تاریخ انتشار: ۲۳:۳۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

واسطه‌ها، دولت، شایعه یا کاهش صادرات، کدام یک علت گرانی برنج هستند؟

رویداد24-یکی از دلایل کمبود اخیر برنج کمبود شالی در کارخانه‌های تولید برنج و انبار کشاورزان است. این البته موضوعی است که در سال‌های پیش از این نیز وجود داشته است اما امسال گرانی ویژه‌ای بخصوص دامن‌گیر مردم تهران شده است که باید دلایلی ویژه‌ داشته باشد، پیش از این پایتخت در گزارشی به موضوعی گرانی برنج در تهران و نارضایتی مردم تهران پرداخته بود. فروشندگان برنج در شمال کشور یکی از دلایل این موضوع را به کارگرفتن کمباین‌های ایستاده توسط کشاورزان می‌دانند. به این دلیل که شالی پس از درو شدن با این نوع از کمباین باید به سرعت به کارخانه منتقل شود. همین مساله منتج به خروج هرچه سریعتر برنج از استان‌های شمالی کشور شده است. حالا فرشندگان می‌گویند، قطعا برنج موجود است اما نه در استان مازندران!

موضوع دیگری که توسط برنج‌فروشان شمالی مطرح می‌شود، این پرسش است که چرا برنج در تهران با افزایش قیمت 30درصدی نسبت به شمال کشور عرضه می‌گردد. یعنی برنج صدری 9هزار تومانی با قیمت 12هزار تومان در تهران ارائه می‌شود. همچنین تولیدکنندگان برنج اعلام کرده اند که دولت خریدی از آنان انجام نداده است.

از سوی دیگر وزارت کشاورزی نیز واسطه ها و سوء استفاده خرده‌فروشان را علت اصلی گرانی برنج می‌داند، این در حالی است که سازمان حمایت از مصرف کنندگان، کاهش 38درصدی واردات برنج نسبت به سال گذشته را دلیل افزایش قیمت این کالای اساسی دانسته و اعلام کرده‌است که در سال 1393 یک میلیون و 185 هزار تن واردات قطعی برنج صورت گرفت ولی در سال گذشته 743 هزار تن واردات داشتیم، ضمن این‌که سالانه به‌طور متوسط یک میلیون و 800 هزار تن تولید برنج داریم و این در حالی است که هرچه از فصل برداشت دورتر می‌شویم میزان موجودی نزد زارعان،  فروشگاه ها و واسطه‌ها کمتر می‌شود و به دنبال آن عرضه نیز کاهش یافته و در نهایت قیمت بالا می‌رود البته این یک اصل اقتصادی است.

در این زمینه خبرنگار پایتخت با اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران تماس گرفت که کارشناس مدیریت اجرایی این اتحادیه در پاسخ گفت: مگر شما تلویزیون تماشا نمی‌کنید؟ برای دریافت پاسخ به مصاحبه آقای آقاطاهر (رئیس اتحادیه) با بیست و سی مراجعه کنید! این موضوع به ما مربوط نیست و من هم اطلاعی نداریم!

آقاطاهر پیش از این، خبر افزایش قیمت برنج را شایعه خوانده و گفته بود که در حال حاضر میان عمده فروشان و در خرده فروشی‌ها به ویژه فروشگاه های بزرگ رقابت زیادی برای فروش کالا ایجاد شده است و کالاها کمتر از قیمت مصرف کننده نیز به فروش می‌رسد.

منبع : پایتخت
برچسب ها: گرانی ، برنج ، شایعه ، صادرات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان