تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۷

زمان برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کافی نیست

یک استاد دانشگاه با اشاره به مسائل گوناگونی که دولت با آن در حوزه اقتصادی روبرو است، تغییر در کابینه را در شرایط حاضر به دلیل به وجود آوردن مسائل سیاسی صلاح ندانست.

زمان برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کافی نیست

رویداد۲۴ قدرت‌اله امام وردی - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز - با بیان اینکه کابینه اقتصادی دولت در شرایط معمولی هم کابینه کارآمدی نیست، اضافه کرد: با این حال در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی ایجاد شده است، جابه‌جایی یا تغییر افراد بیش از آنکه بتواند مشکلات را حل کند، باعث دامن زدن به مشکلات می‌شود چرا که می‌تواند اختلافات سیاسی را دامن بزند.

وی با بیان اینکه هر کسی به جای رئیس بانک مرکزی بیاید هم نمی‌تواند کاری انجام دهد، گفت: ما حتی اگر برندگان جایزه نوبل را در این سمت یا ریاست سازمان برنامه بگذاریم، در شرایط فعلی نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ما لزوما ربطی به این  دولت یا اساسا دولت‌ها ندارد، گفت: مباحث مربوط به تورم، ساختار معیوب گمرک و نفتی شدن بودجه از معضلات اساسی سیستم اقتصادی ما است که پایه اصلی آنها هم نفتی شدن اقتصاد کشور بوده است.

وی اضافه کرد: اقتصاد کشور نیازمند اصلاحات ساختاری است، اما از آنجایی که این اصلاحات در چهار یا هشت سال نمی‌تواند انجام شود، چرا که عمر دولت‌ها هم کوتاه است، بنابراین برای انجام این اصلاحات خود را درگیر نمی‌کند.

وی با اشاره به کابینه اول دولت حسن روحانی در مورد چینش افراد در آن کابینه اظهار کرد: چینش افراد در کابینه اول دولت آقای روحانی ایراداتی داشت برخی از وزرایی که قبلا امتحان خود را پس داده بودند و به اصطلاح همه فنون خود را رو کرده بودند، مشخص بود که نمی‌توانستند نتیجه‌ای حاصل کنند. ضمن اینکه ایشان هم همه مسائل را به روابط خارجی و برجام گره زد و به اصطلاح همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت که آن هم با خروج آمریکا از برجام منتفی شد.

امام وردی با بیان اینکه اساسی‌ترین اهرم اقتصادی فعالیت دولت‌ها درآمد و هزینه‌های آنها است، گفت: در ایران دولت‌ها خیلی اختیار درآمد و هزینه خود را ندارند. چرا که درآمدهای نفتی، درآمدهایی نامطمئن هستند که ممکن است به دلیل مسائلی مانند تحریم‌ها، قطع یا بسیار کم شوند. همین طور مالیات‌ها به عنوان بخشی از عواید دولتی به طور کامل محقق نمی‌شود چرا که با ما حالا حدود ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم که این اصلا مطلوب نیست.

وی با اشاره به هزینه‌های متفاوت دولت‌ها اظهار کرد: بخشی از نهادها، بودجه‌هایی از دولت دریافت می‌کنند که در قبال آن پاسخگویی هم ندارند و از سویی دولت هم نمی‌تواند به آنها بودجه ندهد. بنابراین اگر برای این گونه مسائل هم فکر اساسی نشود، حل بسیاری از مسائل در اختیار دولت است.

گفتنی است با به وجود آمدن مسائل اخیر در حوزه اقتصادی بسیاری از کارشناسان تیم اقتصادی دولت را مقصر دانستند که در نهایت برخی از اعضای دولت از احتمال تغییراتی در کابینه خبر دادند. امری که البته بسیاری از کارشناسان آن را حلال همه مشکلات اقتصادی نمی دانند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان