تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷

وزیر نفت هند درباره تحریم های ایران پاسخ صریح نداد

دارمندرا پرادان وزیر نفت هند درباره تاثیر تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران بر سیاست های نفتی پاسخ صریحی به پارلمان این کشور نداد.

رویداد۲۴-دارمندرا پرادان وزیر نفت هند درباره تاثیر تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران بر سیاست های نفتی پاسخ صریحی به پارلمان این کشور نداد.

  روزنامه 'تایمز او ایندیا' خبر داد که وی در پاسخ کتبی به پارلمان این کشور اعلام کرد هند نسبت به وضع دوباره تحریم های آمریکا علیه ایران آگاهی دارد اما در عین حال تاکید کرد که پالایشگاه های هند با توجه به ملاحظات تکنیکی و اقتصادی از منابع مختلف نفت مورد نیاز خود را خریداری می کنند.

اما وزیر نفت هند به این سوال که آیا آمریکا از چندین کشور از جمله هند درخواست کرده است تا تاریخ 4 ماه نوامبر (13 آبان) تجارت خود با ایران را متوقف کند پاسخ مستقیم نداده است.

پرادان افزود: هند به وضع دوباره تحریم های آمریکا علیه ایران پس از خروج از توافق هسته ای ایران در تاریخ 8 ماه مه 2018 توجه کرده است.

ایران در سال های 2010-11 پس از عربستان سعودی دومین تامین کننده نفت هند بود اما تحریم های غرب علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای کشورمان سبب سقوط ایران به جایگاه هفتم تامین کنندگان نفتی هند شد. در سال های 2013-14 و 2014-15 هند به ترتیب 11 میلیون تن و 10.95 میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرد.

در سال 2015-2016 و سال بعد آن صادرات نفت ایران به هند به ترتیب 12.7 میلیون تن و 27.2 میلیون تن افزایش یافت.

پرادان گفت: در سال 2017-18 هند 22.6 میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرد. در سه ماه اول سال مالی جاری ایران 8.93 میلیون تن نفت خام به هند صادر کرد و پس از عراق دومین تامین کننده نفت هند شد.

وزیر نفت هند توضیح داد: پالایشگاه های نفت عمدتا بر اساس نیاز های داخلی نفت وارد می کنند و دارای منابع نفتی گسترده در کنار ایران هستند. هند دومین مشتری نفتی ایران پس از چین است.

آمریکا که پس از خروج از توافق هسته ای ایران یا برجام اعلام کرد ظرف 180 روز تحریم های جدیدی علیه تهران وضع خواهد کرد، تهدید کرده کشورها و شرکت هایی که پس از این زمان به تجارت خود با ایران ادامه دهند دسترسی آنها به سیستم مالی آمریکا مسدود خواهد شد.

آمریکا کشورهایی مانند چین و هند را تحت فشار قرار داده تا واردات نفت خود از تهران را تا پایان مهلت 180 روزه پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام که در 18 اردیبهشت انجام شد کاملا متوقف کنند. هند پول نفت ایران را با استفاده از ارز یورو از طریق بانک های اروپایی به تهران پرداخت می کند.

در دوره اول تحریم های ایران در سال 2012 که کانال های بانکی اروپا مسدود شده بودند هند با استفاده از یک بانک ترکی بهای نفت خریداری شده از ایران را پرداخت می کرد اما در اوایل سال 2013 نزدیک به نیمی از بهای نفت ایران را با استفاده از روپیه پرداخت کرد و نیمی دیگر را تا زمان باز شدن دوباره مسیر های بانکی و مالی نگاه داشت. دهلی نو در سال 2015 زمانی که تحریم های ایران لغو شد تسویه بدهی نفتی خود به ایران را آغاز کرد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان