تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

منتظر مرغ وارداتی ۲۰هزار تومانی باشید

ستاد تنظیم بازار پس از کش و قوس‌های فراوان در ابتدای مرداد ماه جاری قیمت هر کیلو گرم مرغ برای مصرف کننده را 8175 تومان تعیین کرد، این قیمت که به نظر می‌رسد مانند قیمت شیر بدون اطلاع همه اعضای کارگروه ستاد تنظیم بازار ابلاغ شده، با قیمت 9250تومان مورد توافق با سازمان حمایت تفاوت زیادی دارد و از سوی کارشناسان این حوزه به قیمت دستوری تعبیر شده است و به گفته آن‌ها می‌تواند نتایج منفی بسیاری به دنبال داشته باشد.
منتظر مرغ وارداتی ۲۰هزار تومانی باشید/ توقف جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها

رویداد۲۴ برومند چهارآیین، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی مرغداران گوشتی ایران، از جمله این کارشناسان است که تعیین دستوری قیمت را روشی منسوخ با نتایج منفی بزرگ برای تولید می‌داند.

وی معتقد است؛ قیمت دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مرغ نتیجه ای جز توقف جوجه ریزی در مرغداری ها ندارد و در این شرایط باید منتظر واردات مرغ به قیمت هر کیلوگرم20هزار تومان برای مصرف کننده باشیم.

چهارآیین اظهار کرد: این روش درست در مقابل روش نرخ‌گذاری محصولات در بازار رقابتی قرار دارد و در شرایط بازار غیر رقابتی حذف تعداد از تولیدکنندگان اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در این روش حمایت از تمام اقشار جامعه امکان پذیر نیست و در عمل به بسیاری دیگر از مصرف‌کنندگان آسیب وارد می شود.

وی دلیل توسل دولت به قیمت دستوری را کنترل تورم عنوان کرد و افزود: ساده‌ترین روش کنترل تورم استفاده از نرخ دستوری و پرداخت آن از جیب تولیدکننده است اما، باید توجه داشت ضعیف شدن عرضه و نامتوازنی آن با تقاضا زمینه‌ تشدید تورم‌ را فراهم می کند که دیگر قابل کنترل نیست.

چهارآیین یادآور شد: ابلاغ قیمت دستوری مرغ درحالی از سوی وزارت صنعت انجام می گیرد که هزینه تمام شده تولید با افزایش 60 درصدی قیمت کنجاله سویا ، 40 درصدی ذرت تنها در 4 ماهه نخست سال رشد قابل توجه ای داشته است.

سرمایه گذاری 42 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در تولید مرغ گوشتی

چهارآیین با بیان اینکه بخش خصوصی در تولید مرغ گوشتی بیش از 42 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است، افزود: هیچ یک از تولیدکنندگان در این بخش حاضر نیستند کار خود را متوقف کنند اما، اگر یک فعالیت اقتصادی بازده نداشته باشد چاره ای جز توقف آن نیست.

وی اظهار کرد: ابلاغ قیمت 8175 تومان برای مصرف کننده به معنای خرید مرغ زنده درب مرغداری با قیمت 5150 تومان است در حالی که هم اکنون هر کیلو گرم مرغ برای مرغدارن 6200 تومان و با در نظر گرفتن 10 درصد سود مرغداران 6800 تومان تمام می شود.

به گفته چهارآیین ، با قیمت اعلام شده مرغداران در هر کیلو گرم مرغ 1500 تا 1600 تومان زیان می‌بینند.    

وی برخورد تعزیراتی با تولید کنندگان در پی قیمت دستوری را نیز مورد انتقاد قرارداد و گفت: ایجاد شرایط امنیتی در اقتصاد مخرب است و سرکوب تولید را به همراه دارد. این روش هیچ کجای دنیا پاسخ نداده و سال ها تجربه نشان می دهد برای ایران نیز موثر نبوده است.

هشدار نسبت به نتایج قیمت دستوری و ایجاد شرایط امنیتی در اقتصاد

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی مرغداران گوشتی ایران از ارسال نامه به رییس جمهوری در اعتراض به اقدام وزرات صنعت خبر داد و گفت: در این نامه نسبت به نتایج قیمت دستوری و ایجاد شرایط امنیتی در اقتصاد هشدار داده‌ایم و از او خواسته ایم که نسبت به قیمت ابلاغی تجدید نظر شود.

چهارآیین در پایان روش دستوری تعیین قیمت در کالاهاس اساسی را یک روش پرهزینه دانست که موجب کاهش سرمایه‌گذاری، کاهش عرضه و افزایش نرخ تورم می شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مرغ ، واردات ، مرغداری ، بازار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
0
بهتره پول ایران حذف شود و به جای آناز سکه طلا استفاده شود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان