تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
بررسی مشکلات گروه ملی فولاد اهواز؛

نماینده اهواز: مشکل اصلی بانک است/کارگران: نمایندگان شورای عالی کار را اصلا نمی‌شناسیم

کارگران گروه ملی فولاد که حالا غبار از روی خطوط تولیدشان کم‌کم برداشته می‌شود، در مقابل کامیون‌هایی که مواد اولیه به کارخانه وارد می‌کنند؛‌ سرود می‌خوانند و رقص محلی می‌کنند. با این حال کارگری می‌گوید: این میزان شمش برای چند ماه و تمام خطوط کارخانه نیست. این مواد فقط خوراک چند روز کارخانه است.
رویداد۲۴«مشکلات گروه ملی فولاد از آنجا شروع شد که منصور آریا دستگیر و برای جبران اختلاس‌ها؛ حساب‌های شرکت بلوکه شد. کارخانه تولید می‌کرد و تمام درآمد شرکت در حسابش می‌ماند. در این مدت شرکت روز به روز بیشتر زمین خورد و بدهی‌هایش بالا گرفت. برای همین دیگر توان پرداخت حقوق کارگران را نداشت. در حقیقت تاوان اختلاسی که شده بود، از جیب کارگر پرداخت شد». این را کارگران گروه ملی فولاد که عصر ۷شهریور ماه مواد اولیه دوباره به خطوط تولیدشان سرازیر شده است، می‌گویند.
کارگران می‌گویند وقتی بعد ۴سال پول گروه ملی را بدون سودش به بانک ملی پس دادند، دیگر گروه ملی ده برابر آن پول مقروض شده بود و درصدی کار می‌کرد. این شد که گروه ملی زیربار قرض رفت تا جایی که دیگر توان کمر راست کردن نداشت. آن‌هم شرکتی که از لحاظ محصول در خاورمیانه تک بود. یکی از کارگران می‌گوید: «تمام کسانی که با فولاد کار می‌کنند، می‌دانند که گروه ملی که تمام محصولاتش بِرند است و از قِبَل برندش درآمد دارد. بعد از زمین خوردن گروه ملی بسیاری از کارخانه‌های کوچک با دزدیدن برند گروه ملی محصولاتشان را در بازار آزاد فروختند. در آن زمان‌ها قطعه‌هایی که گروه ملی نیاز داشت ۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت. کارگران گروه ملی با هزینه خیلی کمتری آن را ساختند. الان شرکت‌های کوچک‌تر کارگران گروه ملی را می‌برند و شرکت‌های خود را راه‌اندازی می کنند. اگر گروه ملی شروع به کار کند به خاطر خروجی بالایی که دارد، آن شرکت‌های کوچک فروش‌شان بسیار کم می‌شود.»
کارگران گروه ملی فولاد که حالا غبار از روی خطوط تولیدشان کم‌کم برداشته می‌شود، در مقابل کامیون‌هایی که مواد اولیه به کارخانه وارد می‌کنند؛‌ سرود می‌خوانند و رقص محلی می‌کنند. با این حال کارگری می‌گوید: «این مواد اولیه که وارد شده میزان قابل قبولی نیست. در واقع این میزان شمش برای چند ماه و تمام خطوط کارخانه نیست. این مواد فقط خوراک چند روز کارخانه است.»
این کارگر ادامه می‌دهد: «لوله‌سازی با این مقدار شروع به کار نمی‌کند. چون تنها شمش وارد کارخانه شده و اسلب نیست. برای راه‌اندازی خط کوثر و تیرآهن که دو خط است و بخش یک که مفتول تولید می‌کند؛ این مقدار شمش جوابگوی حتی یک ماه تولید کوثر هم نیست. اما با صحبت‌هایی که شده و قراردادی که با صنایع فولاد بسته شده است؛ امیدواریم که همچنان ورود مواد اولیه به شرکت وارد شود. کارگران از اینکه مقاومت و تلاششان جواب داده شده، خوشحالند.»
او این مواد را در حد سبد کالا و یا محصول سفارشی می‌داند و می‌گوید: «برای مثال با این مواد می‌توان برای تیرآهن سفارش گرفت اما اگر تنها به همین مقدار بسنده شود، برخی خطوط به مدت چند روز کار می‌کنند و دوباره کارخانه می‌خوابد تا سفارش بعدی.»
کارگر دیگری از حقوق‌های معوق سخن به میان آورده و می‌گوید: «اگر این هفته‌ طبق گفته‌ی مدیرعامل یک ماه حقوق معوق واریز شود، دوباره ۲۰روز دیگر مهر است و باز سه ماه حقوق معوقه برای کارگران می‌ماند.»
                                       نماینده‌ی شورای عالی و اداره کار کمرخم شده‌ی کارگر را نگرفتند
کارگران گروه ملی فولاد از نمایندگان شورای عالی کار گله دارند و می‌گویند: «یکی از بزرگترین مشکلات ما که ناراحتی کارگران را رقم زد؛ این بود که نه اداره‌ی کار و نه نماینده‌ی شورای عالی کار در خوزستان یک‌بار هم زیر کمر خم شده‌ی ما را نگرفتند. حتی وقتی وزیر به گروه ملی فولاد اهواز آمد، همراه با او نیامدند تا ببینند درد ما چیست؟»
او و همکارانش از نحوه‌ی انتخاب نمایندگان شورای عالی کار اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند: «حتی اسم آن‌ها را هم نمی‌دانیم. در این ۵سال حداقل یک کارگر باید اسم یکی از این نماینده‌ها را شنیده باشد یا با این همه مشکل؛ یکی از نمایندگان حتی یکبار به دیدن ما آمده باشد اما هیچ خبری نشد و هیچ حمایتی از آنها ندیدیم. ما اصلا هیچ نقشی در انتخاب آنها نداشتیم. اگر به کارخانه بیاید اصلا کارگران نمی‌دانند که نماینده دارند.»
با پرداخت‌های قطره چکانی کار به جایی نمی‌رسد
علی ساری (نماینده اهواز در مجلس) با ابراز نگرانی نمایندگان از آینده‌ی گروه ملی فولاد اهواز به ایلنا می‌گوید: «کل گروه ملی در اختیار بانک دولتی است. دلیل اینکه در پرسش و پاسخ از رییس جمهور اسم بانک‌ها را آوردم، این بود که می‌خواستم یک پیغام بدهم که گروه ملی دارد حیاتش به خطر می‌افتد و باید برای آن کاری کرد. پیشتر از آنکه کار از کار بگذرد.»
ساری؛ تمام مشکلاتی که در کارخانجاتی مانند گروه ملی فولاد در حال وقوع است را به دلیل عدم اداره‌ی دقیق بانک‌ها می‌داند و می‌گوید: «با این پرداخت‌های قطره چکانی کار به جایی نمی‌رسد و باید یک بار برای همیشه  این مسئله حل شود. بانک‌ها باید بدانند خروجی و سود این کارخانجات در صورت راه‌اندازی دوباره به خودشان برمی‌گردد. فولاد بازار فروش خوبی دارد و تولیداتش روی زمین نخواهد ماند. با این آگاهی این دست دست کردن‌ها نارضایتی‌ها را بیشتر خواهد کرد.»
وی تاکید می‌کند که: «با سماجت دنبال استیضاح وزیر اقتصاد بودم چراکه مشکل اصلی این کارخانه از بانک نشات می‌گیرد. حال به طور خواسته یا ناخواسته این شرکت در دست بانک است و باید یک بار برای همیشه پول تزریق کند تا کارخانه راه بیفتد. این کارخانه با شروع کار می‌تواند هم خود را احیا کند و هم مقروضاتش را بدهد. با تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته؛ اینکه هنوز این کارخانه با مشکل روبه‌رو است به دلیل مدیریت غلط سهامدار اصلی  است که هنوز نتوانسته یک بار برای همیشه مشکل را  حل کند.»
تمام قد به نارضایتی کارگران گروه ملی حق می‌دهم
کسری غفوری (مدیرعامل گروه ملی فولاد اهواز) که نزدیک به دو ماه است به کارخانه آمده، در مورد تامین مواد اولیه‌ی تهیه شده به ایلنا می‌گوید: «از اینکه شادی به کارخانه بازگشته است، همراه با کارگران شریف گروه ملی فولاد خوشحالم. من تمام کارگران گروه ملی  و دغدغه‌شان را درک می‌کنم و به آنها حق می‌دهم. همان روز معارفه به آنها گفتم اگر پس از سه ماه مشکل کارخانه حل نشد من خواهم رفت. خدا را شاکرم که تمام تلاش‌ها و صبوری کارگران امروز نتیجه داد.»
وی ادامه می‌دهد: «برای تامین مواد اولیه فولا ملی اهواز به طور ماهیانه ۴۰هزار تن مورد نیاز است که در دو مرحله این کار انجام شد. برای این کار ما باید از وزارت صمت مجوز لازم را می‌گرفتیم که با مجوز گرفته شده؛ ماهانه ۴۰هزار تن شمس و اسلب خارج از بورس را برای کارخانه تامین شد.»
غفوری می‌گوید که در این مرحله برای تامین نقدینگی مشکلات عدیده‌ای وجود داشت. او ادامه می‌دهد: «برای ۴۰هزار تن ۱۰۵میلیارد تومان مورد نیاز است. با توجه به شرایط فعلی گروه ملی که میراث‌دار ۳هزار میلیارد بدهی است؛ تامین نقدینگی کار سختی است. اما باپیگیری‌های بانک ملی توانستیم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی را متعاقد کنیم و موفق شدیم که این عدد را تامین کنیم.»
غفوری تاکید می‌کند: «با پیگیری‌های بانک ملی مواد اولیه وارد گروه ملی شد. به طوری که روزانه ۲هزار تن و تا آخر ماه ۴۰هزار تن شمش وارد کارخانه شود. این ۴۰ هزار تن که وارد شود و تولید به کاربیفتد؛ نقدینگی در جریان خواهیم داشت و می‌تواینم این مقدار رابه حساب  فولاد خوزستان وارد کنیم تا بتواینم مواد اولیه در چرخه تولیدمان داشته باشیم. سپس از سود فروش حقوق کارگران واریز خواهد شد.»
غفوری در رابطه با ۴۸میلیارد واریزی به حساب گروه ملی نیز می‌گوید: «آن ۴۸ میلیارد مربوط به نامه درخواستی بود که از آن تنها ۱۱میلیاردش محقق شد که تمامی آن به حساب کارگران واریز شد. دلیل آن هم این بود که بانک مرکزی باید با آن موافقت می‌کرد که در این بین با جابه‌جایی رییس بانک مرکزی به تاخیر افتاد. اما نهایت در دوشنبه‌ی آینده دومین حقوق معوق کارگران پرداخت می‌شود.»

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: غفوری ، بانک ، کارگران
نظرات شما
پیشخوان