تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
رئیس کمیسیون اجتماعی شورایعالی انقلاب فرهنگی:

بیماری‌های فرهنگی مانع رشد اقتصادی می‌شود/ صدا‌وسیما با پخش قرعه‌کشی‌ها، مردم را به سمت پول بادآورده سوق می‌دهد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح رابطه تنگاتنگ فرهنگ و اقتصاد ،الگوهای غلط در جامعه را موجب بیماری‌های فرهنگی دانست و گفت این عوامل مانع رشد اقتصادی در کشور می شود.
بیماری‌های فرهنگی مانع رشد اقتصادی می‌شود/ صدا‌وسیما با پخش قرعه‌کشی‌ها، مردم را به سمت پول بادآورده سوق می‌دهد
رویداد۲۴ «حسن بنیانیان» در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، گفت: وقتی صحبت از کالای فرهنگی می‌کنیم منظور اعتقادات، ارزش ها و الگوهای رفتاری و نمادین در جامعه است که باید در راستای انقلاب و اسلام در جامعه شکل بگیرد و بی توجهی به آن موجب تخریب فرهنگ می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مشکلات فرهنگی در طول تاریخ آسیب‌های جدی به بخش اقتصاد کشور تحمیل کرده است، برای مثال مشکل قاچاق کالا در کشور ریشه فرهنگی دارد و آن تقاضای جامعه به سمت کالاهای خارجی است.

به گفته بنیانیان، این حجم از دلبستگی به کالای خارجی از نبود اعتماد به خود ناشی می‌شود و در بسیاری از موارد نام‌های تجاری فارسی با حروف انگلیسی نوشته می‌شود تا جذاب باشد.

وی افزود: بدون شک تا زمانی که آسیب‌های بخش‌های فرهنگی حل نشود شاهد پیشرفت های اقتصادی نخواهیم بود.

وی مصرف زدگی در جامعه را ناشی از باورهای غلط فرهنگی در کشور دانست و گفت: میل به مصرف ریشه در کمبودهای شخصیتی افراد دارد که احساس می کنند با مصرف و تجمل گرایی می توانند برای خود عیار ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش برخی از رسانه‌ها در اشاعه این باور اشتباه، گفت: برای مثال، صدا و سیما در برنامه های خود در قالب قرعه کشی‌های متفاوت میل مردم را به سمت پول بادآورده سوق می دهد.

وی علل آسیب‌های فرهنگی در جامعه را در 4 بخش استبداد تاریخی، مردم سالاری ناقص، مباحث علمی و نفت دسته بندی کرد و افزود: در طول تاریخ پادشاهان با استبداد جامعه را اداره کردند و در جمهوری اسلامی تلاش کردیم با قانون مشکلات جامعه را حل کنیم در حالی که نبود التزام به قانون موجب بیماری عمومی شد تا با این ابزار نتوانیم به درستی در جامعه فرهنگ سازی و مشکلات را حل کنیم.

بنیانیان افزود: برای مثال تعداد زیادی از مردم در کشور ماهواره دارند و قانون مبارزه با ماهواره را نیز داریم، در حالی که نسبت به اجرای آن بی‌توجه هستیم و همین نگاه موجب می‌شود سرمایه‌گذار احساس کند قانون انجام نمی شود و به جای ریسک در سرمایه گذاری و تولید، پول خود را در بازار سکه و دلار می‌برد.

بنیانیان افزود: زمانی که دولت در تمامی امور قانونگذاری می‌کند به افراد زیادی برای اجرای قانون نیازمند است و همین امر باعث ایجاد نظام دیوان سالارانه شده و فساد مالی را در کشور افزایش می‌دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از نگاه کوتاه مدت مسولان در امور کشور گفت: در حیطه اقتصاد، آسیب‌ها به‌ سرعت آثار خود را نشان داده می‌دهند درحالی که در فرهنگ این آسیب‌ها در آینده بروز می کند و نگاه کوتاه مدت دیروز سبب شد تا امروز با حجم عظیمی از معضلات فرهنگی روبه‌رو باشیم.

وی با اشاره به مشکلات خشکسالی و کمبود آب در کشور، افزود: موضوع آب از اوایل انقلاب در کشور مطرح بود و موضوع تازه‌ای نیست، درحالی که دولت و رسانه‌ها چند سال اخیر به دنبال فرهنگ‌سازی در صرفه جویی آب هستند.

بنیانیان مردم سالاری ناقص را بخش دیگر از علل بیماری فرهنگی در کشور عنوان کرد و افزود: مردم به دنبال حل مشکلات کوتاه مدت خود توسط مسولان هستند، نمایندگان و روسای جمهوری به دنبال راه‌حل‌های زودبازده می‌گردند و مسوولان برای دستاوردهای سیاسی به این خواسته‌ها تن می دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از سیاست‌زدگی در جامعه گفت: نفس انسان به گونه‌ای است که در زمان آسیب‌شناسی دیگران، از گناه خود می‌گذرد. به تازگی روحانیون جوان و کم سواد برای ایجاد مقبولیت در عرصه سیاسی، در مباحث مذهبی اظهارنظرهای سطحی مطرح می‌کنند و برای مثال در مورد حجاب نظام را مورد سرزنش قرار می دهند که « حالا دو تار مو بیرون باشد چه مشکلی دارد» درحالی که غافل هستند که دشمن ریشه های فرهنگی را هدف قرار داده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از اقتصاد نفت محور گفت: وجود نفت که یک نعمت الهی است نقش یک «پشتی نرم بر پشت مسئولین » را داشته است. همین امر موجب شده است که تمامی شالوده اقتصاد کشور به آن وابسته باشد، خبرهایی که این حوزه را تحت تاثیر قرار می دهد به ایجاد هیجان روانی در کشور منجر شود و قیمت دلار یک هفته بدون دلیل چندبرابر شود.

بنیانیان تقسیم علوم را یکی از مشکلات تحلیل عالمانه انسان دانست و افزود: جزء‌نگری در دانش و علوم موجب تقلیل دایره شناخت از آسیب‌ها می شود و زمانی که در یک مجموعه تخصصی از پیوست فرهنگی صحبت می شود این مبحث کاملا سطحی برداشت می شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در این حوزه افزود: ایشان بارها و در سالیان متفاوت از ضرورت فرهنگ در تمامی طرح های کشور نام برده‌اند و آن را تکلیف الهی دانسته‌اند که در امور زندگی مردم باید ملموس باشد.

بنیانیان با تشریح بیانات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ گفت: فرهنگ ذیل سیاست و اقتصاد نیست بلکه آنها ذیل فرهنگ هستند؛ هر کس در این راه کشته شود در راه خدا کشته شده است.

نماز عبادی - سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله محمد امامی کاشانی در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد و حسن بنیانیان رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آسیب شناسی فرهنگی بیماری های اقتصادی پیش از خطبه ها سخنرانی کرد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان