تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷

ماجرای کلاه‌برداری «سکه ثامن» و مسئولانی که از خود سلب مسئولیت می‌کنند

سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربرد‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: نشان «نماد کسب کار در فضای مجازی» یک نشان اعتماد مطلق به موسسات مجازی نیست.
ماجرای کلاه‌برداری «سکه ثامن» و مسئولانی که از خود سلب مسئولیت می‌کنند
رویداد۲۴ امیری با بیان اینکه نشان کسب و کار در فضای مجازی نمی‌تواند تضمین کننده صحت و سلامت کسب و کار در فضای مجازی باشد، گفت: مالباختگان خریداران آنلاین سکه و طلا به نشان اعتماد، اعتماد کردند؛ این نشان برای احراز هویت است.

او افود: «کسب و کار اینترنتی سکه ثامن» در تیر ماه 96 نماد اعتماد دریافت کرده است که متناسب با مجوز اتحادیه صنف طلافروشان در سال 95 بوده است.

سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربرد‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه مجوز طلا فروشی سکه ثامن تا سال 1400 اعتبار داشته است، افزود: بر اساس مجوز طلا فروشی و برخی تحقیقات معاونت تسهیل در سال 96 به این شرکت مجوز کسب و کار اینترنتی داده شده است.

امیری به مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 93 و ممنوع بودن فروش سکه اینترنتی اشاره کرد و گفت: شرکت «سکه ثامن» نماد الکترونیکی اخذ شده را بر اساس فروش اینترنتی سکه اخذ نکرده است بلکه برای فروش طلای آب شده و جواهرآلات و مصنوعات طلا مجوز گرفته است.

او گفت: ما در سال 96 متوجه شدیم این موسسه اقدام به فروش اینترنتی سکه کرده است، اما در سال 97 به این موسسه بر اساس رسیدگی نکردن به شکایت‌های مکرر اخطار داده شد و معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربرد‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیک مطلع شده است.

امیری به اصلاح مجوز شرکت سکه ثامن پس از سه اخطار اشاره کرد و گفت: بعد از اخطار‌های داده شده به این شرکت در سال 97 شرکت «سکه ثامن» فروش طلا را حذف و فقط اقدام به فروش طلای آب شده کرده است.

امیری به سه روش جاری در تجارت اشاره کرد و گفت: مشتری‌ها به امید دریافت آتی اقدام به خرید اینترنتی کردند، اما دریافت طلا را به تعویق انداخته اند.

سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربرد‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیک افزود: نشان «نماد کسب کار در فضای مجازی» یک نشان کامل برای اعتماد به موسسه نیست. «سکه ثامن» هیچگونه مجوز کسب و کار در فضای مجوزی نداشته است.

او به تعلیق شدن «نماد اعتماد» پس از توجه نکردن به اخطار‌ها و شکایت‌ها اشاره کرد و گفت: از تاریخ 25 شهریور امسال یعنی 5 روز پیش مجوز کسب طلا فروشی وی تعلیق شده بود.

او گفت: شکایت‌ها از شرکت موسوم به سکه ثامن در سال 97 بوده است بابت همین 5 روز پیش نماد اعتماد این شرکت تعلیق شده است.

سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربرد‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیک افزود: ما به مشارکت فعالیت بانک‌ها در مورد افزایش نابهنگام حساب‌های بانکی برخی شرکت‌ها برای مقابله با فعالیت‌های پولشویی نیاز داریم و از دغدغه‌های ماست.

او از استعلام پلیس فتای مرکز گفت و افزود: وقتی شکایت‌ها از یک تعدادی بیشتر می‌شود دادستانی ورود می‌کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم گفت: این موسسه هیچگونه مجوزی از اتحادیه تهران نداشته است. مجوز وی در شهرستان واحد صنفی «بناب» بوده است.

آیت محمد، ولی گفت: این موسسه 6 ماه است که در تهران آغاز فعالیت کرده است. در شهریور ماه پس از دو اخطار گذشته اخطار سوم به پلمپ واحد صنفی منجر شد.

سخنگوی اتحادیه کسب و کار‌های مجازی نیز گفت: این شرکت مجوزی برای کسب و کار مجازی نداشته است علاوه بر این موسسه ملزم به گرفتن مجوز کسب و کار کشوری بوده است، مجوز این شرکت خاص شهرستان بناب بوده است.

الفت نسب افزود: این شرکت در زمان راه اندازی اتحادیه در دی سال 95 درخواست مجوز کرده است.

او گفت: 8 ماه است که اتحادیه راه اندازی شده است، اگر این مشکل به اتحادیه اطلاع رسانی می‌شد ما هم با فیلترینگ کردن آن می‌توانسیم کمک کنیم.
منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان