تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۷

راه های جلوگیری از قطعی برق

نوسان شدید و قطعی برق در اوج گرمای کم سابقه تیرماه 97، روزهای دشواری برای مدیریت انرژی کشور و مردم رقم زده که با توجه به محدودیت منابع، تنها راه سپری شدن این ایام تغییر الگوی مصرف، کاهش حداقل 10 درصدی مصرف برق و تمرکز بیشتر بر انرژی های نو است.
راه های جلوگیری از قطعی برق

رویداد۲۴آنطور که مسئولان شرکت توزیع برق می گویند: کل تاسیسات برق ایران به شکل یک مجموعه واحد عمل کرده و تامین کننده انرژی در سراسر کشور هستند.
با این وجود، رکورد گرما در تابستان 97 فصلی متفاوت از سال های گذشته را پیش روی همه ما قرار داده و تاسیسات آب و برق متاثر از موج گرما روزهای ناخوشی را سپری می کنند و از سوی دیگر گرما نیز تحمل را از بسیاری از هموطنان ربوده است. قطعی های گاه و بی گاه برق در مناطق مختلف کشور از جمله البرز، خراسان رضوی و گلستان نه تنها گرما را روانه خانه ها و مکان های کسب و کار می کند، بلکه با خود خسارت های فراوان همراه دارد، خسارت هایی که باید در نهایت از کیسه مردم یا بیت المال جبران شود.
قطعی برق باعث شده که جمعی از شهروندان آزادشهری استان گلستان و نیز اهالی روستاهای تربت حیدریه اعتراضاتی داشته باشند که گواه آن، واگویه های مردم در شهر و انعکاس آن در شبکه های اجتماعی می باشد.
قطعی و نوسان برق در این روزهای گرم حتی مراکز خدماتی مانند نانوایی ها را به تعطیلی می کشاند یا مواد غذایی فاسد شدنی روانه محل انباشت زباله ها می کند.
تابستان 97 را می توان نمونه آشکار از پیامدهای تغییرات اقلیمی و افزایش دما و تکرار آن در سال های آینده را بسیار محتمل دانست و سازگاری اقلیمی را آموخت و به کار بست، زیرا این فرآیند مقطعی و کوتاه مدت نیست بلکه این تغییرات در زندگی ما وارد شده و باید بتوانیم با شرایط موجود سازگاری مناسب ایجاد کنیم.
البته این گرما تنها مختص ایران نبوده بلکه کشورهای پیرامونی و سرزمین های سبز دنیا مانند اروپا را تحت تاثیر خود قرار داده است.
مدیریت منابع و استفاده از انرژی های نو مهم ترین مقوله ای است که در این سال ها برای تامین انرژی توسط کارشناسان توصیه اکید می شود موضوعی که اگر جدی گرفته شود، به طور قطع کمتر به ساخت نیروگاه های برق آبی یا حرارتی نیاز خواهد بود.
آنطور که رضا اردکانیان وزیر نیرو پیش از این اعلام کرده بود، توسعه نیروگاه های خورشیدی کوچک، متوسط و بزرگ با توجه به موقعیت مناسب ایران، می تواند جایگزین خوبی برای نیروگاه های کنونی یا کمک حال آنها باشد.
با این اوصاف، همانطور که می دانیم شبکه برق ایران سراسری است، یعنی همه نیروگاه های کشور به یک شبکه سراسری متصل بوده و برق نقاط مختلف کشور را تامین می کنند، از این رو نمی توان وجود یک یا چند نیروگاه در هر استان را مختص آن دانست بلکه انرژی تولیدی نیروگاه ها به صورت لحظه ای وارد مدار سراسرمی شود.
انرژی الکتریکی ایران از نیروگاه های زیادی شامل نیروگاه های آبی، گازی، حرارتی، سیکل ترکیبی ها و بخشی هم نیروگاه اتمی بوشهرتامین می شود مضاف آنکه بخش عمده این نیروگاه ها به منابع آبی متکی هستند.
از آنجا که در سال زراعی جاری میزان بارندگی ها کاهش داشت، سطح آب پشت سد های نیروگاهی پایین آمد بطور یکه میزان تولید برق نیروگاه های آبی به 11 هزار مگاوات رسید، بر اساس گفته مسئولان این میزان انرژی در عمل بین 5 تا 6 هزار مگاوات است و بخش بزرگی از این نیروگاه ها در پیک شبکه نمی توانند مشارکت کنند و تامین برقی را نمی توانند داشته باشند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا مرکز استان البرز به تشریح آخرین وضعیت مصرف برق و الزامات گذر از شرایط موجود پرداخت.
ناصر اسکندری تاکید کرد: بحث افزایش دما باید نقطه آغازی برای افزایش مصرف انرژی برق بدانیم بطوریکه از دمای 28 درجه به بالا برای هر درجه افزایش نزدیک 1500 مگاوات به مصرف برق اضافه می شود.
وی ادامه داد: چون در زمان افزایش دما، استمرار استفاده از سیستم ها بالاتر می رود و به ازای هر افزایش که داریم 1500 مگاوات بار افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز گفت: پیش بینی صنعت برق بر این مبنا بود که در اوج مصرف امسال مشترکان همراهی کنند و حداقل 10 درصد مصارف را کاهش دهند اما به دلیل ماندگاری دما و طولانی مدت شدن این انتظار دما، مصرف کنندگان نتوانستند این 10 درصد کاهش را داشته باشند.
وی افزود: در این حالت 2و عارضه برای بخش انرژی کشور داشت که یکی بالا رفتن میزان مصرف برق و دیگری کاهش ظرفیت تجهیزات و تاسیسات تولید برق است یعنی تاسیساتی تامین برق در شرایط گرمای بیش از حد
کارایی روزهای عادی را ندارد.
اسکندری بیان داشت: براین اساس مسئولان برق کشور از 5 تیرماه جاری با توجه به عدم برابری توزیع و مصرف تصمیم گرفتند که در برخی مناطق کنترل بار داشته باشند.
به گفته وی ، عدم برابری مصرف و تولید باعث می شود که فرکانس شبکه افت کند و سیستم های حفاظتی به صورت اتوماتیک یک نقطه را قطع کنند که یک روش کار برای کنترل مصرف محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز ادامه داد: دراین وضعیت ممکن بود عدالت قطعی اتفاق نیفتد و یک دفعه یک شهر کامل قطع شود و یک شهر قطعی نداشته باشد یک روش این است که با شاخص هایی که مورد پایش قرار می گیرد دیسپاچینگ کشور خاموشی را مدیریت کند.
وی اظهار داشت: در شرایط بحرانی بایستی توزیع انرژی در کشور مدیریت شود اما همانطور که هفته گذشته اتفاق افتاد 3 نیروگاه با مشکل فنی مواجه شد و عملا بخشی از تولید به دلیل گرمای زیاد آسیب دید .
وی با یادآوری این نکته که در ماه های پیش بینی قطعی برق در کشور نشده بود و این انتظار وجود داشت که مردم با صرفه جویی در مصرف برق ، تابستان گرم را مدیریت خواهند کرد ،گفت: افزایش کم سابقه گرما، سبب شد تا میزان مصارف از شاخص ها بگذرد لیکن انتظار می رود مردم در طول روز با خاموش کردن مقطعی وسایل سرمایشی به کم شبکه توزیع برق کشور بیایند.
** صرفه جویی گام نخست گذر از بحران
مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز تاکید کرد که در این برهه حساس مهم ترین اقدام صرفه جویی 10 درصدی مصرف برق توسط مردم است.
وی بیان کرد: امروز گرما تمام جهان را فرا گرفته باید متناسب با این شرایط همه مردم کشور پای کار بیایند و مصرف آب و برق را مدیریت کنند.
** توسعه نیروگاه های مقیاس کوچک انرژی نو
اسکندری ، توسعه نیروگاه های مقیاس کوچک برای تامین برق را ضروری دانست و گفت: باید به دنبال این باشیم که از انرژِی های نو بیشترین بهره ببریم، در زمانی که اوج بار داریم انرژی خورشیدی بیشترین تولید برق دارد.
وی ادامه داد: وزارت نیرو حاضر است در این زمینه از سرمایه گذاران حمایت کند و به طور قطع این حمایت ها انجام می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز گفت: وزارت نیرو این آمادگی را دارد تا برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی بخش خصوصی را با بالاترین قیمت خریداری کند.
وی بیان داشت: البته استان البرز در این زمینه کارهای خوبی انجام داده است ضمن آنکه سرمایه گذاران در این بخش تا بیش از 2 هزار هکتار از پرداخت عوارض زیست محیطی معاف هستند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز گفت: زمین در البرز برای این امر اختصاص داده شده وزمینه صدور مجوزها برای احدات نیروگاه ها تسهیل شده است .
وی ادامه داد: اگر کسی که سیستم انرژی خورشیدی بر روی بام منزل خود نصب کند م یتواند به وزارت نیرو بفروشد و انرژِی ارزان از این وزاتخانه نیرو بخرد.
اسکندری افزود: در شهرستان طالقان سیستم های تولید انرژِی خورشیدی به کار گرفته شده که مقرون به صرفه و ارزان است.
وی تاکید کرد که باید سرمایه گذاری غیر دولتی دراین زمینه بیشتر شود و کارهای فرهنگی و اطلاع رسانی در خصو آن گسترش یابد که البته اقداماتی صورت گرفته است.
**وضعیت خاموشی ها در البرز
مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز به وضعیت خاموشی ها اشاره کرد و گفت: در البرز از 5 تیرماه جاری روند تدریجی خاموشی ها آغاز شده است که امیدواریم از این پس به کمک مردم مدیریت پیک داشته باشیم.
وی افزود: تغییر ساعات ادارات در البرز روزانه 40 مگاوات در مصرف انرژی صرفه جویی داشته لیکن هنوز هم مصارف برق در استان بالا است .
اسکندری گفت: اگر 2 پیک مصرف برای استان البرزدر نظر بگیریم یکی پیک 11 تا 16 است که شامل خانگی ، ادارات و تجاری است و دیگری ازساعت 19 تا 23 مختص بخش خانگی و تجاری ها می باشد.
وی ادامه داد: دربخش صنعت پیک مصرف از ظهر تا شب می باشد که البته دراین بخش تغییراتی حاصل شده است .
اسکندری افزود: یکی از شاخصه هایی که در استان البرز مدیریت شد این بود که در زمان پیک مصرف ، شرکت های صنعتی ژنراتورها را به کار گیرند .
وی گفت: طبق پیش بینی ها از اواخر هفته جاری میزان گرما در کشور و استان کاهش می یابد که امیدواریم خاموشی ها به حداقل برسد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز تاکید کرد که زمان مصرف برق بخش های مختلف مانند صنعت ، کشاورزی و خانگی باید مدیریت شود و تغییر زمان به وجود بیاید تا فشار بر روی تاسیسات برق کاهش یابد.
وی یادآورشد که یکی از مشکلات و پیامدهای قطعی برق ، اختلال در توزیع و قطعی آب است زیرا تاسیسات آب هم به برق وابسته هستند .
وی گفت: با توجه به پدیدهای مختلف طبیعی استفاده از سیستم های ذخیره انرژی در دستگاه های خدماتی و اداری ضروری است.
** انشعاب های غیر مجاز مشکل دیگر توزیع برق
یکی دیگر از مشکلات توزیع برق، وجود انشعاب های غیر مجاز در مناطقی از کشور از جمله البرز است که خود نیز برای تاسیسات خسارت بار است .
وی فعالیت دستفروشان ر چالش دیگری برای توزیع برق البرز دانست و گفت: قطع و وصل انشعاب های غیرمجاز توسط این افراد خود مشکل ساز است که تلاش شده تا انشعاب های غیر مجاز در این استان به مجاز تبدیل شود.
اسکندری طول شبکه برق استان البرز را 13 هزار کیلومتر اعلام کرد .
**پرداخت خسارت به وسایل برقی مردم
مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز در خصوص پرداخت خسارت وسایل برقی مردم ناشی از قطعی و نوسان برق گفت: در این زمینه بخشی از هزینه ها یک شرکت بیمه به آسیب دیدگان پرداخت می شود.
استان البرز حدود یک میلیون و 200 هزار مشترک برق دارد.
قطعی برق از اوایل تیرماه جاری مشکلاتی برای مردم استان البرز به وجود آورده ضمن آنکه خساراتی به وسایل برقی مردم و دستگاه های اداری وارد کرده است.
دمای این روزهای البرز از مرز 42 درجه گذشته و برخی روزها به 45 درجه بالای صفر می رسد.
با این حال مدیریت مصرف توسط مردم و مسئولان و توسعه انرژی های نو مهم ترین گام برای مدیریت بحران گرمای کم سابقه در البز و کشور توسط کارشناسان پیشنهاد می شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برق ، مصرف ، خاموشی ، مدیریت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان