تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷

افزایش نرخ سود آخرین راه مهار نقدینگی است/ هنوز بحران را باور نکرده‌ایم!

یک کارشناس اقتصادی با پیش‌بینی اینکه نرخ تورم تا پایان سال افزایش خواهد یافت افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی را آخرین موجود راه برای مهار نقدینگی عنوان کرد.
افزایش نرخ سود آخرین راه مهار نقدینگی است/ هنوز بحران را باور نکرده‌ایم!
 


رویداد۲۴ هوشیار رستمی درباره راه‌های مهار ۱۶۵۰هزار میلیارد نقدینگی موجود در اقتصاد گفت: باید به یک راه متعادل رسید که البته افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی  آخرین راه خواهد بود.
وی افزود: من فکر می‌کنم حاکمیت هنوز به این باور نرسیده است که ما دچار یک بحرانیم؛ زیرا اگر رسیده بود خیلی زودتر اقدام به طراحی یک بسته می‌کرد، البته این دست اقدام‌ها زمانی موثر خواهد بود که همه سکوت کنند و سیاستگذار اقتصادی به اجرای سیاست‌های خود بپردازد.
رستمی در واکنش به نرخ تورم منتشر شده توسط بانک مرکزی با بیان این موضوع که به عنوان یک کارشناس ترجیح می‌دهد به آمار‌های رسمی اعتماد کند، ادامه داد: مشکل آمارهای رسمی اعلام‌ شده این است که میانگینی را اعلام‌می‌کند که با آنچه مردم به طور روزمره می‌بینند، متفاوت است توانایی انعکاس واقعیت را به طور کامل ندارد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای مثال سبد تورم متشکل از ۱۲۰کالای مصرفی است که ممکن است قیمت‌ آن‌ها واقعا تغییری نکرده باشد اما مردم به آن چیز‌هایی که گران‌تر شده‌اند توجه می‌کنند.
رستمی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی نرخ تورم نیازمند پیاده‌سازی‌مدل است و امری حسی نیست، خاطر نشان کرد: بر اساس آمار‌هایی که بانک مرکزی تا کنون منتشر کرده‌است، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۷ نرخ تورم به ۴۰تا ۴۵ درصد برسد.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح‌هایی مانند اعطای کوپن و یا کارت‌های اعتباری می‌تواند مشکلی را حل کند؟ گفت: این طرح‌ها در صورت وجود برخی اصلاحات اقتصادی قابل اجرا خواهند بود اما اینکه دولت فکر کند با پرداخت ماهی ۱۰۰هزار تومان می‌تواند بحران فعلی را پشت سر بگذارد، تفکر درستی نیست.
وی با تاکید بر اینکه ۳ نرخ دلار در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها دلار ۱۵هزار تومانی است که باید به آن هم احترام گذاشت، خاطرنشان کرد: به علت اینکه معاملات روزمره مردم با این دلار انجام می‌‌شود حساسیت بیشتری بر روی آن وجود دارد، اما در هر صورت این‌ نرخ واقعی است اما اقتصاددانان در محاسبات خود باید به  نرخ سامانه نیمایی هم اهمیت بدهند.
رستمی در پایان در خصوص پیش‌بینی نوسانات نرخ دلار تا پایان سال جاری افزود: شنیده‌های من از برآوردهای دیگران حاکی از آن است که نرخ دلار تا پایان سال به بالا می‌رود، اما باید دید وقتی یک توییت این بلا را به سر ما می‌آورد با شروع تحریم‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نقدینگی ، سود ، تورم ، سپرده
نظرات شما
پیشخوان