تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۷
رئیس کل بانک مرکزی :

سود بانکی افزایش نمی یابد/ خرید و فروش حواله سکه در بورس امروز و فردا آغاز می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت : تصمیم و برنامه ای در رابطه با افزایش نرخ سود بانکی نداریم و نظام بانکی بر اساس نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار عمل می کند .
رویداد۲۴ رئیس کل بانک مرکزی تصمیمات جدید این بانک را برای تامین ارز چهار گروه کالایی اساسی و ضروری ، تشریح کرد .

ولی الله سیف پس از جلسه عصر دیروز با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، این جلسه را خوب ارزیابی کرد و افزود: در این جلسه به پرسش ها و ابهامات اعضای کمیسیون در رابطه با سیاست های جدید ارزی پاسخ داده شد و آخرین تصمیمات را برای ساماندهی ارزی کشور برای آن ها تشریح کردم.

وی با بیان اینکه تصمیم بر این شد 4 گروه کالایی را تعریف کنیم ، ادامه داد: گروه اول شامل کالاهای اساسی ، مهم و حیاتی است که ضرورت دارد در اولویت نخست برای تامین ارز آن اقدام شود که از محل ارز نفت، عملیاتی می شود.

سیف افزود:​گروه دوم شامل کالاهای ضروری از جمله مواد اولیه کارخانجات است که از محل ارز ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی به میزان 80 درصد آن صادرات پتروشیمی ، ​فولاد و مانند آن و از طریق سامانه نیما تامین ارز می شوند .

وی اضافه کرد: گروه سوم کالاهایی هستند که از محل 20 درصد صادرات کالاهای غیر نفتی عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام می شود و اقلام مختلفی را تشکیل می دهد که امکان آن را دارند در بخش خاصی از سامانه « نیما » این معاملات را انجام دهند و قیمت ، سقفی ندارد و با توافق انجام می شود البته این نرخ تحت نظارت دقیق است و سعی می کنیم به نحوی عمل شود تا تعادل و ثبات لازم را داشته باشد. احتمالاً در سه تا 4 روز آینده این موضوع عملیاتی می شود .

رئیس کل بانک مرکزی گفت : گروه چهارم کالاهای ممنوع الورود هستند و اجازه ورود به کشور را ندارند ، بر این اساس به نظر می آید این اقدامات بتواند ثبات و آرامش بیشتری در بازار ایجاد کند.

سیف درباره خرید و فروش حواله سکه در بورس هم گفت: اقدام ما این بود که پیش فروش های سکه به گواهی سکه تبدیل شود تا بتواند در بورس معامله شود، در این زمینه توافق های لازم با بورس انجام شد و به نظر می رسد امروز یا فردا این کار آغاز شود .

وی افزود : به نظر می رسد با این اقدام معاملات سکه منطقی تر شود .

سیف گفت : تصمیم و برنامه ای در رابطه با افزایش نرخ سود بانکی نداریم و نظام بانکی بر اساس نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار عمل می کند .

وی افزود : برخی از بانک ها نرخ های دیگری را به کار گرفتند که بانک مرکزی برخوردهای مناسب را با آنها برای ایجاد تعادل انجام می دهد .

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان