تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

بزرگترین صادرات غیرنفتی ایران از تحریم‌ها گزندی نمی‌بیند

صادرات سنگ‌آهن که بزرگترین صادرات غیرنفتی ایران است، از اقدامات خصمانه واشنگتن تاثیری نخواهد پذیرفت، زیرا عمده سنگ آهن صادراتی به مقصد چین است که از تحریم‌های یکجانبه آمریکا حمایت نمی‌کند.
بزرگترین صادرات غیرنفتی ایران از تحریم‌ها گزندی نمی‌بیند

رویداد۲۴ با این حال صادرات سنگ آهن ایران در سال‌های اخیر که نیاز برای تامین خوراک فولادسازان داخلی افزایش یافته، کاهش داشته است.

ایران حدود ۲۰ میلیون تن سنگ آهن در سال ۱۳۹۶ صادر کرد که در مقایسه با صادرات سالانه ۲۵ میلیون تن در سال‌های پیش از آن کاهش داشت.

با این حال تجارت فولاد، فلزات و سایر مواد معدنی ایران با جهان ممکن است از تحریم‌های جدید آمریکا متاثر شود زیرا آمریکا پس از خروج از برجام و اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه تهران، تهدید کرده است اشخاص و شرکت‌هایی که با ایران معامله می‌کنند را هدف تحریم‌های ثانویه قرار خواهد داد.

شرکت‌های اروپایی شامل دانیلی، اس ام اس، سارال، اتوتک و وستال‌پین پس از اینکه تحریم‌های هسته ای علیه ایران در سال ۲۰۱۶ برچیده شدند، حضور و سرمایه گذاری خود در ایران را افزایش داده بودند.

تجارت محصولات فولادی و آلومینیوم، طلا و سایر فلزات ارزشمند، گرافیت و زغال سنگ مشمول تحریم‌های ثانویه خواهد بود.

ایران در سال‌های اخیر به یک صادرکننده بزرگ فولاد تبدیل شده است. طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد و آهن اسنفجی ایران در سال ۱۳۹۶ از مرز ۹ میلیون تن فراتر رفت.

صادرات محصولات فولادی نیمه نهایی ۶.۸۷ میلیون تن از مجموع صادرات بود که ۸۴ درصد افزایش سالانه نشان داد.

همچنین واردات فولاد کربنی از اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۱۶ به ۱.۱ میلیون تن رسید اما بدنبال وضع تعرفه‌های ضد دامپینگ اتحادیه اروپا علیه کویل گرم نورد ایرانی در اکتبر سال ۲۰۱۷، میزان واردات در پنج ماه نخست سال جاری به ۱۰۳ هزار و ۴۰۰ تن کاهش یافت.

یک معامله‌گر مقیم لندن به پلاتس گفت: بازرگانان فولاد ایران در گذشته نیز با تحریم‌ها کنار آمده اند و معمولا از ال سی استفاده نمی‌کنند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان