تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷
در این دانشگاه، پادگان تاسیس می‌شود

رئیس دانشگاه ملایر به خاطر عضویت در ستاد موسوی عزل شد/ اعتراض دانشجویان به رئیس جدید

تشکل اسلامی فرهنگ و سیاست دانشگاه ملایر در بیانیه‌ای در اعتراض به تغییر رییس این دانشگاه نوشت: ضمن اعلام مخالفت جدی خود نسبت به تغییرات مدیریتی در دانشگاه ملایر و انتصاب فردی با کارنامه غیر قابل دفاع و ناهمسو، خواهان تجدید نظر در تصمیم صورت گرفته هستیم.

اعتراض دانشجویان ملایر به انتخاب رئیس جدید دانشگاه

رویداد۲۴  محمد کاظمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، اول مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود اظهار داشت: آقای رئیس جمهور همه می‌دانیم که وزیر علوم آخرین نفر لیست چند ده نفره‌ای بود که شما از روی ناچاری به مجلس معرفی کردید و همان زمان دانشگاهیان کشور که به ناتوانی وزیر معرفی شده واقف بودند با یک خیزش مخالفت خود را اعلام کردند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور در توجیه این تحریم در مجلس اعلام کردید که معامله نکرده‌اید و از دانشگاه و آزادی در محیط علمی دفاع می‌کنید اما عملکرد آقای غلامی خلاف این گفته شما را ثابت کرده است، گفت: صرفه‌نظر از ایجاد محیط پادگانی با همکاری برخی جریانات داخلی و عدم حمایت از دانشجویانی که به بهانه‌های مختلف از محیط دانشگاه بازداشت می‌شوند ایشان تصور می‌کند که هنوز در دوره تاریخی انتقام شخصی به سر می‌برد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی ادامه داد: وزیر علوم در ابتدای کار رئیس موفق دانشگاه ملایر را به دلیل مخالفت با نوع اداره دانشگاه بوعلی و عضویت در ستاد آقای موسوی عزل کرد و شما در دولت به ایشان گوشزد کردید که ابلاغ را بازگرداند اما این اقدام صورت نگرفت.

وی افزود: گروه بازرسی ویژه‌ای را مأمور کردید که موضوع را بررسی کند، ادامه داد: گروه معتمد شما بررسی و اعلام کرد که عزل آقای بابایی از روی عداوت و بغض شخصی آقای غلامی بوده و به وزیر دستور دادید که از ایشان در جای دیگری استفاده کند که این موضوع نیز عملی نشد زیرا ایشان به واقع انتخاب شما نبوده و ناچارا باید به دستور کسانی که وی را راهی این وزارتخانه کرده‌اند عمل کند.

کاظمی با اشاره به اینکه در آستانه سال تحصیلی که باید روزهای شاد و پرامیدی برای دانشگاهیان باشد بدون هیچ مقدمه‌ای وزیر علوم، رئیس فعلی را برکنار و فرد دیگری را که در اردوگاه دولت تعریف نمی‌شود را راهی دانشگاه ملایر کرده است، ادامه داد: همه دانشجویان و اساتید حامی دولت با این اقدام وزیر دچار بهت و حیرت شده‌اند. به معاون حقوقی خود اعلام کنید بیانیه‌های صادره توسط دانشجویان و ستاد تبلیغات انتخاباتی شما را به شما تقدیم کنند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی در پایان با تأکید بر اینکه استاندار که نماینده دولت است از اقدام وزیر بی‌خبر بوده و نزدیکان رئیس جمهور به این موضوع توجه نکردند، خاطر نشان کرد: آقای رئیس جمهور وزیر علوم شما مجری سیاست‌ها و دستورات دولت نیست، درخواست‌ می‌کنم اگر می‌توانید بزرگی را که بین مدرسه و مجلس قدرت تشخیص داشته باشد برای ارتباط این وزارتخانه و مجلس تعیین کنید بلکه تعامل بهتری برقرار شود.

اعتراض تشکل اصلاح طلب دانشگاه ملایر به انتصاب رئیس جدید دانشگاه

 در بیانیه تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه ملایر آمده است «ما صبر و حوصله و تعامل کردیم اما معامله نکردیم. من بر سر دانشگاه، آزادی آن، امنیت و آینده دانشجویان و خطی که دولت از ابتدا اعلام کرده با هیچ‌کس معامله نکردم و بدانید معامله نخواهم کرد؛ آنچه وعده من با ملت بوده و به حول و قوه الهی به‌شرط حیات تا روز آخر دولت ادامه خواهد یافت و شما نمایندگان و مردم به‌خوبی شاهد خواهید بود…»


این‌ها بخشی از صحبت‌های رییس‌جمهور محترم، جناب آقای روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم خود آقای غلامی بود. امروز باید تاکید کنیم که اتفاقات و رویدادهای تلخی که در همین مدت اندک بر جامعه دانشگاهیان گذشته است، به حدی جدی و قابل تامل است که ضرورت بازخوانی این صحبتها و به ویژه یادآوری وعده های فراموش شده به دانشگاهیان، به شدت احساس می‌شود.


با کمال تاسف، باید اعلام کنیم که اتفاقات ۵ ماهه‌ی اخیر دانشگاه که با برکناری دکتر منوچهر بابایی پور سرپرست اسبق دانشگاه اتفاق افتاد و در ادامه با انتصاب سوال برانگیز دکتر خسرو سایوند در اخرین دقایق ساعات پایانی روز سه شنبه صورت گرفت، در مسیری غیر از خواست دانشجویان است و نهادهای دانشجویی ضمن انتقاد جدی به آن، خواهان تجدید نظر جدی در این تصمیم هستند.


رییس جمهور محترم پس از حواشی فراوان و نارضایتی‌های به وجود آمده در خصوص معرفی وزیر علومی مطابق با وعده‌های دولت و خواست دانشگاهیان، در نهایت تضمین داد که خود به ‌شخصه وضعیت دانشگاه را رصد کند تا ندای تدبیر و امید بر تمامی دانشگاه‌های کشور دمیده شده و مدیران ارشد این وزارتخانه مطابق با خواست دانشگاهیان شکل گیرد که نه تنها چنین نشد بلکه خبر انتصاب دکتر خسرو سایوند به‌عنوان سرپرست دانشگاه ملایر که خود ودوستان هم فکرش فاقد هیچگونه کارنامه قابل دفاعی از عملکرد گذشته‌اند، به‌قدری بهت‌آور بود که هم ناامیدی دانشجویان را به همراه داشته هم آنکه بیم جدی امنیتی شدن فضای فرهنگی و فعالیتی دانشجویان را در میان اهالی دانشگاه، تقویت کرده است. این انتصاب یادآور زمانه تلخ تک قطبی سابق دانشگاه وفضای رخوت زده ی آن دوران است.


جای یادآوری است که دانشگاه ملایر پس از فراز و نشیب‌های فراوان و وارد آمدن ضربات سنگین بر بدنه اجتماعی، فرهنگی و علمی آن در دوران سکانداری مدیران دولت مهرورزان، پس از روی کار آمدن دولت فعلی توانست در فرایندی چندساله زخم‌های به وجود آمده‌ مدیریت مدیران محافظه‌کار و قانون‌گریز دولت نهم و دهم را التیام بخشد و با صبوری و مقاومت مدیران خوش‌فکر و مستقل از جنس بدنه دانشگاه در این مدت، روحی تازه در کالبد این دانشگاه بدمد اما شوربختانه امروز مجددا، به واسطه بازگشت افراد ناهمسو و روند نادرست انتخاب آنها بدون نظر گرفتن نظر دانشگاهیان، در حال بازگشت به دوران تلخ گذشته است.


ما معتقدیم که فرآیند انتخاب سرپرست جدید دانشگاه به گونه‌ای در حال انجام است که گویی دولت محترم هیچگونه عنایتی به خواست دانشگاهیان و پایگاه اجتماعی خود در دانشگاه نداشته و با بی اعتنایی تمام، فریادهای ماه‌های اخیر دانشجویان مبنی بر جلوگیری از بازگشت فضای این دانشگاه به ایام تاریک گذشته را نادیده گرفته است. چگونه است که در شرایط رضایت عمومی دانشگاهیان، اساتید، کانونها و انجمن اسلامی دانشگاه به عنوان مجموعه‌های حامی دولت، نسبت به مساعد بودن فضای فعالیت و مثبت بودن روند کلی دانشگاه در این مدت، شاهد تغییرات عمده و کنار زدن دکتر بابایی پور بودیم؟ چرا دانشگاهیان، اساتید و طرف‌های درگیر در این ماجرا به کلی نادیده گرفته شده‌اند و مورد مشورت و نظرخواهی قرار نگرفته‌اند؟ دانشگاه امروز تنها و بی پناه است و دانشگاه ملایر پس از گذران دوران شکوفایی خود در طول سالهای ۹۲ تا به امروز، در حال عقب گرد و بازگشت به گذشته است.


لازم به ذکر می‌دانیم که ما، ضمن اعلام مخالفت جدی خود نسبت به تغییرات مدیریتی در دانشگاه ملایر و انتصاب فردی با کارنامه غیر قابل دفاع و ناهمسو، خواهان تجدید نظر در تصمیم صورت گرفته هستیم و اعلام می داریم که با ایستادگی بر حقوق خود تا زمان انجام تغییرات مورد نظر، از هرگونه اقدامی در چارچوب مدنی و قانونی دریغ نخواهیم کرد.

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان