی به تخلف ثبت سفارش، مشخص شود سیستم ثبت هک شده است اما من این را نمی دانم و نمی‌توانم بر آن نام بگذارم.

«مجتبی خسروتاج» این مطلب را در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد و افزود: امکان دارد پس از رسیدگی به تخلف ثبت سفارش واردات 6400 دستگاه خودرو که وزارت صنعت آن را به مراجع ذیربط اعلام کرده است، مشخص شود سیستم ثبت سفارش هک شده است.
وی ادامه داد: ثبت سفارش به معنی واردات نیست؛ بنابراین ممکن است ثبت سفارش شود اما واردات صورت نگرفته باشد.


رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: فقط می‌دانیم براساس تخلف صورت ‌گرفته، بیش از 6 هزار و 400 خودرو ثبت سفارش شده که موضوع را به گمرک اعلام کرده ایم. 
وی گفت: در مجموع 2 نوع تخلف در ثبت سفارش خودرو انجام شده؛ نخست آنکه نمایندگی اجازه ثبت سفارش نداشته است و دوم اینکه برخی در زمانی ثبت سفارش کرده اند که سایت ثبت سفارش بسته بود.
«ناصر سراج» رییس سازمان بازرسی کل کشور، 2 روز پیش، از هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت سفارش و ورود غیرقانونی نزدیک به پنج هزار خودرو به کشور خبر داده بود.
این سخنان سراج، واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دنبال داشت که دیروز «هک شدن سایت ثبت سفارش» را تکذیب کرد.


امروز سازمان بازرسی کل کشور در اطلاعیه‌ای به این تکذیبیه وزارت صنعت واکنش نشان داد و اعلام کرد: رییس وقت گروه ثبت سفارش خودروهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) در بخشی از نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور که نهم خرداد امسال به امضای وی رسیده است، تاکید می‌کند «هیچ‌کدام از مراحل ثبت سفارش خودروهای سواری مورد نظر توسط این دفتر صورت نگرفته است؛ به‌ عبارت‌ دیگر دفتر مقررات، در مراحل آن نقشی نداشته است و این ثبت سفارش ها فقط با هک سیستم و تغییر کد در دیتابیس در روز 27 تیرماه 1396 رخ داده است.»


در ادامه این اطلاعیه آمده است: نامبرده در بخش دیگری از این نامه آورده است «چندین مورد نفوذ غیرقانونی به سامانه «ثبتارش» از طریق نام کاربری پرسنل دفتر مقررات در خرداد 1396 صورت پذیرفت که نشان می‌دهد شخص یا اشخاصی به ‌صورت باندی با نفوذ به این سامانه برای اشخاص متخلف، به ثبت سفارش غیرقانونی اقدام کرده‌اند که حتی آی‌پی‌های شناسایی‌شده برای شناسایی دقیق متخلفان به حراست وزارتخانه تحویل شد.»


«متخلفانی که با نفوذ غیرمجاز به سامانه ثبتارش، در واردات غیرقانونی بیش از پنج هزار دستگاه از خودروهای لوکس دست داشتند؛ از سوی این سازمان شناسایی و حتی نحوه ورود غیرمجاز آن‌ها به سامانه یاد شده نیز مشخص‌ شد؛ بر همین اساس سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌های هشداری خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در روزهای بیست و هفتم فروردین‌ماه و دهم اردیبهشت‌ماه 97 اعلام کرده سایت ثبتارش قابل نفوذ بوده و لازم است نسبت به ایمن‌سازی سایت یا جایگزینی سامانه جدید اقدام شود».


در این اطلاعیه آمده است: «مساله هک شدن سامانه یاد شده، نافی تخلف صورت گرفته و دیگر موضوع های این پرونده نیست و گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این باره در حال تکمیل است و بزودی به مراجع ذیصلاح ارسال می‌ شود. بنابراین به مسئولان امر توصیه می‌ شود از فضاسازی‌های بی‌مورد در این زمینه بپرهیزند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان