تاریخ انتشار: ۲۰:۲۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
سیدحسن خمینی :

اگر یک صدم آن چیزهایی که می نویسیم را عمل می کردیم جامعه مان از آنچه هست بهتر بود

سید حسن خمینی با بیان اینکه آفت امروز جامعه جهانی «تنهایی» است، یادآور شد: فردگرایی که بر جهان معاصر حاکم شده، دنیا را به سمت یک بیماری عمیق پیش برده است.

رویداد24-یادگار گرامی امام گفت: آنچه دنیا را می تواند آمیخته با صلح کند، مقابل خشونت های فرقه ای بایستد و جوهره تمدن اسلامی ما باشد همان چیزی است که از فضای عمومی عرفان می توان برای دست یافتن به آن استفاده کرد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم رونمایی از کتاب «تحریر توحید» که در کتابخانه ملی و با حضور جمع زیادی از علما و شخصیت های سیاسی و فرهنگی برگزار شد، سخنان خود را با بیان خاطره ای از امام راحل آغاز کرد و اظهار داشت: در اسناد صحیح و موثق نقل شده است که حضرت امام در دهه چهارم عمرشان به نجف اشرف سفر می کنند؛ در آنجا میهمان بزرگانی می شوند که در طی شب نشینی ها و بحث های طولانی با مرحوم آیت الله العظمی موسوی بجنوردی و... داشتند. ایشان از مرحوم شیخ نصرالله خلخالی می خواهند که مقدمات انجام ملاقاتی با آیت الله قاضی طباطبایی را فراهم کنند. ظاهرا در آن دیدار، آیت الله قاضی آنطور که شایسته بود احترام نکردند و صرفا مطابق معمول رفتار می کنند و همچنین مرحوم قاضی مطابق عرف رایج از امام بازدید نمی کنند. پس از چند ماه اقامت در نجف، امام آماده عزیمت به ایران می شوند. ایشان به آقای خلخالی می گویند من مجددا می خواهم به دیدار آقای قاضی بروم. او پاسخ می دهد ایشان دفعه قبل رفتار گرمی نکردند، بازدید هم پس ندادند دلیلی برای دیدار مجدد وجود ندارد. امام می فرمایند من آن بار حال خوشی پیدا کردم و می خواهم دوباره نزدشان بروم. در ملاقات دوم مرحوم قاضی امام را خیلی تحویل می گیرند. شاگردان ایشان می پرسند چرا اینگونه برخورد کردید؟ دفعه اول احترام زیادی نگذاشتید، از جایتان بلند نشدید و فقط چند دقیقه ای دم نشستید و... . ایشان می گویند من شنیده بودم این سید در قم اخلاق تدریس می کند، می خواستم ببینم آن درس ها لقلقه لسان است یا واقعا به آن چیزهایی که می گوید باور دارد؟! اما(با دیدن این رفتار او) دیدم که او به آن حرفها باور دارد و آنچه می گوید خودش هم عمل کرده است.

وی با بیان اینکه مشکل جامعه ما عرفان گفتاری نیست، بلکه مشکل آنجاست که به آن چیزهایی که می گوییم عمل نمی کنیم، افزود: اگر یک صدم آن چیزهایی که می نویسیم را عمل می کردیم جامعه مان از آنچه هست بهتر بود.

یادگار امام تصریح کرد: عرفان جوهره تمدن آینده ماست، اما به شرط آنکه بدان عمل کنیم و آن را باور کنیم؛ معلمان اخلاق باشیم نه گویندگان اخلاق و معلمان عرفان باشیم نه گویندگان عرفان.

سید حسن خمینی با بیان اینکه آفت امروز جامعه جهانی «تنهایی» است، یادآور شد: فردگرایی که بر جهان معاصر حاکم شده، دنیا را به سمت یک بیماری عمیق پیش برده است.

وی با اشاره به اینکه الوین تافلر در کتاب «موج سوم»، این موج را به عنوان زندگی تنهایی و از هم گسیختگی تعریف کرده است، گفت: این تنهایی به معنای از خدا بریدن، از یکدیگر بریدن و از طبیعت بریدن است؛ در این شرایط انسان محور اشیاء عالم می شود و هرکس خود را مدار خلقت می داند و فکر می کنیم هرکس از ما دور شد از دایره امور مهم هم دورتر می شود.

این مدرّس حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر حکما قرار است برای روزگار خود درمانی بیندیشند باید برای این تنهایی چاره ای بیابند؛ به نظر می رسد راه این مشکل آشتی با آسمان است که آشتی با آدمیان و طبیعت را نیز در پی خواهد داشت.  

وی دلیل بکار گیری تعبیر «آسمان» برای خدا و معنویت را یکرنگی آسمان در فرهنگ ایرانی عنوان کرد و تأکید کرد: ما باید به خدای واحد و یکرنگ برسیم و تعریفمان از خدا یکسان شود و تمام عرفان ها از عرفان اسلامی تا عرفان یهودی، مسیحی، بودایی و اوپانیشادهای هندوها خدای یکسانی را تعریف می کنند؛ خدایی که می تواند مشکل امروز جامعه بشری را حل کند.

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه ما به دنبال تمدن اسلامی هستیم، این تمدن را فراتر از جغرافیای ایران توصیف کرد و گفت: سخن تازه ما در دنیای معاصر، بازگشت به خدا، معنویت و حقیقتی است که آن را در قالب الفاظ نمی توانیم بجوییم و در این راستا باید سعی کنیم با خدایی آشتی کنیم که کژتابی ندارد.

وی ادامه داد: آنچه دنیا را می تواند آمیخته با صلح کند و مقابل خشونت های فرقه ای بایستد و جوهره تمدن اسلامی ما باشد همان چیزی است که از فضای عمومی عرفان می توان برای دست یافتن به آن استفاده کرد و این کتاب تلاش و گام کوچکی است برای آنکه خدایان دروغینی که برای برخی تبدیل به دکان شده است را معلوم کند و خدای واحدی را معرفی کند که تمام موحدان دنیا با آن پیوند دارند و می تواند درد امروز جامعه جهانی را برطرف کند و دشمنی ها را به دوستی ها تبدیل کند و به جای هر کشتاری بنشیند فقط  در عرفان نابی یافت می شود که به جرات می توان گفت همچون ردایی است که بر قامت تفکر شیعی آن را بافته اند.

وی با بیان اینکه همه این سخنان صرفا لفظ است و مشکل اینجاست که چه مقدار به آنها عمل می کنیم، تصریح کرد: خوب شدن از بیرون شروع نمی شود؛ بلکه هرکس در افق نفس خود باید برای خوب شدن تلاش کند و این خوب شدن ها می تواند همچون قطره هایی به هم بپیوندند و دریایی را به جریان اندازد.

وی در پایان سخنان خود از مسئولان کتابخانه ملی به خاطر برگزار مراسم و همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید محمود صادقی برای تنظیم و گردآوری کتاب سپاسگزاری کرد. 

در پایان مراسم از کتاب دو جلدی تحریر توحید با حضور یادگار امام، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل و... رونمایی شد.


منبع : جماران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
United States of America
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
0
تاریخ نشان میدهد که آقا زاده ها معمولا به جایگاه پدرانشان نمی رسند .
نظرات شما
پیشخوان