تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
کناره‌گیری از شورای نگهبان پس از 26سال؟

استعفای جنتی از شايعه تا واقعيت

«آیت‌ا... جنتی استعفا داد!» در نگاه اول شایعه بودن این جمله عیان است، چرا که این خبر تاکنون به‌طور رسمی مطرح و تایید نشده است. روز گذشته به این دلیل چنین موضوعی مطرح شد که سخنگوی شورای نگهبان به سوالی در این مورد پاسخ داد.
استعفاي جنتي از شايعه تا واقعيت
رویداد۲۴ عباسعلی کدخدایی در واکنش به این سوال که «آیت‌ا... جنتی اخیرا از امامت نماز جمعه تهران خداحافظی کردند. آیا ایشان صحبتی هم از ترک شورای نگهبان کرده است»، گفت‌: «صحبتی نبوده، خیر. نماز جمعه به هر حال اقتضائات خاص خودش را داشت و ایشان هم داشتند برخی سمت‌های خود را کاهش می‌دادند، بر همین اساس از امامت نماز جمعه و ریاست ستاد امر به معروف باهم کناره‌گیری کردند» و در پاسخ به این سوال که «گفته می‌شود آیت‌ا... جنتی چند مرتبه از عضویت شورای نگهبان استعفا داده اما رهبر انقلاب نپذیرفتند، آیا صحت دارد»، تصریح کرد: ‌«من نشنیده‌ام.» البته نشنیدن خبر استعفای جنتی با عدم تایید آن دو موضوع متفاوت است. نباید از نظر دور داشت که کدخدایی و مواضع او بسیار به آیت‌ا... جنتی نزدیک است و این پاسخ را نمی‌توان رد قطعی استعفای جنتی دانست. البته برخی معتقدند قانون بازنشستگی باید در مورد نهادهایی مانند شورای نگهبان هم اعمال شود، اما ظاهرا این نهاد از استثناهاست.

جنتی رکورددار دبیری شورای نگهبان

آیت‌ا... جنتی از سال 71 تا به امروز بر کرسی دبیری شورای نگهبان تکیه زده است. از ابتدای تشکیل شورای نگهبان تاکنون، هر سال دبیر و قائم مقام دبیر با رأی اعضای شورا انتخاب شده‌اند. در فاصله اسفند سال 58 که 6 فقیه عضو شورای نگهبان از سوی امام خمینی(ره) انتخاب شدند تا سالروز تشکیل این شورا یعنی 26 تیر 59، آیت‌ا... مهدوی کنی به مدت 4ماه دبیری موقت شورای نگهبان را برعهده داشت. 

بعد از آن مرحوم، آیت‎ا... صافی گلپایگانی 4 ماه دبیر موقت بود و بعد از آن تا خرداد 67 مسئولیت دبیری دائم این شورا را در اختیار داشت. از میان 4 فقیهی که مسئولیت دبیری شورای نگهبان را طی سال‌های گذشته عهده‌دار بودند، آیت‌ا... مهدوی کنی و آیت‌ا... محمدمحمدی گیلانی مرحوم شده‎اند. آیت‎ا... جنتی با 26 سال و مرحوم آیت‎ا... مهدوی کنی با 4 ماه به ترتیب بیشترین و کمترین دوره حضور را در این مسئولیت داشته‌اند. آیت‌ا... مهدوی کنی در 49 سالگی، آیت‌ا... صافی گلپایگانی از 62 تا 69 سالگی، آیت‌ا... محمد محمدی گیلانی از 60 تا 64 سالگی و آیت‌ا... جنتی از 66 سالگی تا کنون مسئولیت دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشته‌اند. بنابراین آیت‎ا... مهدوی کنی را می‎توان جوان‎ترین دبیر و آیت‎ا... جنتی را مسن‎ترین دبیر شورای نگهبان نامید.

جنتی آشنا با استعفا

البته آیت‌ا... جنتی با استعفا و کناره‌گیری آشناست چنان که در اسفند 96 پس از 25 سال، از امامت جمعه تهران استعفا داد و سایت مقام معظم رهبری نوشت:‌ «آيت‌ا... احمد جنتي در نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به ۲۵ سال توفيق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنايات حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در طول اين مدت، درخواست کناره‌گيري از امامت جمعه تهران را مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامي با اين درخواست موافقت کردند.»

بازهم تایید ادعای آیت‌ا... هاشمی

کدخدایی دیروز به موضوع قابل تاملی هم اشاره داشت و آن هم تایید دوباره حضور حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد در جلسه بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری که طی آن صلاحیت آیت‌ا... هاشمی احراز نشد. 

آیت‌ا... هاشمی پس از آن به حضور افرادی در جلسه بررسی صلاحیت خودش اشاره داشت، اما سال 92 جهان‌نیوز از سایت‌های دلواپس نوشت:‌ «به‌رغم ادعاهایی که آقای هاشمی رفسنجانی درباره حضور وزیر اطلاعات در جلسه شورای نگهبان و رد صلاحیت وی مطرح کرده‌اند، پیگیری‌های «مشرق» نشان می‌دهد آقای مصلحی در جلسه تأیید صلاحیت نامزدها به‌هیچ‌وجه حضور نیافته است.» سال 95 اما کدخدایی این حضور را تایید کرد و در عین حال گفت: «شاید بهتر بود از آقای مصلحی دعوت نمی‌کردیم». دیروز باردیگر کدخدایی در مواجهه با این سوال قرار گرفت که «آیا حضور وزیر اطلاعات دولت دهم در جلسه راست بود؟» و پاسخ داد: ‌«بله؛ آمد ولی این اتفاق عجیب و جدیدی نبود.» 

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اینکه «چرا در اولین واکنش‌ها حضور وزیر اطلاعات تکذیب شد،» توضیح داد: «از اول هرکس پرسید، گفتم این اولین بار نیست چون وزارت اطلاعات یکی از مراجع چهارگانه برای استعلام درباره صلاحیت نامزدهاست.» 

کدخدایی درباره اینکه به دعوت شورای نگهبان آمده بود یا سرزده آمد تا از تأیید صلاحیت آقای هاشمی، شورای نگهبان را برحذر دارد، تصریح کرد: «خیر، به دعوت آمده بود. معمولا با وجود اخذ اسناد، مدارک و حتی گزارش وزارت اطلاعات، از مسئولان این وزارتخانه نیز دعوت می‌شود. غالبا درباره اشخاص غیرمعروف مدیران کل و کارشناسان همیشه هستند و گزارش‌های خود را اعلام می‌کنند. آقایان ساعت‌ها نسبت به یک پرونده بحث می‌کنند. چون یک امر مرسومی است. به هر حال وزارت اطلاعات یک مرجع رسمی است. در آن جلسه به دلیل اعتباری که داشت از آقای وزیر دعوت شد که تشریف بیاورد و توضیحات دهد.»

جنتی فاقد حق وتو

کدخدایی شخصیت صریحی دارد و تلاش می‌کند به موضوعاتی بپردازد که نیاز به پنهان کردن واقعیت نداشته باشد به عنوان نمونه وقتی خبرآنلاین پرسید: «در افکار عمومی ذهنیتی وجود دارد که آیت‌ا... جنتی در شورای نگهبان حق وتو دارند. آیا شده که آیت‌ا... جنتی در مورد مصوبات مجلس یا تایید صلاحیت نامزدی نظر دهد، اما در نهایت جمع‌بندی صحبت‌های شورای نگهبان خلاف نظر آیت‌ا... جنتی باشد؟» کدخدایی پاسخ داد: «بله، ایشان هم به عنوان یک فرد و یک عضو رأی می‌دهند. چه در مصوباتی که از سوی مجلس می‌آید و چه در بررسی صلاحیت‌ها ممکن است نظری داشته باشند، اما اگر اعضا نظری مخالف نظر ایشان دهند رأی‌گیری می‌کنند و هر نظری که رأی بیشتری داشت، انجام می‌شود» و در واکنش به اینکه «یعنی آیت‌ا... جنتی در رأی گیری‌های اعضای شورای نگهبان حق وتو ندارند»، اظهار کرد: «حق وتو ندارند، حق ویژه‌ای هم ندارند. تقریبا هر هفته این مساله را داریم که بالاخره یا ایشان، یا من یا کسی دیگر نظری دارد و نظرش را مطرح می‌کند و نهایتا رأی‌گیری می‌شود و رأی نمی‌آورد، فرقی نمی‌کند. یعنی هر 12 نفر ممکن است هر کدام نظری داشته باشند و بر نظرشان هم اصرار کنند ولی رأی نیاورد.»

نظرات شما
پیشخوان