تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

فروشندگان ارز خانگی به صف شدند

بسیاری از دارندگان ارزهای خانگی به چهارراه استانبول و صرافی ها رفته اند تا هرچه زودتر ارز و سکه خود را به «ریال» تبدیل کنند؛ زیرا زمانه سقوط قیمت ها فرا رسیده است.
فروشندگان ارز خانگی به صف شدند


رویداد۲۴ از هفته پیش روشن بود دولت در سیاست های جدید ارزی قصد دارد محدودیت معامله ارزها را بردارد و بازار آزاد را به رسمیت بشناسد و به همین دلیل لرزه در بدنه قیمت ها افتاده بود.
از عصر دیروز که بسته سیاست های جدید به تصویب دولت رسید، تحرکات در بازارها بیشتر شد.
این بسته نه فقط روند نرخ در بازار غیررسمی ارز را که تا دیروز قاچاق محسوب می شد، کاهشی کرد بلکه بخشی از حباب قیمتی سکه را از بین برد و شاخص بورس را به بیش از 133 هزار واحد افزایش داد.
از شامگاه دیروز معاملات سرپایی ارزهای عمده برای تبدیل دلار و یورو به ریال کلید خورد و در مجموع فعالان بازار ارز نسبت به روزها و هفته های پیش رو خوش بین شدند.
در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز نرخ های اعلامی نزولی بود.
مهمترین مزیت سیاست جدید ارزی، به رسمیت شناخته شدن صرافی ها و بازگشت آنان به چرخه مبادلات ارزی است؛ زیرا در دوره گذشته که تحریم ها اعمال شد، بخش قابل توجهی از معاملات تجاری و ارزی از شبکه بانکی به صرافی ها هدایت شد و آنها توانستند شبکه های مویرگی ارتباط با نظام پولی و مالی را برای کمک به اقتصاد و رفع نیازهای کشور ایجاد کنند.
از صبح امروز، بیشتر کسانی که تا دیروز در خانه های خود ارز نگهداری می کردند و امروز به بازار بزرگ تهران و چهارراه استانبول رفتند تا ارزهای خود را تبدیل کنند، ریزش قیمت ها را حس کردند؛ علت اصلی این کاهش، افزایش عرضه به بازار غیررسمی بود که تا دیروز قاچاق شناخته می شد.
بنابراین امروز قیمت ها در بازار متفاوت بود؛ گاهی نرخ خرید از دارندگان ارز تا محدوده هشت هزار تومان نیز کاهش می یافت و گاهی نرخ ها در محدوده 9 هزار تومان در نوسان بود.
البته در این میان صرافی ها به مراجعه کنندگان اعلام می کردند چون هنوز بسته ارزی دولت اجرایی نشده است، کشف قیمت به سختی انجام می شود و هر کس در بازار نرخ خود را می گوید و بنابراین باید صبر کرد تا فردا نرخ ها روشن شود.
با این همه، برخی صرافان به فروشندگان پاسخ «نه» نمی دادند و سعی می کردند بر سر نرخی به توافق برسند.
ریزش قیمت ها، بازار سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد.
فروشنده یکی از صرافی ها بهای فروش هر قطعه سکه تمام را سه میلیون و 370 هزار تومان اعلام کرد که نسبت به دیروز حدود 300 هزار تومان کمتر شده است.
ظهر امروز نیز دست اندرکاران صنف صرافی ها یعنی مسوولان کانون صرافان ایران با رییس کل بانک مرکزی جلسه ای داشتند تا هم سیاست های جدید دولت برای آنان تبیین شود و هم نقش آنان برای همکاری با برنامه های دولت روشن باشد.

**انتظار معجزه نداشته باشیم
با وجود چراغ سبز بازار به سیاست های جدید ارزی، کارشناسان می گویند تداوم روند کاهشی نرخ ها در بازار به برنامه ریزی بلندمدت تر نیازمند است.
«احمد حاتمی یزد» کارشناس اقتصادی، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اجرا شدن سیاست های جدید ارزی و به رسمیت شناختن بازار اقدامی مثبت از سوی دولت است اما اثر آن محدود بوده و نباید از آن انتظار معجزه داشت.
وی افزود: کار درستی است که بازار به رسمیت شناخته شود اما از آنجا که بخشی از این مشکلات از مسائل سیاسی ناشی می شود، باید برای رفع کامل آن، موضوعات سیاسی را حل و فصل کرد.
این مدیر پیشین بانکی شفاف شدن بازار و قیمت ها را از دستاوردهای به رسمیت شناختن بازار ارز دانست و گفت: اینکه دیگر ارز مسافرتی ندهند، تصمیم درستی است به شرط آنکه همه انواع سفرها اعم از سیاحتی و زیارتی یکسان دیده شود؛ زیرا نباید از جیب 97 درصد مردم هزینه کرد تا سه درصد به مسافرت بروند.
وی اضافه کرد: کسی که به حج می رود، باید مستطیع باشد و از جیب خود هزینه هایش را پوشش دهد؛ نه اینکه ارز ارزان برای سفر او اختصاص دهیم.

** سه مزیت بسته ارزی دولت
«شاهین چراغی» کارشناس بازار سرمایه و ارز، نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تاکید کرد «از حرف تا عمل فاصله بسیار است».
چراغی گفت: نکات خوبی در بسته ارزی جدید دولت وجود دارد که هوشمندانه و درست است اما باید بتوان آن را در اجرا نیز به طور صحیح پیاده کرد.
وی «تضمین بانک مرکزی برای سپرده های ارزی»، «آزادسازی واردات اسکناس ارزی» و «اعطای مجوز واردات طلای خام و معافیت از حقوق گمرکی و ارزش افزوده» را سه مزیت اصلی بسته جدید ارزی دولت برشمرد که می تواند به تعادل در بازار کمک کند.
این فعال بازار ارز درباره تداوم روند کاهش قیمت ها گفت: تا زمانی که بازار به تعادل برسد، نوسان ها وجود خواهد داشت.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ارز ، قیمت ، صرافی ، بازار
نظرات شما
پیشخوان