تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۷

کارت الکترونیک تحولی در اقتصاد مرزنشینان

با تعطیلی معابر کوله بری و صدور کارت های الکترونیک جهت فعالیت های تجاری مرزنشینان، واردات کالا از طریق این کارت ها در مرزهای غربی کشور و از جمله تمرچین پیرانشهر آغاز شده است؛ وارداتی که شامل کالاهای استاندارد بوده و کیفیت بازارچه های مرزی را ارتقا می دهد.
کارت الکترونیک تحولی در اقتصاد مرزنشینان

رویداد۲۴ در طی سالیان گذشته واردات کالا از معابر کوله بری بدون در نظر گرفتن استاندارد و تشریفات گمرکی صورت می گرفت و این امر موجب شده بود تا در برخی از موارد کالاهای بی کیفیت چینی وارد کشور شود.
اما هدایت معابر غیر رسمی کوله بری به بخش گمرک از سوی دولت تدبیر و امید علاوه بر ساماندهی ورود کالا به کشور، گامی در راستای حذف شغل پرمشقت کوله بری و کمک به معیشت مرزنشینان به شمار می رود.
مرحمت سلیمان نژاد، مدیرکل گمرک تمرچین معتقد است که فعالیت با کارت الکترونیک مرزنشینی تحولی در اقتصاد پیرانشهر و معیشت مرزنشینان ایجاد خواهد کرد.
وی ادامه داد: با هدایت واردات کالا از معابر غیررسمی کوله بری به سمت گمرکات اکنون شاهد ساماندهی واردات کالا به داخل کشور هستیم و به این ترتیب بخشی از نگرانی ها در خصوص استانداردهای اولیه کیفیت و سلامت کالا برطرف می شود.
وی در خصوص شیوه نامه ترخیص کالا با استفاده از این کارت ها، افزود: در مرحله اول صاحب کالا یا ترخیص کار اسناد کالا را ارائه کرده و درخواست ترخیص کالای خود را به گمرک عرضه می ‌کند.
مدیرکل گمرک تمرچین اضافه کرد: این درخواست در سامانه مربوط به ترخیص کالا با استفاده از کارت الکترونیک ثبت شده و به کالای مربوطه سریالی اختصاص داده می‌شود؛ سپس با استفاده از آن سریال، کالای مورد نظر پس از باسکول و توزین در انبار تخلیه می‌گردد.
سلیمان نژاد افزود: در مرحله دوم از کارت‌های الکترونیک برای پرداخت سودبازرگانی استفاده می‌گردد؛ به این ترتیب که پس از احراز هویت دارنده کارت الکترونیک در گمرک به میزان 700 هزار تومان به ازای هر کارت از سود بازرگانی تخفیف داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه حقوق گمرک و مالیات بر ارزش افزوده نیز طبق قوانین گمرکی با استفاده از این کارت های الکترونیکی اخذ می شود، ادامه داد: این طرح می‌تواند موجب اطمینان بیشتر خریداران کالاها شود زیرا برای صدور جواز ترخیص، دارا بودن مجوزهای بهداشتی و استانداردهای لازم همچون سایر کالاهای ترخیص شده از گمرک ضروری است.
مدیرکل گمرک تمرچین اظهار داشت: به این ترتیب مردم می‌توانند نسبت به سلامت و استاندارد بودن کالاهای وارداتی از طریق این سامانه اطمینان حاصل کنند و اجرای این طرح گام موثری در مقابله با ورود کالاهای بی کیفیت و غیراستاندارد خارجی خواهد بود.
مصطفی احمدی، یکی از مغازه داران بازار پیرانشهر نیز با تاکید بر اینکه برخورداری از علامت استاندارد برای کالاهای وارداتی از طریق کارت های الکترونیکی اجباری است، گفت: اجناسی که از این طرق وارد می شود، هنوز در بازار این شهرستان عرضه نشده است اما افزایش کیفیت قابل پیش بینی است و مشتریان با اطمینان بیشتر خرید خواهند کرد.
استاندار آذربایجان غربی در هشتم اردیبهشت سال جاری و پس از نشست مشترک دستگاه های مرتبط با ساماندهی بازارچه های مرزی در وزارت کشور و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رضایت مندی مرزنشینان از طرح جدید دولت را وعده داده بود.
محمدمهدی شهریاری افزود: در گذشته سیاست های متعددی در مناطق مرزی اجرا شده اما مرزنشینان کمتر از این سیاست ها نفع برده اند که یکی از نمونه های بارز آن صادرات سوخت است.
وی با تاکید بر اینکه کوله بری در شان مرزنشینان نیست و رسانه های ارتباط جمعی نیز از این پس نباید از این واژه استفاده کنند، اظهار داشت: دولت عراق نیز معابر کوله بری را بسته است و این افراد از طریق کارت های الکترونیکی خرید از منافع مرزی منتفع می شوند.
به گزارش ایرنا در آیین نامه جدید دولت از تخفیف سود بازرگانی تجا،ر امتیازی به مرزنشینان داده می شود و منافع تاجر، مردم و مغازه داران نیز در آن لحاظ می گردد.
مرز تمرچین پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و از شاهراه های مبادله ای کشور ایران با عراق و به ویژه اقلیم کردستان به شمار می رود.
مرز تمرچین در 15 کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.
این مرز زمینی تا شهر ارومیه 160 کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود 11 کیلومتر و 25 کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.
مرز تمرچین پیرانشهر در سال 1386 به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در توسعه اقتصادی منطقه چشمگیر است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مرز ، تجارت ، واردات
نظرات شما
پیشخوان