تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حذف چک از معاملات در بازار تهران/ نوسان ارز اعتماد بازاریان را از بین برد

بازاریان تهران از پدیده بی اعتبار شدن چک در مراودات مالی خود خبر می‌دهند و معتقدند که دیگر مانند گذشته چک ارزش ندارد و این روزها به دلیل نوسان‌های مالی کمتر کسی حتی از مشتریان شناخته شده خود چک قبول می‌کند.
حذف چک از معاملات در بازار تهران/ نوسان ارز اعتماد بازاریان را از بین برد
رویداد۲۴ بازار تهران مدتی است در عجیب‌ترین شرایط خود به سر می‌برد. بازاری نیمه تعطیل، نیمه امنیتی با وضعیتی نصفه و نیمه از اعتصاب. بازاریان از شیوه مدیریت دولت گله دارند، نوسان‌های ارزی فروشندگان را کلافه کرده است، کسی خرید و فروش نمی‌کند. آنگونه که اهالی بازار می‌گویند نگرانی بیشتر آنها از موج دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. به اعتقاد آنها تحریم‌های آمریکا باعث می‌شود پول ایران همچنان بی‌اعتبار شود و به علت مشکلات اقتصادی چک‌های موجود در بازار پاس نشود. همین دلیل البته کافی است که معامله با چک در بازار تهران به پایین‌ترین میزان خود برسد.

آمار بالای چک‌های برگشتی در بازار بیداد می‌کند

یکی از بازاریان حوزه پوشاک به رویداد۲۴ گفته است: شرایط بازار آنقدر بهم ریخته است و اعتماد از بین رفته که کسی برای انجام معاملات خود چک قبول نمی‌کند و آمار چک‌های برگشتی میان بازاریان بیداد می‌کند.

این فعال بازار می‌گوید نزدیک به 140 میلیون چک برگشتی دارد. او شرایط را اینگونه توضیح می‌دهد که تا قبل از گران شدن ارز، روال معمول در تولید پوشاک اینگونه بود که پارچه‌فروشان به تولیدکنندگان پوشاک جنس را تحویل داده و در قبال آن چک مدت‌دار 3 تا 6 ماهه دریافت می‌کردند تا کالا تولید شده و به فروش رسانده و پول به جریان برگردد اما بعد از نوسان‌های اخیر، حتی پارچه فروشان که سال‌های زیادی ما را در این صنف می‌شناسند از مغازه‌داران چک قبول نمی‌کنند و پارچه‌ها را تنها در قبال پول نقد و گاهی حتی به دلیل وجود تقاضا از سمت دیگر خریداران 2 ماه با تاخیر به ما تحویل می‌دهند.

این مغازه‌دار پوشاک می‌گوید: شیب قیمت‌ها آنقدر تند بود که ناگهان قیمت هر کیلو پارچه از 22 هزار تومان به 48 هزار تومان رسید و مغازه‌داران نیز چاره‌ای جز خرید کردن و تولید ندارند.

نوسان ارز و احتمال پاس نشدن باعث شده کسی چک قبول نکند

یک فعال صنف فرش دستباف به رویداد۲۴ می‌گوید: اکثر صادرات فرش دستباف از سوی کشورهایی نظیر آمریکا، فرانسه و آلمان صورت می‌گرفت و آنها در قبال خرید و فرش‌های ایرانی به مغازه‌داران چک می‌دادند اما این روزها کسی از مشتریان چک قبول نمی‌کند چرا که هم نوسان هر روزه قیمت ارز تولیدکنندگان و بازاریان را به خاک سیاه نشانده است هم اینکه احتمال پاس نشدن آن قوت بیشتری گرفته است لذا کسی در چنین شرایط آشفته بازاری، برای دریافت چک ریسک نمی‌کند.

او می‌گوید: در این شرایط تعداد کلاهبرداری‌ها زیاد شده و افرادی مقادیر زیادی فرش از دوستان خود گرفته‌اند و در قبال آن چک داده‌اند و اقدام به فروش زیرقیمت آنها در بازار کرده‌اند و نهایتا فرش‌ها تبدیل به پول نقد شده و فرد متواری شده است بنابراین اعتماد نیز در بین بازاریان به شدت کاهش یافته است.

فروش نقدی ضرر دارد، چه برسد به معامله با چک

یک فعال بازار طلا درباره نوسان این روزهای بازار طلا به رویداد۲۴ می‌گوید: قیمت طلا هر روز نوسان دارد،در چنین شرایطی قادر به خرید و فروش نیستیم چرا که اگر طلا بفروشیم بازنده خواهیم بود. این به این دلیل است که براساس قانون بانکی و پولی زمانی که مشتری خرید انجام می دهد یک روز بعد پول به حساب ما انتقال می یابد و چنین امری برای نوسان لحظه ای بازار به ضرر ما خواهد بود و طلایی که می‌فروشیم را فردا باید با گرمی 15 تا 20 هزار تومن گران‌تر بخریم بنابراین سعی می‌کنیم که یا مغازه‌ها را تعطیل کنیم یا جنسی خرید و فروش نکنیم. در چنین شرایطی فروش با پول نقد فایده‌ای ندارد، چه برسد به آنکه بخواهیم با چک معامله کنیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رویداد24 ، کلاهبرداری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان