تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷

سایه دلالان، احتکار و قاچاق بر سر کمبود مواد اولیه پتروشیمی

فعالان صنعت پتروشیمی ماه‌ها است از وضعیت بورس کالا گله دارند و از وجود دلالان و رانت در بورس کالا خبر می‌دهند. به گفته آن‌ها، تقاضا در بورس کالا از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 300 برابر شده است، درحالی که این تقاضا واقعی نیست و صرف تولید نمی‌شود.
سایه دلالان، احتکار و قاچاق بر سر کمبود مواد اولیه پتروشیمی
رویداد۲۴ درحالی که تولیدکنندگان از کمبود عرضه مواد اولیه توسط شرکت‌های پتروشیمی در بورس کالا شکایت دارند، این شرکت‌ها با سند و مدرک بر حرف خود مبنی بر اینکه در عرضه مواد اولیه قصور نمی‌کنند تاکید دارند.

به گفته فعالان این حوزه، تقاضا از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا بیستم شهریورماه در بورس کالا دو میلیون و ۶۲۲ هزار تن بوده که این میزان در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ به هفت میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۷ تن رسیده است. در واقع تقاضا ۳۰۰ برابر بالا رفته است.

فعالان پتروشیمی می‌گویند: میزان معامله از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا ۲۰ شهریورماه همان سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوده که این میزان امسال به یک میلیون و ۵۳۱ هزار رسیده است، در واقع میزان عرضه ما ۲۶ درصد بیشتر بوده است، اما باز هم اگر مشکلی ایجاد شود می‌گویند تقصیر پتروشیمی‌ها است، اما کسی نمی‌گوید ۳۰۰ درصد تقاضا برای چیست.

برداشتن گام نخست برای سامان‌دهی بورس کالا

در این راستا، احمد مهدوی، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: برای حل مشکل مذکور قرار شده است سایت بهین‌یاب رصد شود و به افرادی که مالیات و بیمه پرداخت می‌کنند و مصرف برق دارند مواد اولیه فروخته شود. مشخص است فردی که مواد اولیه را دریافت کرده است تا کالای نهایی تولید کند، اما نه مالیت پرداخت کرده و نه برق مصرف کرده است، از مواد اولیه کالا تولید نکرده بلکه جنس را در بازار به فروش رسانده است.

وی با تاکید بر اینکه احتمال احتکار مواد اولیه بسیار بالا است، اظهار کرد: افرادی که دلال بودند، مواد اولیه را خریداری کردند، اما مصرف کننده واقعی نبودند، جنس‌ها را یا انبار یا احتکار می‌کنند یا به صورت قاچاق به کشور‌های همسایه منتقل می‌کنند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به این سوال که کدام اجناس بیشتر احتکار و قاچاق می‌شود، پاسخ داد: اکثرا بیشتر پت، پلی پروپیلن و برخی گرید‌های پلی اتیلن است.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان