تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷

شاخص بورس بر مدار شرکت های صادرات محور 1974 واحد رشد یافت

شاخص بورس امروز (یکشنبه) با افزایش تقاضا برای شرکت های صادرات محور به یک هزار و 974 واحد رشد کرد و در جایگاه 113 هزار و 852 واحدی قرار گرفت.
شاخص بورس بر مدار شرکت های صادرات محور 1974 واحد رشد یافت

رویداد۲۴ جذابیت شرکت های صادرات محور در روزهای اخیر بگونه ای است که صف خرید برای سهام آنها شکل گرفته است و همچنین انتشار اخبار مربوط به احتمال آزاد شدن شرکت های پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین برای فروش ارز صادراتی در بازار ثانویه ارز، سبب جهشی بزرگ در معاملات صنایع مرتبط با آنها در بورس شده است.
بر اساس این ادعاها، چنانچه دولت موضوع مزبور را برای پتروشیمی‌ها و فلزاتی ها مصوب کند، دیگر الزامی به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به دولت به نرخ چهار هزار و 200 تومانی نداشته و با ارایه ارز با نرخ توافقی دربازار ثانویه رفع تعهد ارزی خواهند کرد.
البته این طرح در شورای پول و اعتبار مطرح شده، اما هنوز دولت درباره آن تصمیم نهایی را اخذ نکرده است.

** ارزش پنج هزار میلیارد ریالی معاملات روزانه بورس
براساس معاملات امروز یک میلیارد و 712 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 947 میلیارد ریال در 122 هزار و 952 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 578 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، چهار واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 2 واحد افت کرد، این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، شاخص آزاد شناور نیز 2 هزار و 174 واحد بالا رفت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و 902 واحد و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و 796 واحد بالا رفت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و پارس (پتروشیمی پارس) بیشترین نقش را در رشد شاخص بازی کردند.

**گروه های ارز محور در صدر جذابیت
گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 201 میلیون سهم به ارزش 944 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش 709 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 424 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز، گروه چند رشته ای صنعتی با داد و ستدی به ارزش 319 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 267 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رکورد شکنی فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 19 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 294 واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از 556 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و 426 میلیارد ریال داد و ستد شد.
برپایه معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، مارون (پتروشیمی مارون) و ذوب (ذوب آهن) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

** تاثیر مثبت بهای دلار بر بورس
بهزاد صمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر نرخ ارز بر بازار سرمایه، گفت: با توجه به رشد بهای ارز و نفت و اقدامات زیرساختی که انجام شد، بازار بورس تا پایان امسال از رشد خوبی برخوردار خواهد شد و رکورد های جدیدی را ثبت می کند.
وی افزود: شاخص کل بورس در دولت های پیشین نیز بر مبنای قیمت دلار و نفت حرکت می کرد؛ به طوری که در صورت رشد قیمت دلار و نفت، شاخص بازار سرمایه نیز مثبت و صعودی بود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بهای نفت خام در بازارهای جهانی از وضعیت مناسبی برخوردار است، بنابراین می توان چشم انداز بورس را مثبت دانست.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، شاخص ، صادرات ، شرکت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان