تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷
رییس مجمع واردات در گفت‌وگو با رویداد ۲۴:

لیست دریافت کنندگان ارز توسط بانک مرکزی، شیر بی یال و دم است/ اگر اجناس موجود است، چرا مردم در مضیقه‌اند؟

رییس مجمع واردات معتقد است لیستی بانک مرکزی در خصوص دریافت کنندگان ارز نیمایی مبهم است و مشخص نشده این ارقام بابت چه کالایی و به چه افرادی داده شده است.

لیست دریافت کنندگان ارز نیمایی شیر بی یال و دم و اشکم

رویداد۲۴ سه ماه از انتشار نخستین لیست ارز بگیران دولتی توسط بانک مرکزی می‌گذرد. در آن لیست نام هزار و ۵۰۰ شرکت دریافت کننده ارز دولتی آمده بود که در آن مشخص شده بود هر کدام از واردکنندگان بابت چه اقلامی ارز دریافت کرده‌اند. لیست دوم به فاصله همین سه ماه توسط بانک مرکزی منتشر شد که در آن اسامی شرکت‌های خودروساز، بیمه‌ها، شرکت‌های دارویی، سازمان صنایع هوافضا، هیات امنای ارزی، شرکت‌های هواپیمایی و برخی افراد دیگر به چشم می‌خورد.

لیست دوم که در دوره مدیریت عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی منتشر شد، اسامی دریافت کنندگان ارز نیمایی و ارز دولتی، در حقیقت لیستی است که اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت کننده ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز مردم و تولیدکنندگان را نشان می‌داد اما اینکه این افراد در ازای دریافت ارز چه اقلامی را وارد کرده‌اند، مشخص نیست و در آن امکان بررسی و راستی‌آزمایی هم وجود ندارد. از این جهت شاید بتوان لیست دوم را عقبگرد بانک مرکزی در شفافیت نامید. جالب آنکه بانک مرکزی در تایید اقدام خود اطلاعیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه این لیست تجمیعی است و به روز رسانی خواهد شد؛ اقدامی که گویا فعلا قرار نیست انجام شود!

علیرضا مناقبی رییس مجمع واردات به رویداد۲۴ گفته است: لیستی که منتشر شده تنها در آن عدد و رقم لحاظ شده و اصلا مشخص نیست این میزان ارز نیمایی که داده شده، به چه اشخاصی و بابت چه کالایی بوده است. کالاهای وارداتی باید از مسیر ارز دولتی و نیمایی وارد کشور شوند و سازمان های نظارتی نیز بر آن کنترل داشته باشند تا برخی از خلاء قانونی استفاده نکنند و کالاهای تقلبی و مشکل دار وارد بازار کنند.

او می‌گوید: در زمینه دریافت ارز دولتی نیز برخی از این مسیر سوءاستفاده کرده‌اند و ارزهای ۴۲۰۰ تومانی برای کالای اساسی و ارز ۸ هزار تومانی نیمایی دریافت کرده‌اند اما کالاهای دیگری وارد کرده‌اند که با توجه به لیست منتشر شده بانک مرکزی امکان بررسی بیشتر این مسائل وجود ندارد چون فقط اسامی آورده شده است.

رییس مجمع واردات با اشاره به نوسان‌های ارزی در بازار گفت: متاسفانه در شرایط کنونی مصرف کننده نهایی با گران‌ترین بها، کالا را تهیه می‌کند که به نظر می‌رسد در این شرایط بهترین راه حل، نخریدن کالاهایی است که با قیمت‌های نجومی به مصرف کنندگان عرضه می‌شود. در این میان برخی این ارز را دریافت کردند بدون آنکه کالایی را وارد کنند یا اینکه کالای دیگری آورده‌اند و در نهایت این پول از جیب مردم رفته و از کشور خارج شده است لذا نحوه پرداخت این پولها و کالاهای وارد نشده باید مورد بررسی قرار گیرد چراکه اگر این ارقام به واردکنندگان داده شده، امروز نباید کمبود کالایی در کشور باشد، این در حالی است که بیشترین مشکلی که امروز با آن روبرو هستیم کمبود مواد اولیه است.

مناقبی می‌گوید: از ابتدای امسال همه اقلام موجود بوده و ناگهان از ۲۲ فروردین که دلار تک نرخ شد همه اقلام کم شدند! این موضوع بسیار عجیب بود و مشخص بود در آن فساد بزرگی وجود دارد. در لیست دوم هم همین مورد مصداق دارد بنابراین معتقدم لیستی که منتشر شده مثل شیر بی یال و دم و اشکم است که در آن هیچ چیز مشخص نیست! چرا مردم باید در مضیقه باشند و شیرخشک و پوشک بچه و رب گوجه نایاب شود، اگر همه این اجناس موجود است و مردم اشتباه می کنند باید مردم را اصلاح کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان