تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

گاوهای فرانسوی به ایران نرسیدند

پروژه صادرات گاو زنده از نورماندی در شمال فرانسه به ایران در پی تحولات اخیر بین‌المللی مسکوت ماند.
گاوهای فرانسوی به ایران نرسیدند

رویداد۲۴ آمریکا پس از خروج از برجام، تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب کرد که بخشی از آنها در هفته جاری به اجرا درآمدند. اقدامات خصمانه آمریکا باعث شده است بسیاری از شرکتهای اروپایی از جمله شرکت‌های فرانسوی توتال و پژو برای سرمایه‌گذاری در ایران تامل کنند.

ناتالی گولت، سناتور منطقه اورن در نورماندی فرانسه که محل پرورش گاو است، اظهار کرد: تدابیر آمریکا مانع پیشرفت صادرات گاو زنده پس از یک آزمایش موفق با شرکت ایرانی سیمرغ در سال گذشته شد.

وی که از حامیان پروژه مذکور بود، به رویترز گفت: تحت این پروژه که میان گروههای کشاورزی متعدد فرانسوی با شرکت سیمرغ در سال ۲۰۱۶ شکل گرفته بود، قرار بود پس از صادرات ۳۰۰ راس گاو در سال ۲۰۱۷، هزاران گاو از نژاد شاروله به ایران صادر شوند اما این پروژه اکنون متوقف شده است.

اگرچه بخشهای غذایی و کشاورزی هدف تحریم واشنگتن قرار ندارند اما این تحریمها مبادلات مالی را دشوار کرده است و از سوی دیگر شرکتهایی که در آمریکا فعالیت دارند، نگران مجازات شدن از سوی واشنگتن هستند.

این سناتور فرانسوی در ادامه اظهار کرد: این پروژه چند میلیون یورو ارزش داشت. قرار بود گاوهای فرانسوی با هواپیما به ایران حمل شوند و پس از پروار شدن، کشتار شوند. حدود ۳۰۰ راس گاو سال گذشته به طور آزمایشی به ایران صادر شده بودند.

الکساندر واهل از آژانس توسعه اقتصادی نورماندی گفت: این پروژه به خوبی در جریان بود و ما بدنبال صادرات ۲۰ هزار راس گاو در سال بودیم.

اتحادیه اروپا وعده داده است از شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند در برابر تحریمهای آمریکا حمایت کند و قانون بازدارنده را به اجرا گذاشته است اما گولت گفت: زوایای این قانون فعلا مبهم است. ما به اقدامات بیشتری از سوی اروپا و به طور کلی پاسخی در برابر اقدامات فراسرزمینی آمریکا نیاز داریم.

صادرات گاو زنده به ایران بخشی از پروژه‌های کشاورزی بود که پس از توافق هسته ای بین المللی در سال ۲۰۱۵، میان ایران و فرانسه توافق شده بود.

فرانسه که بزرگترین تولیدکننده زراعی اتحادیه اروپا است اغلب در مذاکرات اقتصادی، تلاش می‌کند این بخش را گسترش دهد و به خصوص به افزایش صادرات بخش دام رو به افول خود متمرکز است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فرانسه ، ایران ، کشاورزی ، تحریم
نظرات شما
پیشخوان