تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
خادمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

ماجرای گم شدن 30 میلیارد دلار توسط پتروشیمی‌ها چیست؟/ مافیای پتروشیمی مانع رسیدگی به تخلفات شده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پتروشیمی‌ها از بازار کنترل نشده ارز سوء استفاده کرده و این بخش از وزارت نفت به بخش عظیمی از صادرات کشور دسترسی دارد و نزدیک به 30 درصد صادرات کشور در قبضه آنان است و باید نزدیک به 30 میلیارد دلار وارد نظام بانکی کشور می‌کردند که واردنکردند .
ماجرای گم شدن 30 میلیارد دلار توسط پتروشیمی‌ها چیست؟/ مافیای پتروشیمی مانع رسیدگی به تخلفات شده است

رویداد۲۴ پس از آغاز نوسان‌های شدید در بازار ارز و راه اندازی سامانه نیما، دولت پتروشیمی‌ها را مکلف کرد تا دلار صادراتی را با نرخ مشخص در این سامانه به فروش برسانند اما این اقدام با اعتراض پتروشیمی‌ها روبرو شد. در نهایت در بسته جدید ارزی دولت، قرار بر این شد جزئیات عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها در سامانه نیما اطلاع رسانی شود اما کماکان در شبکه نیما کم‌اظهاری شده یا از اظهار خودداری می‌شود. این درحالی است که چندی پیش نیز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از فعالیت پتروشیمی‌ها پرده برداری کرد و گفته بود پتروشیمی‌‌ها اعلام کرده‌اند ارز را تحویل می‌دهند اما روش محاسبه ارز و مابه‌التفاوت‌ها را خودشان انجام می‌دهند. حتی برخی نیز گفته‌اند به‌جای واردات ارز، کالا وارد می‌کنند!

لابی گسترده پتروشیمی‌ها

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره رانت پتروشیمی‌ها در استفاده از ارز دولتی به رویداد۲۴ گفت: پتروشیمی‌ها در قیمت خوراک گاز سود بالایی به جیب زدند، درحالیکه می‌توانستند این خوراک ارزان را تبدیل به فرآورده‌های باارزش کنند، با تبدیل آن به متانول که خود ماده خام محسوب می‌شود ضرر بزرگی به کشور بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: متاسفانه در این مدت پتروشیمی‌ها برای انجام فعالیت‌های خود با لابی‌های گسترده توانستند نرخ دلاری را جایگزین نرخ ریالی کنند از سوی دیگر درآمد حاصله را به درستی وارد نظام بانکی کشور نکردند که این تبدیل به یک مافیای بزرگی شده بود که هنوز هم با آن به درستی برخورد نشده است.

فشار بر وزیر نفت و توافق بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

او بیان کرد: تاچند وقت پیش فشارهای زیادی بر وزیر نفت بر سر تخلف ایجادشده در حوزه پتروشیمی بود و سوال‌های زیادی پرسیده می‌شد اما به دلیل اینکه پتروشیمی‌ها لابی قوی دارند، تکلیف این تخلف همچنان مشخص نشده است البته 10 روز پیش طی جلسات مختلف اقتصادی مسئله خوراک پتروشیمی‌ها بررسی شد و در نهایت نرخ خوراک تغییر کرد.

او بیان کرد: تخلف پتروشیمی‌ها در بازار ارز تاثیر بسزایی داشت به طوریکه آنها از بازار کنترل نشده ارز سوء استفاده کرده و حجم بالایی از ارز اختصاص یافته را به سیستم بانکی کشور وارد نکردند این بخش از وزارت نفت به بخش عظیمی از صادرات کشور دسترسی دارد و نزدیک به 30 درصد صادرات کشور در قبضه آنان است و نزدیک به 30 میلیارد دلار باید وارد نظام بانکی کشور می‌کردند که وارد نکردند یا در بازار آزاد به قیمت‌های چند برابر فروختند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ارز دولتی ، وزارت نفت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان