تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۱۲ تير ۱۳۹۷

پیام سفر روحانی به قلب اروپا؛ ناکارآمدسازی سیاست آمریکا در به انزوا کشیدن ایران

سفیر سابق ایران نزد دفتر ملل متحد در ژنو تاکید کرد: سفر روحانی به دو کشور اروپایی در مقطعی که امریکا فشارهای خود را علیه ایران افزایش داده نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا علیرغم فشار ایالات متحده درصدد همکاری با ایران است.

رویداد۲۴-سفیر سابق ایران نزد دفتر ملل متحد در ژنو تاکید کرد: سفر روحانی به دو کشور اروپایی در مقطعی که امریکا فشارهای خود را علیه ایران افزایش داده نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا علیرغم فشار ایالات متحده درصدد همکاری با ایران است.سیدعلی خرم با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به سوئیس و اتریش گفت: سفر رئیس‌جمهور به سوئیس و اتریش، دومین سفر ایشان به اروپا محسوب می‌شود. آقای روحانی سال ۹۴ نیز به ایتالیا و فرانسه نیز سفر کرد. با این حال، این نخستین سفر رئیس‌جمهور به اروپا پس از خروج امریکا از توافق هسته‌ای است.

سفر روحانی به اروپا گام مهمی در به ناکارآمدسازی سیاست به انزوا کشیدن ایران است

وی با بیان اینکه سفر روحانی به سوئیس و اتریش یک گام مهم در به ناکارامدسازی سیاست به انزوا کشیدن ایران است، اظهار داشت: تیم سیاسی امنیتی ترامپ به همراه اسرائیل و عربستان به شدت درصدد به انزوا کشاندن ایران در عرصه بین‌المللی هستند و این سفر می‌تواند گام مهمی برای عدم منزوی ساختن ایران و رسانیدن صدای ایران به افکارعمومی اروپا باشد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به میزبانی سوئیس و اتریش در هنگام مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: سفر روحانی به سوئیس و اتریش به نوعی قدردانی از دو کشوری است که در هنگام مذاکرات هسته‌ای، میزبانان هیات‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای در بیش از دو سال بودند. در واقع، سوئیس و اتریش به نوعی نسبت به توافق هسته‌ای احساس مالکیت می‌کنند و به آن افتخار می‌کنند و خود را سهیم می‌دانند.

سفر روحانی بازتاب زیادی در رسانه‌های اروپایی خواهد داشت

خرم با بیان اینکه دعوت روسای جمهور سوئیس و اتریش از رئیس‌جمهور ایران نشان از علاقه‌مندی برن و وین برای همکاری با تهران است، خاطرنشان کرد: سفر رئیس‌جمهور به سوئیس و اتریش در زمانی که ترامپ درصدد فشار به اروپا برای قطع همکاری با ایران است، بازتاب زیادی در رسانه‌های اروپایی خواهد داشت و می‌تواند نظر مثبتی برای همکاری با ایران در اروپایی‌ها ایجاد کند.

وی ادامه داد: این سفر در زمانی صورت می‌گیرد که اتریش ریاست اتحادیه اروپا را برعهده گرفته و از طرفی، مذاکرات ایران و اروپا برای دریافت بسته اقتصادی در جریان است. این سفر می‌تواند موجب نزدیک شدن دیدگاه‌های طرفین در این باره و همگرایی بیشتر میان طرفین شود.

اروپا حاضر است توافق هسته‌ای را زنده نگه دارد

این دیپلمات سابق کشور به همراهی هیات فعالان اقتصادی با روحانی اشاره کرد و ابراز داشت: حضور هیات‌های اقتصادی همراه با روحانی نشان می‌دهد که طرفین درصدد بررسی توافق‌های پیشین، استمرار و تمدیدها همکاری‌ها و گسترش روابط است.

خرم با بیان اینکه سفر روحانی به سوئیس و اتریش نشانه تحرک و پویایی روابط ایران و اروپا است، عنوان کرد: سفر روحانی به دو کشور اروپایی در مقطعی که امریکا فشارهای خود را علیه ایران افزایش داده نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا علیرغم فشار ایالات متحده درصدد همکاری با ایران است.

وی افزود: دعوت سوئیس و اتریش از رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که اروپا می‌خواهد بگوید که علیرغم خروج امریکا از برجام، فضا تغییر نکرده و حاضر است توافق هسته‌ای را زنده نگه دارد.

منبع: ایلنا
برچسب ها: حسن روحانی
نظرات شما
پیشخوان