تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پاسکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در افشای نام دریافت کنندگان ارز دولتی/ گمرک مقصد جدید لیست سیاه!

نایب رییس اول کمسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: با پنهان کاری و طولانی کردن زمان، کاری از پیش برده نخواهد شد بلکه سازمان‌های مربوطه درنهایت مجبور به ارائه لیست اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی خواهند شد
وقت کشی برای یافتن مقصر تازه وارد/ پاسکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در افشای نام ارزبگیران دولتی
رویداد۲۴ لیست کامل دریافت‌کنندگان ارز قرار نیست منتشر شود و فعلا از وزارتخانه‌ای به وزارتخانه دیگر و از سازمانی به سازمانی دیگر می‌رود. بخشی از لیست توسط آذری جهرمی منتشر شد و بخشی دیگر توسط شریعتمداری در وزارت صنعت. در آخرین پاسکاری نیز بانک مرکزی در اقدامی عجیب مسئولیت را از شانه خود برداشت و لیست کامل ارز بگیران با نرخ دولتی را به وزارت اقتصاد ارسال کرد و باید منتظر ماند تا کرباسیان در وزارت اقتصاد با این لیست چه خواهد کرد؟ لیستی که به قول احمد توکلی محرمانه نبوده است و مردم باید بدانند فلان تاجر چقدر ارز دریافت کرده است.

احمد توکلی گفته بود بانک مرکزی باید به جای ارسال لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی آن را منتشر می‌کرد؛ اتفاقی که البته نیفتاد و عبدالناصر همتی در بدو ورود به خودزنی دست زد تا انتقاد از او آغاز شود. روز گذشته کرباسیان در یادداشتی اینستاگرامی بابت رانت‌های پیش آمده عذرخواهی کرد و نوشت وزارت امور اقتصادی و دارایی تمام ابزارهای نظارتی و اجرایی خود را به کار گرفته تا حق مردم به آنها بازگردد و اخلال گران نظام اقتصادی و ارزی هم هزینه رفتارهایشان را بدهند.

هرچند وزارت اقتصاد قول پیگیری داد، اما لیست توسط آنها نیز منتشر نشد و کرباسیان اعلام کرد این بار «لیست به سازمان گمرک ارسال شده است!» البته نه برای انتشار بلکه برای آن چیزی که کرباسیان آن را تعیین افراد و شرکت‌هایی خوانده که ارز دریافت کرده اما کالا وارد نکرده‌اند.

موسوی لارگانی نایب رییس اول کمسیون اقتصادی مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: عدم انتشار باقی مانده لیست ارزبگیران دولتی درشرایط فعلی برای سازمان‌های درگیر در این مسئله اتفاق ناخوشایندی است و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با پاسکاری وظایف با یکدیگر سعی در وقت‌کشی دارند.

نماینده استان اصفهان تاکید می‌کند که با پنهان کاری و طولانی کردن زمان، کاری از پیش برده نخواهد شد بلکه سازمان‌های مربوطه درنهایت مجبور به ارائه لیست اسامی خواهند شد زیرا راهی جز معرفی دیگر افرادی که در فساد اقتصادی شریک بودند وجود ندارد. 

 به گفته لارگانی ترس از به میدان آمدن و افشای حقایق، بسیاری از سازمان‌ها را به تعلل واداشته است تا شاید مقصران جدیدی در این ارتباط پیدا کنند و مشکلات را  به گردن تازه وارد دیگری بیاندازند و از خود ابهام‌ها را بردارند.

آنگونه که اعلام شد در لیست بانک مرکزی از 21‌ هزار ‌میلیارد دلاری که از 21 فروردین تا 9 تیر امسال پرداخت شده، تکلیف 9‌ میلیارد دلار مشخص نیست. برخی نمایندگان گفتند ماجرا مربوط به تحریم‌ها بود و ارز برای شرکت‌های بوده که خواسته‌اند تحریم‌ها را دور بزنند و برخی دیگر گفتند ماجرا ربطی به تحریم نداشته و پرداخت ارز دولتی سازمان‌یافته‌ترین فساد ارزی بوده که در پی یک تصمیم اشتباه صورت گرفته است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان