تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

استراحت بورس کوتاه مدت است؟

بورس تهران پس یک رالی 10 روزه، با عقب نشینی همه نماگرها، به استراحت رفت. این در حالی است که از ابتدای صبح و با افزایش فشار فروش در سهام دلار محور، شاهد کوچ نقدینگی به سهام گروه خودرویی و کوچکتر بازار بودیم. همچنین امروز حجم و ارزش معاملات خرد بطور چشمگیری نسبت به میانگین هفته گذشت کاهش یافت که نشان از انتظار فعالان بازار به کوتاهی عمر اصلاح شاخص دارد.
افت ۲۰۶۲ واحدی شاخص کل بورس پس از ۱۰ روز صعود متوالی/ استراحت بورس کوتاه مدت است؟

رویداد۲۴ پس از دو هفته تلاش خستگی ناپذیر، همه شاخص‌های بازار امروز با رنگ قرمز به تعطیلات رفتند. این در حالی بود که در طی این دو هفته که از چهارشنبه سوم مرداد آغاز شده بوده، نماگر اصلی بازار با طی کردن 23 هزار واحد خود را به رقم 131 هزار و 21 واحد رساند.

این جو مثبت که با انتشار خبر آزادسازی نرخ دلار صادراتی شرکت های پتروشیمی و فلزی در بازار شکل گرفت،  دوشنبه هفته جاری با جهش پنج هزار واحدی شاخص به اوج رسید. اما از روز گذشته و تشکیل فضای هیجانی منفی جهت نقد کردن سهام گروه دلار محور و شناسایی سود در این گروه ها اشخاص حقیقی اقدام به فروش 180 میلیارد تومان سهم در طول دو روز اخیر کردند. حال بازار و فعالین منتظر اخبار جدید از صنایع برتر و پُرخبری همچون فولاد و پتروشیمی هستند تا رالی صعودی را پس یک استراحت کوتاه مدت از سر گیرند.

 

بورس و استیضاح بی وقت ربیعی

امروز صحن مجلس شاهد استیضاح وزیر کار و سرانجام بی کار شدن وی شد. ربیعی امروز با 129 رای موافق نمایندگان از سمت وزارت کار برکنار شد. گفتنی است با برکناری وی آینده زیرمجموعه های این وزارت خانه از جمله شستاو تاپیکو در هاله ای از ابهام خواهد رفت. از سوی دیگر با پرس و جوهای خبرنگار اقتصادآنلاین مشخص شد که برنامه ادغام دو شرکت بزرگ هلدینگ خلیج فارس و تاپیکو، به تعویق خواهد افتاد. گفتنی است قرار بود این ادغام در روز 24 مرداد با واگذاری 16 درصد از سهام «تاپیکو» کلید بخورد.

 

کوتاه از بازارهای موازی

در بازار طلا و ارز نیز هیجان فروش سبب افت قابل توجه قیمت ها شد. هر گرم طلای 18عیار نیز امروز 259 هزار تومان ارزشگذاری شده بود، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1212.7دلار معامله می‌شود. همچنین هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با قیمت ۳میلیون و ۶۰هزار تومان فروخته می‌شود. با سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، دولت و بانک مرکزی از 20 فروردین دلار را با قیمت 4200 تومان تک‌نرخی کرده‌اند؛ این نرخ تا 30 اردیبهشت ثابت بود ولی از 31 اردیبهشت تا 15 مردادماه نرخ دلار هر روز سیر صعودی را طی می‌کرد ولی از 16 مردادماه مجدداً در قیمت 4200 تومان تک‌نرخی شد.

از سوی دیگر امروز در بازار آزاد هر دلار در حدود 9300 تومان و هر یورو 10 هزار و 404 تومان و هر پوند با ارزش 11 هزار و 596 تومان و درهم امارات 2437 تومان دادوستد می‌شد.

 

فروش اوراق گواهی سپرده 18 درصدی در بانک ملی

از بانک ملی خبر می رسد که از امروز اوراق گواهی سپرده 18 درصدی این بانک منتشر شد. گفتنی است  این اوراق با سررسید یکساله، با نام، غیرقابل انتقال و قابل باز خرید قبل از سررسید با نرخ 16 درصد سالانه از تاریخ انتشار است. معامله ثانویه اوراق در بازار سرمایه از طریق شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و یا فرابورس ایران امکان پذیر است. اوراق مذکور معاف از مالیات است و سود علی‌الحساب آن ماهانه پرداخت می‌شود.

 

چراغ صرافی‌ها پس از چهار ماه مجددا روشن شد!

از امروز با نهایی شدن دستورالعمل فعالیت آنها و ابلاغ در روز گذشته، ارائه خدمات و معاملات صرافی‌ها طبق سیاست‌های تعیین شده در بسته جدید عملیاتی می‌شود.  با ابلاغ دستورالعمل فعالیت صرافی‌ها در بازار آزاد، از امروز به طور رسمی شروع معاملات خود را آغاز کردند.  در بسته جدید ارزی دولت که از روز گذشته (سه‌شنبه) اجرایی شد، صرافی‌ها فرصت دوباره‌ای برای انجام معاملات ارزی پیدا کردند؛ چرا که حدود پنج ماه پیش بر اساس سیاستی که در حوزه ارز اجرایی شد، با اعلام قاچاق بودن بازار و معاملات آن دیگر صرافی‌ها حق معامله اسکناس ارز را نداشتند. این در حالی است که با توقف فعالیت آنها در چارچوب ضوابط و مقررات، معاملات همچنان ادامه داشت هر چند که دیگر شفاف و رسمی نبود.

در مرحله جدید صرافی‌ها می‌توانند طبق مصوبه هیات وزیران، در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز نیز صرفا بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر است.

با توجه به این مصوبه هیات دولت، بانک مرکزی نیز فعالیت صرافی‌ها را برای معاملات در بازار آزاد در ۲۳ بخش تعریف کرده است که اهم آن ارائه ارز مسافرتی، درمانی، دانشجویی، فرصت مطالعاتی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری و ... است. قیمت‌گذاری در صرافی‌ها برای فروش ارز تا یک درصد بالاتر از نرخ تعیین شده در بازار ثانویه ارز است که در آن نرخ بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. نرخ بازار ثانویه در روز اول اجرای بسته ارزی(سه‌شنبه) حدود ۸۹۵۰ تومان بوده و متغییر خواهد بود.

 

آغاز تحویل دو میلیون و 580 هزار سکه از امروز

از دیگر اتفاقات بازار سکه،  تحویل ۲میلیون و ۵۸۰هزار سکه پیش‌فروشی از امروز ۱۷ مرداد در شعب بانک ملی بود. بانک مرکزی اعلام کرد، در طرح پیش‌فروش سکه که از تاریخ 17 بهمن 96 آغاز شد و تا 16 اردیبهشت 96 ادامه داشت در مجموع تعداد 7 میلیون و 600 هزار قطعه سکه پیش‌فروش شد که از این تعداد، یک میلیون و 610 هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک و سه‌ماهه (معادل بیش از 95 درصد تعهدات این دو سررسید) به متقاضیان تحویل شده است.

بر این اساس بانک مرکزی تاکنون 790 هزار قطعه سکه در سررسید یک‌ماهه و 820 هزار قطعه سکه در سررسید سه‌ماهه به خریداران تحویل داده است و تنها حدود 5 درصد از خریداران تاکنون برای دریافت سکه‌های خود به بانک عامل مراجعه نکرده‌اند.

همچنین تحویل سکه‌های پیش‌فروش ‌شده در سررسید شش ‌ماهه از امروز  آغاز شد و در مجموع 2 میلیون و 580 هزار قطعه سکه با سررسید شش‌ماهه تا تاریخ 16 آذر 97تحویل خریداران خواهد شد. گفتنی است همزمان با اعلام بسته جدید ارزی دولت، قیمت سکه طی یک هفته گذشته روند کاهشی داشته و به مرز 3 میلیون تومان رسید.

 

ابهام در تحویل سکه های پیش فروش شده،قیمت سکه نقدی را پراند!

از سوی دیگر اما هم ‌زمانی تحویل سکه‌های پیش فروش شده به دو صورت "قطعی" و "ودیعه‌ای" در روز جاری خریداران را با ابهام روبه‌رو کرده است و موجب بروز نگرانی‌هایی شد. بنا بر اعلام بانک مرکزی در سر رسید‌های  شش ماهه و یکساله در مجموع کمتر از ۵۰ هزار سکه به صورت ودیعه‌ای پیش فروش شده است. یک مقام مسئول در بانک مرکزی در این خصوص به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت:سکه‌ های بانک مرکزی به دوصورت قطعی و ودیعه‌ای پیش‌فروش شده است.در زمان پیش فروش هم اعلام شد که قیمت برای پیش فروش‌های ودیعه‌ای  ۶ ماهه ۴ درصد زیر قیمت بازار و برای یک ساله  ۹ درصد زیر قیمت بازار است. قیمت سکه با سررسید شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، اعلام شده بود، بنابراین از امروز تحویل بیش از ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار سکه با با این قیمت آغاز خواهد شد.

 

در تابلوی معاملات امروز چه گذشت؟

در مجموع روز جاری شاخص کل از 10 روز از ادامه صعود ناکام ماند و با عقبگرد 2062 واحدی (معادل 1.54  درصد) به ارتفاع 131 هزار و 521 واحد بازگشت. از سوی دیگر شاخص هم وزن نیز با افت 36 واحدی (معادل 0.19 درصد) به پله 18 هزار و 913 واحد رسید. در این بین مجموعا دومیلیارد و 226 میلیون ورقه بهادار به ارزش 658 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان 475 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین امروز نیز همچون روز گذشته اشخاص حقیقی تمایل به واگذاری سهام خود داشتند تا جایی که خالص فروش این گروه بالغ بر75 میلیارد تومان بود که البته بیشترین رقم واگذاری در بین حقیقی ها به نماد تازه وارد «پارس» با 24 میلیارد تومان اختصاص داشت. بعد از آن بیشترین حمایت حقوقی ها در نمادهای «سپ» و «فارس» اتفاق افتاد.

 اما نکته جالب تحرکات حقیقی ها در نمادهای کوچک بازار بود. گفتنی است دو دلیل اصلی برای این چرخش محتمل است: نخست اینکه باتوجه به فروکش کردن هیجانات ناشی از خبر آزادسازی نرخ ارز پتروشیمی ها و فلزی ها، شاهد کم رنگ شدن حمایت حقوقی ها از نمادهای زیرمجموعه هستیم. اما نکته منحصربه فرد سال جاری، اختلاف شدید بین نرخ ارز سامانه نیما و بازارآزاد است که سبب شده سهام کوچکتر بازار در کانون توجه قرار گیرند. چراکه نمادهایی چون «دعبید»، «سمگا» و  قابلت تبدیل ارز صادراتی به قیمت آزاد را دارند. اما در نمادهای بزرگ فلزی-معدنی و نفتی این اتفاق محتمل نیست. از این رو در روزهای آینده شاهد افزایش اقبال به نمادهای کوچکتر بازار خواهیم بود و در کل امروز بیشترین خروج حقیقی ها از گروه شیمیایی و سپس فلزی صورت گرفت.

 

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنایع حاضر در بورس گروه مواد شیمیایی به واسطه دادوستد 50 میلیارد تومانی در نماد «پارس»، پُرارزشترین گروه بود. پس از آن فرآورده های نفتی و فلزات اساسی در صدر جدول پُرارزش‌ترین های بازار بودند. در مجموع اما آمار بالای معاملات منفی در نمادهای بزرگ گروه فرآورده های نفتی، سبب شد تا این گروه مجموعا تاثیر منفی 1768 واحدی بر شاخص کل داشته باشد. پس از آن گروه شیمیایی با 238 واحد تاثیر منفی و فلزی ها با 800 واحد تاثیرگذاری منفی بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کردند. در این گروه های مطرح بازار طبق مصوبه هیات وزیران شرکت های صادرکننده فرآورده نفتی، پتروشیمی، فولادی و فلزات علاوه بر فروش ارز در بازار دوم با تعهد پرداخت مابه تفاوت ریالی حاصل از تفاوت ارزش صادرات مربوط به مبنای نرخ بازار رسمی و نرخ بازار در روز تسویه خواهند بود.

 همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار این بازار نیز  «فارس»، «فولاد» و «پارس» هرکدام به ترتیب 439، 221 و 208 واحد  سبب افت شاخص شدند. از سوی دیگر اما معاملات مثبت «شپدیس»، «وبملت» و «همراه» تا حدی از کمی بیشتر شاخص جلوگیری کرد. گفتنی است بازگشایی «فاذر» پس از توقف 14 ماهه در منفی 42 درصد قیمت از دیگر نکات قرمز کننده بازار امروز بود.

 

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز در تلاش برای صعود ناکام ماند و از ابتدای بازار به محدوده های منفی کشیده شد. از این رو در با افت 32 واحدی (معادل 2.12) در ارتفاع یک هزار و 499 واحد ایستاد. در این بازار نیز بیش از 634 میلیون ورقه بهادار به ارزش 443 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 183 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی نیز «مارون» و «زاگرس» و «میدکو» بیشترین نقش را در منفی کردن آیفکس داشتند. اما معاملات مثبت «هرمز»، «شاوان» و «ذوب» تا حد زیادی از ریزش بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند. در این بازار نیز بازگشایی «زاگرس» سبب افزایش فشار فروش حقیقی ها برای نقد کردن سهام خود سبب منفی شدن قیمت پایان این سهم مطرح بازار شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، شاخص ، فرابورس ، صرافی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان