تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
آخرین تحولات بازار سکه؛

ضربه کوچک به برج قیمت سکه/ خرید و فروش سکه‌های تقلبی یا عیار پایین

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وجود برخی سکه‌های غیراستاندارد و تقلبی با عیار یا وزن متفاوت که پیش‌از‌این زمزمه‌هایی از تزریقش به بازار شنیده شده بود، هشدار داد و گفت: اتحادیه به واحدهای دارای جواز فروش سکه نظارت دارد و در صورت بروز هر مشکلی خریداران می‌توانند مورد خود را از طریق اتحادیه پیگیری کنند؛ ولی اگر مردم از واحدهای متفرقه سکه خریداری کنند، برای احقاق حقوق خود مرجع رسمی نخواهند داشت.
ضربه کوچک به برج قیمت سکه / مراقب سکه های تقلبی یا با عیار پایین باشید!
رویداد۲۴در چند ساعت 500 هزار تومان بالا می‌رود و پایین می‌آید. این داستان قیمت سکه بهار آزادی در این روزهاست که به هدف اول تبدیل نقدینگی طبقه متوسط ایران تبدیل شده و البته همین بسامد غیرعادی نرخش بزرگ‌ترین تهدید برای سرمایه‌های خریداران است. 

سکه بهار آزادی که روز یکشنبه و دوشنبه در بازار تهران تا چهار‌ میلیون‌ و 500 هزار تومان قیمت خورده بود، روز گذشته با یک شکست قیمتی بزرگ به مرز چهار میلیون تومان بازگشت تا خریداران بازار روزهای گذشته را نقره‌داغ کند. براساس آنچه ایلنا روایت کرده، از صبح روز سه‌شنبه تعداد مأموران نیروی انتظامی در خیابان فردوسی و منوچهری، به‌عنوان مراکز عمده تجمع دلالان، افزایش داشت و از هرگونه تجمع در مقابل صرافی‌ها و پیاده‌روها ممانعت به عمل می‌آمد.

هم‌زمان با افزایش مأموران در این خیابان‌ها بررسی‌ها نشان می‌دهد تعدادی از دلالان که به نظر می‌رسید حمایت می‌شوند، با شکستن قیمت روز گذشته سکه تحویل فردا را با نرخی بین سه‌ میلیون‌و 900 هزار تومان تا سه‌میلیون‌و 950 هزار تومان به فروش می‌رساندند و هم‌زمان خریدار سکه با قیمت چهار‌میلیون‌و صد هزار تومان بودند. 

این ضربه کوچک به برج قیمت سکه که پیش‌از‌این با وجود هشدارهای کارشناسان بازار، بی‌هیچ پشتوانه‌ای در حال رشد و بلند‌شدن بود، 500 هزار تومان از تاج حبابی قیمت سکه را شکست و فرو ریخت. 

مسعود یزدانی، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، درباره خرید سکه از واحدهای بدون مجوز و دلالان هشدار داد و به مهر گفت: خریداران سکه برای خرید این مسکوکات طلایی حتما به واحدهای کسبی که دارای جواز عرضه سکه هستند، مراجعه کنند تا با اطمینان خاطر خرید داشته باشند. 

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین درباره وجود برخی سکه‌های غیراستاندارد و تقلبی با عیار یا وزن متفاوت که پیش‌از‌این زمزمه‌هایی از تزریقش به بازار شنیده شده بود، هشدار داد و گفت: اتحادیه به واحدهای دارای جواز فروش سکه نظارت دارد و در صورت بروز هر مشکلی خریداران می‌توانند مورد خود را از طریق اتحادیه پیگیری کنند؛ ولی اگر مردم از واحدهای متفرقه سکه خریداری کنند، برای احقاق حقوق خود مرجع رسمی نخواهند داشت. 

یزدانی حباب سکه در چند روز گذشته را یک میلیون تومان دانسته و گفت: حباب سکه در روزهای اخیر به بالای یک میلیون تومان رسیده و خریداران سکه باید در خرید خود در این ایام نهایت دقت را داشته باشند. معمولا در زمان التهاب بازار باید از خرید‌و‌فروش غیرضروری سکه اجتناب کرد؛ چرا‌که معامله‌گران غیرحرفه‌ای در این موقعیت نه‌فقط سود نمی‌کنند؛ بلکه احتمال متضرر‌شدن آنان بسیار زیاد است. 

این هشدار نایب‌رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران از آن نظر مهم است که خریداران اصلی سکه در روزهای گذشته بخشی از جامعه بوده‌اند که به طور معمول حضوری در چنین بازارهایی ندارند و فقط برای حفظ سرمایه‌های خود به این بازار پناه می‌آوردند.

 این حضور ناشیانه در بازار در نهایت نه‌فقط به حفظ سرمایه‌های آنها کمکی نمی‌کند؛ بلکه باعث افزایش غیرواقعی قیمت سکه و ارز شده و با یک تنش یا دخالت کوچک غیراقتصادی در بازار، به از‌بین‌رفتن این سرمایه‌ها می‌انجامد. رئیس اتحادیه طلا و سکه نیز در‌این‌باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه به‌شدت کاهش پیدا کرده است و به همان دلایلی که در رسانه‌ها اعلام شده بود قیمت سکه حباب دارد و این حباب در حال فروکش‌كردن است. 

کشتی‌آرا با ذکر این نکته که نمی‌توان زمان دقیقی برای توقف این روند مشخص کرد، اضافه کرد: آخرین قیمت‌ها در روز سه‌شنبه تا ظهر برای سکه طرح جدید چهار‌میلیون‌و ۴۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم سه‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه یک‌میلیون‌و ۹۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون‌و ۱۱۰ هزار تومان، سکه یک‌گرمی ۵۱۱ هزار تومان و طلای ۱۸ عیار ۳۰۸‌هزار‌و ۶۰۰ تومان بوده است. 

پیش‌از‌این قیمت واقعی سکه بهار آزادی که براساس قیمت جهانی طلای به‌کار‌رفته در آن به‌اضافه دستمزد ضرب و مالیات مشخص می‌شود، در‌حال‌حاضر بسیار کمتر از نرخی است که در بازار معامله می‌شود و با وجود اعمال سیاست‌هایی مانند پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی این فاصله قیمتی بین نرخ واقعی و نرخ مبادله همچنان پا‌برجاست. 

وجود تقاضای هیجانی از سوی قسمتی از جامعه که قصد دارند سرمایه ریالی خود را از خطر کاهش ارزش حفظ کنند، باعث می‌شود قیمت سکه در بازار کشور بسیار بالاتر از رقم واقعی باشد و حتی هم‌اکنون نیز قیمت سکه به رقم واقعی آن نرسیده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت سکه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کاسب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
0
به عقیده ی من در شرایط کنونی خرید شمش و آبشده مطمئن تر هست زیرا حتی در زمان تحریم هم بالاخره حباب سکه از بین میرود و خریداران غیر حرفه ای متضرر میشوند اما شمش و آبشده از حداقل حباب برخوردار است
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان