تاریخ انتشار: ۰۶:۱۴ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

دوره جدید تنش میان تهران و بغداد/ کدام ائتلاف بصره را آرام می‌کند؟

سه ائتلاف در حالی در مجلس عراق آرایش سیاسی خود را تعیین کرده‌اند که به نظر می‌رسد گروه اول (سائرون و النصر و مخصوصا النصر) تمایل بیشتری به آمریکا داشته باشد و گروه دوم (العامری و نوری مالکی) به ایران متمایل باشند. با این حساب آرایش سیاسی پارلمان عراق را می‌توان رویارویی ایران و آمریکا نیز خواند.
دوره جدید تنش میان تهران و بغداد/ کدام ائتلاف بصره را آرام می‌کند؟
رویداد۲۴ عراق این روزها شبیه انبار باروت بود؛ انباری که همزمان با نشست سه جانبه تهران منفجر شد و موج انفجارش به ایران رسید و سفارت ایران در بصره کاملا در آتش سوخت. شب گذشته معترضان که خواهان فراهم شدن خدمات و در راس آن آب سالم آشامیدنی و برق بودند؛ حملات خود را تا سرکنسولگری ایران در بصره ادامه دادند و بدون توجه به آنچه آیت الله سیستانی گفته بود، هرچه خاکریز در راه بودند هم فتح کردند و مقر نیروهای حزب الله عراق، نیروهای حزب الفضیله و سازمان عصائب اهل حق و سازمان بدر و مقر جنبش اراده، جنبش النخبا و مجلس عالی اسلامی همچون سرکنسولگری ایران، به آتش کشیده شد.
 
گسترش اعتراضات در عراق در حالی انجام شده که همزمان پارلمان این کشور نیز در حال تشکیل دولت جدید است. اگرچه سه ائتلاف مجلس عراق در حال برنامه ریزی انتخاب دولت هستند، اما مردم عراق چندان توجهی به آنچه در سیاست رسمی این کشور می‌گذرد، ندارند. در شرایط کنونی تحلیلگران این سوال را مطرح کرده‌اند که برای آرام کردن مردم به کدام ائتلاف سیاسی در عراق می‌توان امید داشت؟ مقتدی صدر، فواد عامری یا حامیان بارزانی؟
 
از زمان ناآرامی‌های عراق تا کنون پنج روز می‌گذرد و منابع خبری گزارش داده‌اند تا کنون بیش از ۱۰ نفر در ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند. حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواستار انعقاد جلسه فوری پارلمان عراق شد. این درخواست ساعاتی پس از پیشنهاد مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و رهبر ائتلاف انتخاباتی «سائرون» درخصوص برگزاری جلسه فوری پارلمان عراق مطرح شد. مقتدی صدر در طرح خود گفته بود نخست وزیر، وزیر کشور، وزیر بهداشت، وزیر منابع آبی، وزیر مسکن، ساخت و ساز و شهرداری، استاندار بصره و معاونان آن و رئیس شورای بصره برای حل بحران این شهر باید در جلسه پارلمان حضور یابند، در غیر این صورت همه آنها باید پست خود را ترک کنند حتی اگر دوره‌شان پایان نیافته باشد.
 
آنچنان که به نظر می‌رسد در آستانه اربعین مشکلات بزرگ پیش روی دو کشور قرار گرفته است؛ از یک سو ابهام در سفر ایرانیان به عراق با توجه وضعیت درهم ریخته کنونی در عراق و از سوی دیگر تعیین ائتلاف‌های پارلمان عراق؛ مجلسی که پس از مدت‌ها بلاتکلیفی بعد از انتخابات پارلمانی گشوده شد و گویا هر سه ائتلاف‌ آن برای برای تشکل دولت، از پیش چیده شده بود؛ ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق، مهمترین جناح پارلمان این کشور هستند.
 
در سوی دیگر هادی العامری فرمانده سپاه بدر و نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق دو چهره نزدیک به ایران ودر نهایت دوائتلاف، کردهای عراق، طالبانی‌ها و بارزانی که بخش کوچک پارلمان جدید را از آن خود کرده‌اند. همانگونه که بیرون پارلمان عراق، نیروهای ضدایرانی دست بالا را دارند و توانسته‌اند ایران را تحت فشار بگذارند، گروه اول (مقتدی صدر) نیز درون پارلمان دست بالا را دارند. این جریان فعلا حمایت آمریکا را دارد و خیلی از آنکه ایران تحت فشار قرار بگیرد، ناراضی نیست، با اینهمه او از تنش در کشورش نیز خشنود نیست.

فشارها بر ایران فعلا اثر کرده و منابع آگاه خبرداده‌اند قرار است اتباع ایران از بصره خارج شوند؛ سخنی که البته وزارت خارجه آن را تکذیب کرده است. مردم ایران در حالی که حضور در مراسم اربعین در عراق برنامه‌ریزی می‌کردند، خبر شنیدند اگرعراق هستند آنجا را ترک کنند و به ایران بازگردند؛ با این وصف تنش میان ایران و عراق همچنان شدت خواهد یافت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان