تاریخ انتشار: ۲۰:۲۸ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

آمریکا به شکایت ایران در دیوان دادگستری بین‌المللی واکنش نشان داد

یک مقام وزارت خارجه که نامش برده نشده درباره شکایت ایران به دادگاه جهانی علیه تحریم‌های یکجانبه آمریکا گفت: شکایت ایران بی‌اساس است و ما به شدت در دیوان دادگستری بین‌المللی از آمریکا دفاع خواهیم کرد.

رویداد۲۴ به گفته دیوان دادگستری بین‌المللی ایران شکایتی در این دیوان علیه تحریم‌های یک جانبه آمریکا تنظیم کرده و معتقد است این تصمیم نقض قرارداد ۱۹۵۵ بین دو کشور است.

بر اساس این گزارش یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به این خبر واکنش نشان داده و گفته که شکایت ایران بی اساس است و آمریکا در دادگاه مبارزه خواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه که نامش برده نشده در گفت‌وگو با «رویترز» مدعی شد: شکایت ایران بی‌اساس است و ما به شدت در دیوان دادگستری بین‌المللی از آمریکا دفاع خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، دیوان دادگستری بین‌المللی که در لاهه واقع شده و به دادگاه جهانی معروف است، یکی از شاخه‌های سازمان ملل برای حل‌وفصل اختلافات بین‌المللی است. ایران در شکایتی که تنظیم کرده از دیوان خواسته تا به آمریکا دستور دهد تحریم‌هایش را لغو کند.

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در توییتر خود با اشاره به شکایت ایران در دیوان نوشت: ایران به نظام حاکمیت قانون برخلاف تحقیر دیپلماسی و تعهدات قانونی توسط آمریکا، پایبند است.

شکایت ایران علیه آمریکا تحت عنوان نقض مستمر بندهای متعدد «پیمان آمیتی» که پیمان روابط اقتصادی و حقوق کنسولی توسط آمریکا است، تنظیم شده است. این پیمان سال‌ها پیش از انقلاب ۱۹۷۹ بین تهران و واشنگتن به امضا رسیده است.

در پرونده تشکیل شده از سوی ایران در سال ۲۰۱۶ بر پیمان مشابه استناد شده بود؛ در آن زمان واشنگتن استدلال کرده بود که دیوان دادگستری بین‌المللی هیچ صلاحیت قضایی‌ ندارد.

به گزارش «رویترز»، دادگاه جلسه استماعی را برای ماه اکتبر در خصوص این پرونده در نظر گرفته است. اقدام بعدی در رابطه با شکایت ایران، برگزاری جلسه استماعی خواهد بود که در آن آمریکا احتمالا در صورتی که حکم موقت علیه آنها صادر شده باشد، مبارزه خواهد کرد. هنوز دیوان دادگستری بین‌المللی تاریخی برای برگزاری جلسه دادگاه تعیین نکرده است.

دیوان بین المللی دادگستری بالاترین رده دادگاه‌ها در سازمان ملل را دارد و تصمیمش توصیه‌ای است و قدرت اجرایی ندارد. کشورهایی نظیر آمریکا عموما احکام این دادگاه را ندیده می‌گیرند.

«نیویورک تایمز» در گزارشی درباره شکایت ایران نوشت: مشخص نیست که چرا ایران پیمان مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا را که در سال ۱۹۵۵ در تهران امضا شد، به عنوان اساس این شکایت انتخاب کرده است. ایرانی‌ها بعد از اعمال تحریم‌های هسته‌ای و برای توقف این تحریم‌ها، به این پیمان متوسل نشده بود.

به گفته این رسانه آمریکایی، اگرچه تصمیمات دیوان لازم الاجرا هستند، اما این نهاد قدرتی برای به اجرا گذاشتن تصمیماتش ندارد.

از نظر کارشناسانی که متخصص در قوانین مربوط به تحریم‌ها هستند، استدلال حقوقی ایران در این شکایت ضعیف است و ضعف آن ناشی از آن‌چیزی است که ایران نقض پیمان ۱۹۵۵ خوانده است.

«فرهاد علوی» مدیر یکی از شرکت‌ حقوقی در واشنگتن در این‌باره گفت: این اقدام تا حد زیادی نمادین و برای مصرف داخلی است. حتی اگر یک بیانیه در حمایت از ایران صادر شود، که بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ دهد، این بیانیه‌ تاثیر بسیار محدودی بر واقعیت‌های روی زمین خواهد داشت.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: امریکا ، ایران ، شکایت ، تحریم
نظرات شما
پیشخوان