تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۷ تير ۱۳۹۷

آخرین هماهنگی های کشوری، قبل از آغاز پروازهای حج ۹۷

آمادگی فرودگاه ها، پلیس گذرنامه، برنامه‌های پروازی، خدمات پزشکی با حضور مسئولان سازمان‌ها و دستگاههای فعال در عرصه حج، بررسی شد.

رویداد۲۴-آمادگی فرودگاه ها، پلیس گذرنامه، برنامه‌های پروازی، خدمات پزشکی با حضور مسئولان سازمان‌ها و دستگاههای فعال در عرصه حج، بررسی شد.نشست مشترک سازمان حج و زیارت و دستگاهها، سازمان ها و مراکز همکار در حج تمتع 1397 امروز با حضور رئیس سازمان حج و زیارت، رئیس جمعیت هلال احمر کشور،مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، فرمانده پلیس فرودگاهها، مسیولین سازمان هواپیمایی کشوری، پلیس گذرنامه، شرکت فرودگاه های کشور، شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، سپاه حفاظت فرودگاه ها و جمعی دیگر از مسئولان و دست اندرکاران در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

حمید محمدی؛ رئیس سازمان حج و زیارت در این نشست صمیمانه با تشکر از تلاش های شبانه روزی صورت گرفته برای رفاه و آسایش زائران حج تمتع 97 گفت: تمامی دستگاههای ذیربط و حاضر ، نقش بسزایی در موفقیت اعزام های حج کسب رضایت حجاج دارند.

وی با اشاره به موفقیت حج سال گذشته اظهار کرد: تلاش های همه سازمان ها و مراکزی که مستقیم و غیر مستقیم در عرصه حج فعال هستند، سبب شد تا در حج گذشته علیرغم محدودیتهای زمانی و امکانات، خدمات خوبی به حجاج ارایه شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: امسال نیز همچون سال گذشته، توافقنامه ای میان سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان منعقد شد و مسیر برگزاری حج تمتع با همان شرایط و بستری که در حج گذشته وجود داشت، فراهم شد.

رئیس سازمان حج و زیارت توضیح داد: سال گذشته با توجه به ایجاد فضای منفی در رسانه های مجازی، خواسته های زائران متفاوت بود اما امسال روند برنامه ریزی ها زودتر و کامل تر انجام شده بنابراین باید رضایت حداکثری را مدنظر قرار دهیم.

محمدی همچنین به موضوع ارتقا خدمات پزشکی در حج تمتع امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به گرمای شدید هوا و پیش بینی کثرت مراجعات به درمانگاههای مرکز پزشکی در منا و عرفات و احتمال گرمازدگی حجاج، بر مبنای توافقنامه با عربستان، مرکز پزشکی حج ملزم شده است تا بستر و شرایط لازم برای استفاده حداکثری حجاج از امکانات و درمانگاه های عربستان در منا و عرفات را فراهم سازد.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه به موضوع جدول های پروازی و زمان پروازهای رفت و بازگشت حجاج اشاره کرد و گفت: بسیاری از زائران منتظر اعلام زمان قطعی عزیمت و بازگشت خود هستند بنابراین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند تا جدول های پروازی هر چه سریعتر نهایی و اعلام شود.

تازه ترین برنامه های پزشکی انجام شده برای زائران

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر کشور نیز در این نشست صمیمانه با ارائه گزارش کاملی از برنامه های پزشکی انجام شده برای زائران گفت: هدف ما ارتقا سلامت و پیشگیری از بیماری ها برای زائران عزیز است که در این رابطه برنامه های مهمی انجام شده است.

وی افزود: علاوه بر معاینه پزشکی حجاج و تایید استطاعت جسمی آن ها، انجام کلاس های آموزشی و حجاج، ارسال دارو به عربستان، واکسیناسیون همه حجاج، در موسم حج نیز نظارت بر پخت غذا و بهداشت، راه اندازی درمانگاه ها و رسیدگی به وضعیت زائران و معاینه بیماران و ... بخش های مختلف مرکز پزشکی حج و زیارت محسوب می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: 52 تن دارو و تجهیزات پزشکی به عربستان ارسال شده است و تعداد 239 پزشک مرد و 44 پزشک خانم نیز به عربستان رهسپار خواهند شد.

به توصیه پیوندی، زایرینی که داروی خاص مصرف می کنند، باید داروی خود را با نسخه پزشک به میزان لازم همراه داشته باشند.

وی افزود: تلاش شده تا در کادر پزشکی از افراد مجرب و با تجربه استفاده شود و 80 درصد پزشکان حاضر در عملیات حج بوده اند و تنها 20 درصد حج اولی محسوب می شوند که یکی از نکات مهم براز زائران ، حضور بر رنگ پزشکان خانم در عملیات حج است.

توضیحات مدیرعامل ایران ایر درباره برنامه ریزی برای حجاج

فرزانه شرفبافی ؛ مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه های انجام شده برای حجاج ایرانی گفت: تمامی برنامه ریزی ها برای پرواز زائران به سرزمین وحی انجام گرفته است اما امسال در برخی روز ها تعداد پرواز ها و فشار به ناوگان هوایی بالا خواهد بود بنابراین برخی تاخیرها اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: زائران عزیز به توصیه های لازم مبنی بر عدم بازارگردی و همراه نداشتن بار بیش از اندازه توجه کنند چراکه برگرداندن بار حجاج در هوای بسیار گرم ، کار سختی خواهد بود البته برای این منظور نیز راهکارهایهمچون آماده بودن هواپیمای باری نیز اندیشیده شده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جدول های پروازی سفر حج اشاره کرد و افزود: جدول های پروازی مدینه نهایی شده است و جدول های پروازی جده نیز در روزهای آتی نهایی می شود.

❇توضیحات سردار مهری برای برخورد با زائران حامل مواد مخدر سردار حسن مهری رئیس پلیس فرودگاههای کشورنیز اظهار کرد: امسال نیز از کارکنان آموزش دیده در بحث استقبال از حجاج استفاده می کنیم.

وی افزود: بحث بار زائران بسیار مهم است که با توجه به عواقب سنگین، تاکید می شود از قراردادن مواد مخدر و مشتقات آن خودداری شود. با هرگونه تخلف طبق قانون برخورد می شود و چه بسا از فرد متخلف از سفر حج بازماند.

رئیس پلیس فرودگاههای کشور اظهار کرد: رعایت داروهای ممنوعه توسط حجاج ضروری است.

علی رستمی معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی نیز در ادامه به برنامه های انجام شده برای زائران اشاره کرد و گفت: تمهیداتی برای استقبال از زائران اندیشیده شده است و زائران خانه خدا با سایر مسافران اختلاط نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: در استان تهران که مبدا و مقصد 8 استان کشور است برنامه هایی در فرودگاه حضرت امام(ره) تدارک دیده شده است و زائران در مسیر داخل فرودگاه فضای حج تمتع را به خوبی احساس خواهند کرد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان