تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارش رویداد۲۴ از جنگ دو سرمربی؛

دعوای برانکو و کی‌روش بر سر چیست؟/ دو پادشاه در یک اقلیم

از اختلاف کارلوس کی روش و برانکو ایوانکوویچ مدت‌ها می‌گذرد اما پایان جام جهانی برای ایران، نشان داد که زمان ارتباطی به این اختلاف ندارد!
دعوای برانکو و کیروش بر سر چیست؟/ دو پادشاه در یک اقلیم
رویداد۲۴ برانکو و کی‌روش آبشان در یک جو نمی‌رود. این واقعیت به قدری محرز است که احتیاجی به اثبات ندارد. برانکو دوران نسبتاً موفقی را در تیم ملی پشت سر گذاشت و نتایج خوبی هم گرفت. اما پایان جدایی برانکو خوش نبود. حذف تلخ ایران از جام جهانی 2006 برانکو را برای مدت‌ها از ایران دور کرد. اما فقط حذف تیم ملی نبود که مردم را آزار می‌داد، در سال 2006 تیم ایران یک دل نبود. از اردوی تیم ملی اخبار نااُمیدکننده‌ای به گوش می‌رسید. تیم دو دسته شده بود. لگد کریمی به کلمن آب، نقطه اوج این درگیری‌ها بود.

توقعات از تیم ملی بالا رفته بود و همه انتظار داشتند ایران از پس مکزیک، پرتغال و آنگولا بربیاید. اما تیم رفت و فقط با یک امتیاز به ایران برگشت. حواشی داخلی تیم ملی به اختلاف رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان تربیت بدنی وقت گره خورد تا با برکناری محمد دادکان، فیفا هم فوتبال ایران را تعلیق کند تا دوران تلخی در فوتبال ایران آغاز شود. دورانی که نتیجه آن حذف ایران از جام ملت‌ها مقابل کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی بود.

برانکو رفت و بعد از عدم صعود ایران به جام جهانی 2010 کی‌روش به ایران آمد. عصر تازه‌ای در تیم ملی ایران آغاز شد. کی‌روش نام بلندآوازه‌ای بود. دستیار فرگوسن در منچستر یونایتد، سرمربی رئال مادرید، سرمربی تیم ملی پرتغال و ... به همین خاطر کمتر کسی توانایی رقابت با کی‌روش را در فوتبال ایران داشت.

کی‌روش مربی بدقلقی بود. اما در کنار این بدقلقی بلد بود جوری تیم ملی را هدایت کند که دل هواداران را هم به دست بیاید. بلد بود تیم ملی را در مسیری پیش ببرد که دوست داشتنی جلوه کند.

در این مدت خبری از برانکو نبود. در کرواسی و چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس مربیگری کرد تا دوباره به ایران رسید. منتها اینبار نه در قالب سرمربی تیم ملی ایران بلکه در قالب سرمربی تیم پرسپولیس به ایران آمد و عالی کار کرد. با پرسپولیس دو بار قهرمان ایران شد و تا نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا هم پیش رفت. برانکو بعد از حضور در پرسپولیس هیچ وقت علنی نگفت دوست دارد به تیم ملی برگردد. اما، همیشه منتظر فرصتی بود که یک بار دیگر شانس خود را روی نیمکت تیم ملی ایران امتحان کند. او به کی‌روش به چشم یک رقیب نگاه می‌کرد، نه همکار. برخورد آن‌ها در سال‌ اول سرد بود. اما این سردی دوام چندانی نداشت و پس از مدت کوتاهی این رابطه سرد بدل به رابطه‌ای تند و آتشین شد. رابطه‌ای که به نظر نمی‌رسد فعلاً به سمت آرامش حرکت کند.

دعوا از کجا شروع شد؟

اولین رویارویی رسمی در تابستان 95 رخ داد. جایی که برانکو به نفت و منصوریان باخت تا جام قهرمانی را  از دست بدهد و آن را به عبدالله ویسی تقدیم کند. در پی این ناکامی برانکو اردوی تیم ملی را غیرضروری دانست و برنامه‌های کی‌روش را مانعی برای قهرمان پرسپولیس عنوان کرد. این آغاز جنگ بود.

ماجرا گذشت تا این‌که تیم ملی در زمستان 1395 به اردو رفت. برانکو به این اردو هم انتقاد داشت و معتقد بود این اردو در برنامه‌های لیگ نبوده و نباید برگزار شود. کی‌روش هم در اقدامی تلافی‌جویانه بازیکنان پرسپولیسی حاضر در اردوی تیم ملی را مرخص کرد تا آتش اختلافات دوباره زبانه بکشد.

برانکو درباره این اتفاق به خبرنگاران گفت: «هر مربی نظر خودش را دارد و بر اساس روش کار خودش فعالیت می‌کند، من به بازیکنانم افتخار می‌کنم. نیم‌فصل خوبی را پشت سر گذاشتیم و بازیکنان حداکثر توانشان را برای باشگاه گذاشتند و امیدوارم همین روند را ادامه بدهیم. افتخار می‌کنیم که 7 ملی‌پوش داریم، هرچند به نظر من می‌توانستیم ملی‌پوشان بیشتری داشته باشیم. هیچ‌وقت مشکلی برای حمایت از تیم ملی نداشته‌ایم»

او درباره این‌که فدراسیون این برنامه را پیش از آغاز فصل ابلاغ کرده هم عنوان کرد: «بله، ولی این اردوی تیم ملی در برنامه نبود.»

این آغاز اختلافات بین برانکو و کی‌روش بود. اتفاقاتی که به همین جا ختم نشد و ابعاد شدیدتری به خود گرفت. افراد مختلفی به درگیری این دو مربی اضافه شدند و این درگیری‌ها به جایی رسید که کی‌روش بعد از جام جهانی برانکو را به سم‌پاشی علیه تیم ملی متهم کند.

ماجرا ایفمارک

کی‌روش چند سال بعد از حضور در ایران پیشنهاد داد مرکز بازتوانی و ریکاوری در کمپ تیم‌های ملی احداث شود. به دنبال این پیشنهاد کی‌روش دوست داشت این مرکز زیر نظر نزدیکان او اداره شود، اتفاقی که هرگز نیفتاد.

کی‌روش دوست داشت این نهاد کاملاً در اختیار تیم ملی باشد و محل آن را هم ساختمان تازه‌ساز آکادمی فوتبال پیش‌بینی کرده بود. اما زمانی که فیفا مجوز تاسیس یک مرکز فوق تخصصی پزشکی را به ایران می‌دهد، از آن‌جایی که این طرح پول و امکانات به همراه داشت کفاشیان دستور می‌دهد که تشکیلات ایفمارک را به ساختمانی که قبلاً قول آن را به کی‌روش داده بود منتقل کند.

این رابطه باعث عصبانیت کی‌روش شد و باعث شد او با زهره هراتیان رئیس مرکز پزشکی فیفا هم به مشکل بخورد. از طرفی زهره هراتیان همسر هومن افاضلی است که دوستی صمیمانه‌ای با برانکو دارد. این عوامل باعث شد کی‌روش از حضور ملی‌پوشان برای دادن تست در ایفمارک جلوگیری کند.

برانکو همراه بازیکنانش در ایفمارک حاضر می‌شود و متوجه می‌شود خبری از ملی‌پوشان پرسپولیس نیست.

برانکو درباره این اتفاق گفت: «انگار تلفن بازیکنان خراب است! شاید آنها تلفن‌های‌شان را گم کرده‌‌اند اما چون به تمرین نیامدند صددرصد جریمه خواهند شد. از کی‌روش مایوس شدم، او نباید گروکشی بازیکن کند؛ کی‌روش می‌خواهد قهرمان لیگ را مشخص کند. او وارد بازی خطرناکی شده است.»

فدراسیون فوتبال درباره اتفاقات پیش آمده بیانیه‌ای صادر کرد و در آن عنوان کرد بازیکنان تیم ملی زیر نظر کمیته  پزشکی هستند و حضورشان در ایفمارک ضروری نبوده است.

سازمان لیگ هم اظهارات مخالفان را خلاف منافع ملی دانست. بلافاصله پس از این اظهارات علی کریمی به میدان آمد و به نفع برانکو و پرسپولیس مصاحبه کرد. مصاحبه کریمی باعث شد جنجال‌ها به اوج برسد و او رسماً با کی‌روش وارد جنگ لفظی شود. سرمربی تیم ملی هم در اعتراض به این اتفاق اردوی ارمنستان و برنامه استراحت دو هفته‌ای بازیکنانش را هم لغو کرد.

کی‌روش سرانجام سکوتش را شکست و به برانکو تاخت و در مصاحبه معروف خود جمله‌ای عجیب را به زبان آورد: «اگر با مارها بگردید، می‌خزید و سم تف می‌کنید!»

بعد از این مصاحبه قلعه‌نویی هم در حمایت از برانکو وارد میدان شد و در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «خدا کند بلایی که سر من و ژوزه آمد سر برانکو نیاید!»

فدراسیون البته به طور کامل طرف کی‌روش را گرفت و تاج به سختی کیروش را راضی کرد تا استعفا ندهد و سرانجام در مصاحبه‌ای گفت: «به کی‌‌روش حق می‌‌دهم؛ برخی در فوتبال دنبال اهداف خاصی هستند.»

آلترناتیو کیروش و اینستاگرام رئیس‌جمهور

بعد از این درگیری‌ها برانکو با پرسپولیس بحران‌ها را پشت سر گذاشت و عالی نتیجه گرفت. پس بدیهی بود در صورت استعفای کی‌روش برانکو جایگزین او در تیم ملی شود. به همین خاطر کی‌روش اعلام کرد استعفای خود را به علی کفاشیان ارائه داده است.

در همین حوالی بود که بحث برانکو برای حضور در تیم ملی بیش از گذشته در رسانه‌ها مطرح شد. از طرف دیگر محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و جوانان که از مخالفان سرسخت کی‌روش بود بدش نمی‌آمد این جابه‌جایی انجام شود. به همین خاطر مردمی که حامی کی‌روش بودند به اینستاگرام رئیس جمهور هجوم بردند و خواهان حضور او در تیم ملی شدند.

ماجرای افاضلی

محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و جوانان با برانکو جلسه‌ای برگزار کرد و در آن جلسه به انتقاد از کی‌روش پرداخت. کی‌روش از این جلسه اینطور استنباط کرد که قصد گودرزی جایگزینی برانکو با اوست. از سوی دیگر شایعه شده بود در صورت انتخاب برانکو هومن افاضلی دستیار او خواهد بود. با بروز این شایعات مشخص شد دلیل اصلی اختلاف کی‌روش با زهره هراتیان چیست.

دعوای اصلی به رابطه افاضلی و برانکو بازمی‌گشت. کی‌روش احساس می‌کرد دست‌هایی در کار است تا او را از نیمکت تیم ملی کنار بگذارند. شاهد این مدعا هم صحبت‌هایی است که برانکو در اوج کش‌مکش‌ها عنوان کرد و نشان می‌داد او چندان هم به افتادن چنین اتفاقی بی‌میل نیست: «من مسئول افکار کی‌روش نیستم و قرارداد خودم را دو ساله با پرسپولیس تمدید کرده‌ام که این موضوع به خوبی نشان می‌دهد هیچ برنامه دیگری در سر ندارم و به دنبال موفقیت‌های بزرگ با پرسپولیس هستم.»

جام جهانی 2018
 
جام جهانی ورق را به نفع کی‌روش برگرداند. تیم ملی در این مسابقات عالی کار کرد و توانست از گروه مرگ چهار امتیاز بگیرد. مردم عاشق این تیم شدند. همه جا صحبت از تیم ملی و درخشش بازیکنان بود. این مسئله باعث شد تا کی‌روش دست بالا را داشته باشد و در مصاحبه‌ای زنده به برانکو حمله کند.

کی‌روش در این مصاحبه پس از تمجید از بازیکنان تیم ملی عنوان کرد: «اصولا مربی ای نیستم که از باخت و حذف خوشم بیاید. پس از باخت درد و دلشوره به وجود می آید. می‌خواهم چشم در چشم با کسانی حرف بزنم که لطمه زدند به آماده سازی خاص تیم ملی. این آماده سازی می‌توانست فاصله کوچکی را که با موفقیت داشتیم از بین ببرد و جزئیات کوچکی که می توانست ما را کمک کند. این خلل ها با لغو شدن اردوی ما در دبی آغاز شد. برنامه آماده سازی ما لطمه خورد. این حرف ها را مستقیم به آقای برانکو می گویم و کسانی که از او حمایت کردند تا برنامه های ما لطمه بخورد.»

کی‌روش همچنین گفت: «بعد از آن اتفاقات دیگر تیم ملی مثل قبل نشد. بین کادر سابق و فعلی اتفاقاتی افتاد و لطمه به برنامه وارد شد. ما این گونه سم‌های پروفسور گونه که برانکو پخش می‌کند را می‌شناسیم. شما فراموش کردید که بازیکنانی مثل وحید، روزبه، مجید و کمال در هفته به مدت یک تا دو روز در اختیار تیم ملی بودند. در کنار تمجید کردن از بازیکنان لیگ داخلی، فراموش کردید که رامین و مهدی که شما از باشگاه فراری دادید هم در تیم ملی بازی کردند و درخشیدند.» این شلیک یک گلوله به سمت برانکو بود. برانکو هم گلوله را با گلوله پاسخ داد.

جواب‌های برانکو

برانکو ساکت نماند و درست روز بعد از مصاحبه کی‌روش جواب او را داد. وقتی خبرنگاران از او درباره فضای ملتهب این روزهای فوتبال ایران سوال پرسیدند او جواب داد: «کدام فضا را می گویید؟ همین که دلار گران شده است؟ چه کسی من را متهم کرده است؟ کی روش؟ استنلی کی روش بازیکن تیم ذوب آهن را می گویید که به سپاهان پیوسته است؟! سرمربی تیم ملی را می گویید؟ ایشان یک مربی قهرمان است. هرچند تاکنون قهرمان نشده اما حتما یک مربی قهرمان محسوب می شود دیگر! من وقت زیادی ندارم تا درباره این مسائل به صحبت بپردازم.»

برانکو در ادامه گفت اگر کی‌روش می‌خواهد او را بیرون کند بهتر است با گرشاسبی صحبت کند و در ادامه سخنان تندی علیه کی‌روش به زبان آورد: «من از کشوری آمده‌ام که رفتارمان و نوع ارتباط گیری ما کاملا متفاوت است. ایشان از کشور دیگری می آید. بهرحال تفاوت ها در نوع رفتارش و نحوه تربیت افراد مختلف است.»

او درباره مرکز ایفمارک هم توضیحات جالبی عنوان کرد: «من اصلا چه ربطی به ایفمارک دارم؟ فدراسیون بازیکنان را به کجا مجبور می کند که حتما در آن مرکز تست پزشکی دهد؟ تنها ارتباط من با ایفمارک همین است. بیش از یک سال هم پایم را آنجا نگذاشتم. حتی چند روز پیش هم آنجا نبود. یعنی من نباید در ایران دوستی داشته باشم؟ بله هومن افاضلی از دوستان من است. من با او بیش از بیست سال است که رفیقم و خیلی هم به این رفاقت افتخار می کنم. او مربی بسیار عالی و با دانش هم هست. از طریق این رفاقت با همسر او، خانم دکتر هراتیان نیز آشنا شدم. حالا چه مشکلی شما می بییند؟ یعنی واقعا باید متظر بمانم ببینم چه کسی به من می گوید که با کسی رفاقت کنم؟»

در ادامه برانکو به طعنه از کی‌روش پرسید چرا منشا و رسن سوال نمی‌پرسد و مدام راجع به اکراینی‌ها حرف می‌زند.

جوابیه کیروش به برانکو

اما کی‌روش در پاسخ به اظهارات برانکو ساکت ننشست و بیانیه‌ای صادر کرد که تمامش خواندنی است.

در بیانیه کی‌روش از برانکو خواسته شده خودش را پشت کشور بزرگ کرواسی پنهان نکند و به صورت غیرمحترمانه و کنایه آمیز کشور و مردم پرتغال را تحقیر نکند و به برانکو یادآوری شده که  برنامه آماده سازی تیم ملی را در اردوی ژانویه در دوبی بر هم زده است. 

فدراسیون فوتبال فعلا بیانیه‌ای صادر کرد و مهدی تاج از همه دعوت کرده به دفاع از برنامه‌های آماده سازی تیم ملی برای جام ملت‌ها بپردازد. این دعوا پایانی ندارد. باید دید قربانی نهایی‌اش چه کسی خواهد بود. برانکو یا کی‌روش؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
4
3
کی روش تیم ملی را سربلند کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
1
5
تیم ملی تو جام جهانی فقط بلد بود دفاع کنه و از گل به خودی حریف و پنالتی امتیاز بگیره. در نهایت هم تو جام ملتهای آسیا از ژاپن سه تا خورد. بهتر بود فدراسیون و کل مسئولان سیاست هایی پیشه کنند که لااقل سطح لیگ بالاتر بره و مربی های بهتری تو لیگ ایران استخدام بشند و بهتر بازیکنها رو تعلیم بدند و البته امکانات تیم های باشگاهی رو بهتر کنند . نه این که کیروش به منافع باشگاهها لطمه بزنه. این بی معنیه که مثلا باشگاهها بدون ملی پوشانشون تو لیگ و آسیا بازی کنند .
نظرات شما
پیشخوان