تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷
استاد دانشگاه خوارزمی در برنامه زنده چرخ:
استاد دانشگاه خوارزمی تاکید کرده که از ابتدا باید حافظه محوری حذف شود و یک اجبار یا الزام باید از طرف آموزش وپرورش باشد که این روش اعمال نشود.
چرخ 31 شهریور
رویداد۲۴ دوازدهمین برنامه چرخ همزمان با شروع سال تحصیلی با موضوع «ارزیابی سیستم آموزشی» با اجرای محمد رضا مقدسیان وحسین فروتن با میزبانی دکتر طاهر قاسمی هنری، دکترای ریاضی و استاد دانشگاه خوارزمی صورت گرفت.
 
قاسمی در ابتدای گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مشکل سیستم آموزشی از نظر شما چیست؟ گفت: به نظر من مهم‌ترین مشکل روش آموزش است که توسط معلم اعمال می‌شود، تشکیلات آموزشی و محتوا توسط معلم اعمال می‌شود و مقدار زیادی از نارسایی‌ها‌ی آموزشی از معلم سرچشمه می‌گیرد.
 
استاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این سوال که سهم شما به عنوان یکی از تعلیم دهنده‌های معلمان چه بوده است؟ گفت: چند سالی است که وزارت آموزش و پرورش تربیت معلمان را خود به عهده گرفته و دیگر زیر نظر آموزش عالی نیست. قبلا پرورش معلم‌ها در دانشگاه‌های مختلف در سطح کارشناسی با عنوان تربیت دبیر صورت می‌گرفت و دانش آموخته درس‌های تخصصی رشته مورد تدریس را همراه با علوم مورد نیاز در زمینه تربیتی و روانشناسی می‌اموخت. ولی هم اکنون این آموزش‌ها در مراکز دانشگاهی آموزش و پرورش و ابتدا در مقطع کاردانی بعد کارشناسی ناپیوسته ادامه پیدا می‌کند. البته این دانشجویان معلم‌های فعلی مدارس هستند که ممکن است از پتانسیل لازم برای یادگیری برخوردار نباشند. مسأله دیگر توان علمی اساتید این مراکز است که با توجه به مشاهده‌ها در سطح دانشگاه‌های کشور نیستند و افت تحصیلی از همین‌جا آغاز می‌شود.
 
او در مورد اعمال نظام آموزشی حافظه محور و نتیجه تلاش معلمان در مورد از بین بردن این وضعیت توضیح داد: سال اول ابتدایی باید به عنوان سرچشمه در نظر گرفته شود نقش یک معلم در آموزش اول ابتدایی از یک استاد دانشگاه بیشتر است. تاکید برداشتن دانش روانشناسی و جامعه شناسی برای دانستن چگونگی برخورد با شاگردان در این مقطع ضروری است. از ابتدا باید حافظه محوری حذف شود و یک اجبار یا الزام باید از طرف آموزش وپرورش باشد که این روش اعمال نشود. مثلا در گذشته بازرس تعیین میشد که بر نحو تدریس معلم وارزیابی میزان علم او نظر میداد. این بازرسی واقعی بود، ولی هم اکنون سوری است.
 
قاسمی در مورد نکته‌های دیگری که برروند آموزشی تاثیر به سزایی دارند ادامه داد: میزان حقوق ومزایای معلمان یکی از مهم‌ترین نکته هاست در این زمینه کشور‌های پیشرفته وموفق مانند فلاند حقوق ودرجه‌های عالی اجتماعی خود را به شغل معلمی اختصاص داده اند در گفت: وگو با یکی از مسؤلان ژاپن در مورد آموزش و پرورش کشورش را در حال رکود در مقایسه با کشور‌های چین سنگاپور و کره می‌دید چرا که ان کشور‌ها حقوق معلمانشان را به اندازه پزشکان افزایش می‌دادند و این خیلی مهم است. داشتن حقوق مزایای مناسب باعث می‌شود بهترین افراد جذب تدریس شوند. نکته بعدی استفادده از همه استعداد‌ها در همه دانشگاه هاست که متاسفانه در این زمینه جواب آموزش و پرورش مبنی بر ارزشی نبودن افراد بود که غیر معقول است وما نیرو‌های ارزشی زیادی در دانشگاه‌ها داریم که با اموزش یک ساله تبدیل معلمان فوق العاده می‌شوند.
 
قاسمی در پاسخ به این سوال که سرفصل‌ها تا چه میزان برآموزش تاثیر دارند گفت: سازمانی به نام تالیف در آموزش و پرورش هست که سرفصل‌های جدید را تالیف میکند وبه روزرسانی میشود. این تالیفات ممکن است دارای اشکال باشد، ولی خوب است و باید توسط معلمین ونحوه تدریسشان به سر انجام برسد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: