تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

صادرات غیرنفتی امسال به 50 میلیارد دلار می‌رسد

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت، گفت: برآورد می شود صادرات غیرنفتی امسال به مرز 50 میلیارد دلار برسد.
صادرات غیرنفتی امسال به 50 میلیارد دلار می‌رسد

رویداد۲۴ «محمدرضا مودودی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری روز ملی صادرات، گفت: در چهار دهه ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، رشد صادرات غیر نفتی به 10 هزار درصد رسیده است.
وی سرمایه گذاری و روابط بانکی را از مهمترین الزامات توسعه صادرات غیر نفتی ذکر کرد و افزود: امسال در این بخش محدودیت هایی وجود داشت، اما در چهار ماه نخست امسال تراز تجاری مثبت شد.
مودودی پیرامون انتخاب صادرکنندگان نمونه، گفت:ثبت نام از ابتدای مردادماه در سایت «نمونش» آغاز شده و تا پایان این هفته ادامه دارد؛ بنابر این متقاضیان انتخاب صادرکننده نمونه تا پایان این هفته فرصت دارند در این سایت ثبت نام کنند.
وی اظهار داشت: پارسال شرط شرکت در انتخاب صادرکننده نمونه نداشتن بدهی بانکی بود، اما در شرایط کنونی، این شرط برداشته شده است.
معاون سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: صادرکنندگان نمونه سالهای گذشته که قصد دارند امسال نیز در این رقابت شرکت کنند، صادراتشان باید نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته باشد؛ این شرط با این هدف مد نظر قرار گرفته است که فرصت انتخاب صادرکننده نمونه به سایر صادرکنندگان نیز داده شود.
به گفته مودودی، ایجاد ارزش افزوده یک امتیاز برای صادرکنندگان به شمار می آید و تاکنون 580 شرکت در این بخش ثبت نام کرده و 450 شرکت نیز فرم های شرکت در این رقابت را تکمیل کرده اند.
مودودی در مورد سهم صادرکنندگان هر بخش در بین صادرکنندگان نمونه گفت: بخش کشاورزی در سال 96 حدود 9 درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده بود، اما برای اینکه نشان دهیم برای بخش کشاورزی اهمیتی ویژه قائل هستیم، 20 از صادرکنندگان نمونه را به این بخش اختصاص داده ایم.
معاون سازمان توسعه تجارت، اظهار داشت: بخش صنعت 28 درصد از ارزش صادرات غیرنفتی را در اختیار دارد، اما سهم آنها در صادرکنندگان نمونه 49 درصد است.
وی سهم معدن و پتروشیمی در صادرات غیرنفتی را به ترتیب 9 و 27 درصد ذکر کرد و گفت: 11 درصد از صادرکنندگان نمونه به معدن و 6 درصد به پتروشیمی ها تعلق گرفت؛ در بخش پتروشیمی تعداد صادرکنندگان محدود است اما سهم صادراتشان بالاست.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران، سهم خدمات از صادرات غیرنفتی را 27 درصد اعلام کرد و گفت: 14 درصد از صادرکنندگان نمونه به این بخش اختصاص یافت.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صادرات ، کالا ، خدمات
نظرات شما
پیشخوان