تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۷

ارائه مشاوره‌های حقوقی به دانشجویان برای آمادگی بیشتر در دادگاه تجدیدنظر/ ۱۲۰ دانشجو درگیر ماجرای اعتراضات دی ماه شدند/ دانشجویان باید دلگرم به نگاه پدرانه مسئولان باشند

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: امیدوارم نحوه برخورد مسئولان و به خصوص قوه قضائیه با دانشجویان ثابت کند که نظام نه فقط در شعار بلکه در عرصه عمل هم دوستدار جوانان و دانشجویان است و در برخورد با فعالیت‌های آنان سعه‌صدر از خود نشان می‌دهد.

رویداد۲۴-معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: امیدوارم نحوه برخورد مسئولان و به خصوص قوه قضائیه با دانشجویان ثابت کند که نظام نه فقط در شعار بلکه در عرصه عمل هم دوستدار جوانان و دانشجویان است و در برخورد با فعالیت‌های آنان سعه‌صدر از خود نشان می‌دهد.مجید سرسنگی (معاون فرهنگی دانشگاه تهران) درباره احکام صادر شده برای دانشجویان بازداشتی اعتراضات دی ماه سال ۹۶ گفت: همه اینها فرزندان این خاک و این کشور و این نظام هستند، حتی اگر اشتباهی صورت گرفته باشد، نباید احساس کنند که نظام با رافت با آن‌ها برخورد نمی‌کند، لذا از همان اوایل ماجرا تلاش شد که کمترین آسیب به دانشجویان برسد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران، وزارت علوم و همه کسانی که در آموزش عالی کشور مسئول هستند و از طرف دیگر مراجع امنیتی و قضایی تاکید بر این نکته داشتند که به گونه‌ای عمل شود تا آسیب جدی به دانشجویان وارد نشود.

احکام قطعی نیست/با کسانی که می‌توانند موثر باشند، وارد مذاکره شدیم

وی ادامه داد: برخی از احکام صادر شده، احکام نسبتا سبکی بود، اما تعدادی از دانشجویان احکام سنگینی مانند زندان‌های طویل المدت دارند. در طی چند روزی که احکام صادر شده ما سعی کردیم، رایزنی‌های خودمان را با قوه قضائیه پی بگیریم و با کسانی که می‌توانند موثر باشند، وارد مذاکره شویم. البته این احکام قطعی نیست و هنوز فرصت تجدیدنظر برای دانشجویان وجود دارد. ما امید داریم با وعده‌ای که دوستان قوه قضائیه دادند، در مرحله تجدیدنظر این احکام لغو و به گونه‌ای عمل شود که دانشجویان بتوانند با آرامش خاطر به ادامه تحصیل خود بپردازند.

تشکیل کمیته در وزارت علوم برای پیگیری کارِ دانشجویان

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به جدیت دانشگاه جهت پیگیری حل مشکل دانشجویان افزود: ما در دانشگاه تهران به طور جدی این مساله را پیگیری می‌کنیم. همچنین کمیته‌ای در وزارت علوم برای پیگیری کار دانشجویان تشکیل شده است. شنبه شب نیز جلسه‌ای داشتیم و تعدادی از دانشجویانی که احکامشان را دریافت کرده بودند به آنجا آمدند و باهم صحبت کردیم. در این کمیته تقریبا همه مسئولان ذیربط و مسئولان ارشد وزارت علوم و دانشگاه تهران حضور دارند و توسط آنها موضوع پیگیری می‌شود.

به دانشجویان برای آمادگی بهتر در دادگاه تجدیدنظر مشاوره حقوقی می‌دهیم

سرسنگی با بیان اینکه در صورت نیاز دفاتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تهران به دانشجویان مشاوره حقوقی می‌دهد، توضیح داد:‌ سعی کردیم؛ مشاوره‌های خوبی به دانشجویان بدهیم، زیرا خیلی از این دانشجویان برای بار اول است که درگیر چنین مسائل حقوقی و قضایی می‌شوند و اصلا تجربه چندانی ندارند، لذا سعی کردیم به آن دانشجویانی که به لحاظ مسائل حقوقی درخواست کمک کرده بودند، مشاوره‌های حقوقی بدهیم تا بتوانند با آمادگی بهتری در دادگاه تجدیدنظر شرکت کنند. امیدواریم با همکاری قوه قضائیه احکام سنگین صادر شده در دادگاه‌های تجدیدنظر تقلیل پیدا کند.

دانشجویان درگیر اغلب در سنین ۲۰ تا ۲۵ سال هستند

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از این دانشجویان سبقه کار سیاسی ندارند، گفت: این دانشجویان اغلب در سنین ۲۰ تا ۲۵ سال هستند و سابقه چنین مسائلی را ندارند. اتفاقی که در دی ماه رخ داد، حرکتی بود که از خارج از دانشگاه شروع شد و این دانشجوها هم تصور می‌کردند باید مدافع حقوق جامعه باشند، از این رو فکر کردند باید همسو با جامعه و این حرکت شوند، از طرفی بسیاری از دانشجویان زمانی که احساس کردند این مسیر به جای دیگری هدایت می‌شود، خودشان را کنار کشیدند. این دانشجویان طبیعتا با یک نیت خیر وارد جریان شدند، البته ما در جریان همه این پرونده‌ها نیستیم، لذا نمی‌توانیم قضاوت کنیم ولی برداشتی که داریم؛ این است که اغلب دانشجویان با نیت سوء وارد این جریان نشدند و حتی خیلی از آنها حرکت‌های هنجارشکنانه را محکوم کردند.

دانشجویان را در این شرایط تنها نمی‌گذاریم

وی اضافه کرد: سعی کردیم با دانشجویانی که مضطرب و نگران آینده خود هستند، گفت‌وگو کنیم و آنها را در این شرایط تنها نگذاریم. دوستان ما در قوه قضائیه حتما درک می‌کنند که این اتفاقات شرایط خاصی را برای کشور پدید آورده و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. در دیدارهای اخیر دانشجویان و اساتید با مقام معظم رهبری، ایشان به جایگاه دانشگاه و ارتباط دانشگاه با جامعه تاکید کردند و دانشگاه خوب را دانشگاهی دانستند که فضای اجتماعی موجود را درک کند و به دنبال حل مشکلات اجتماعی باشد. بنابراین امیدواریم قوه قضائیه هم پرونده‌های دانشجویان را با همین خط مشی بررسی کند و حساب کسانی را که با هدف حل مشکلات اجتماعی همراه اعتراضات شدند، با کسانی که از همان اول هدفشان تضعیف نظام و ایجاد تشنج و هرج و مرج بود، جدا کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: قطعا هیچ کسی از خاطیان و معاندان با نظام دفاع نمی‌کند. حرف ما این است که اغلب این دانشجویان قصد سوئی نداشته‌اند و امیدواریم این موضوع در دادگاه‌های تجدیدنظر مورد توجه قضات محترم قرار گیرد.

نمی‌توانیم در کار قوه قضاییه دخالت کنیم

او ادامه داد: امیدواریم در دادگاه تجدیدنظر با پرونده‌های دانشجویان با رافت اسلامی برخورد شود، ما هم به عنوان دانشگاه و‌ آموزش عالی کشور سعی می‌کنیم به دانشجویان کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند از این مرحله سخت به خوبی عبور کنند و با روحیه خوبی خودشان را برای ادامه تحصیل آماده کنند.

وی  با بیان اینکه قوه قضائیه یک قوه مستقل است و ما نمی‌توانیم در کار آن‌ها دخالت کنیم، گفت:‌ تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که با مسئولان این قوه رایزنی و شرایط دانشجو و دانشگاه را به آنها منتقل کنیم و حقیقت ماجرا را در میان بگذاریم و امیدوار باشیم که قوه قضائیه هم با بلندنظری با دانشجویان برخورد کند.

وی ادامه داد: در فرایندی که از دی ماه شروع شده تا به الان ما قصد دخالت در کارهای قوه قضائیه را نداشته‌ایم، اما همواره از دوستان خواهش کردیم، شرایط دانشجویان را مدنظر قرار دهند و همانطور که رهبری فرموده‌اند با موضوع برخورد کنند. اگر این اتفاق بیفتد؛ من خیلی امیدوارم که در دادگاه تجدیدنظر بسیاری از احکام لغو شود یا با تقلیل‌های جدی روبرو شوند.

برگزاری دادگاه دانشجویان از اسفندماه شروع شده و هنوز هم ادامه دارد

معاون سابق رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که زمان برگزاری دادگاه تجدیدنظر چه زمانی است، گفت: زمان دادگاه‌ها متفاوت است. از اسفندماه دادگاه دانشجویان شروع شده و هنوز هم ادامه دارد و حتی بعضی از دانشجویان به دادگاه بدوی نرسیده‌اند، بنابراین به اینصورت نیست که همه دادگاه‌ها در یک زمان مشخص تشکیل و خاتمه پیدا کند. هر کدام از این دانشجویان پرونده‌های مربوط به خودشان را دارند و بسته به تاریخی که به آن‎ها اعلام می‌شود، باید در دادگاه بدوی و تجدیدنظر شرکت کنند. اما در تمام این پروسه‎ها ما همراه دانشجویانی بودیم که برای کمک و همکاری دانشگاه، اعلام نیاز کردند و حتی الامکان از طریق دفتر حقوقی و اساتید رشته حقوق که مسلط به این موضوعات هستند به دانشجویان مشاوره می‌دهیم تا با آمادگی بیشتری در این دادگاه‌ها شرکت کنند.

وی ادامه داد: بیشترین حکمی که صادر شده هشت سال بوده که در واقع طبق حکمی که دادگاه داده، جرائم مختلفی را شامل می‌شود و طبق قوانین قضایی کشور مجازاتی که بیشترین حد را دارد، اجرا می‌شود به این معنی که اگر یک نفر سه حکم دارد؛ مثل داشتن یک دوره پنج ساله زندان، دوره یک سال و سه سال که در مجموع هشت سال می‌شوند، در اینجا بیشترین حد اعمال می‌شود، تا جایی که من اطلاع دارم، بیشترین مدت زندانی که به عنوان حکم صادر شده پنج سال است.

حدود ۱۲۰ دانشجو در کل کشور درگیر این ماجرا شدند

معاون فرهنگی دانشگاه تهران همچنین اظهار داشت: حدود ۱۲۰ دانشجو در کل کشور درگیر این ماجرا شدند، در دانشگاه تهران طبق آماری که ما داشته‌ایم، این رقم ۴۵ نفر بود که احضار شدند، البته تعداد دانشجویانی که شرایط حساس‌تری دارند، کمتر است و به تعدادی از دانشجویان حکم تعلیقی داده‌ شده است؛ یعنی حکم‌شان اجرا نمی‌شود، مگر اینکه فرد خطای دیگری مرتکب شود. خوشبختانه اغلب دانشجویان احکام سبک‌تری دارند و آن تعداد از دانشجویانی که احکام سنگین‌تری گرفته‌اند، تعدادشان خیلی کم است و امیدواریم الباقی دوستانی که به دادگاه بدوی می‌روند، شامل احکام سنگین نشوند. فعلا آمار دقیقی از این تعداد نداریم؛ شاید ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده آمار دقیقی به دست ما برسد.

دانشجویان باید دلگرم به نگاه پدرانه مسئولان باشند

سرسنگی با تاکید بر اینکه بقا و شکوفایی هرچه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، متکی بر اعتماد مردم به این نظام و مشارکت آنها در برخورد با مشکلات و نقصان‌ها است، گفت: مردم نشان داده‌اند که در همه این سال‌ها و با همه سختی‌ها به خصوص سختی‌های اقتصادی همواره مدافع نظام و کشور بوده‌اند. در این میان قطعا نقش دانشگاه و دانشگاهیان بسیار ممتاز بوده است. دانشجویان نسل پیشرو و پرچمداران آینده کشور هستند، نباید آنها را از نظام و کشور خودشان ناامید کرد. آنها باید دلگرم به نگاه پدرانه و مدبرانه مسئولان باشند.

وی در خاتمه گفت: دانشگاه محلی است که دانشجو باید در آن تجربه کند و حتی گاهی این تجربه‌ها با خطا روبرو شود. این آزمون و خطا در دوره دانشگاه است که جوانان را برای ساختن آینده کشور آماده می‌کند. امیدوارم نحوه برخورد مسئولان و به خصوص قوه قضائیه با دانشجویان ثابت کند که نظام نه فقط در شعار بلکه در عرصه عمل هم دوستدار جوانان و دانشجویان است و در برخورد با فعالیت‌های آنان سعه‌صدر از خود نشان می‌دهد. برخورد هوشمندانه با این موضوع می‌تواند، دشمنان ما را که در پی ناامید کردن نسل جوان هستند، ناامید کند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار روز
نظرات شما
پیشخوان