تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

آیا مردم از بسته جدید بانک مرکزی استقبال می‌کنند؟/ بانک‌ها در انتظار سپرده‌های ارزی

با تضمین بانک مرکزی در ازای سپرده‌گذاری در بانک‌ها قرار است هم اصل سپرده و هم سود آن ارزی پرداخت شود اقدامی که در گذشته با بدعهدی بانک مرکزی همراه بود.

آیا مردم از بسته جدید بانک مرکزی استقبال می کنند؟/ بانک‌ها در انتظار سپرده‌های ارزی

رویداد۲۴ در سال‌های اخیر نرخ ارز با التهاباتی همراه شد و نوسان قیمت ارز عاملی برای حرکت مردم به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزی بود و بخش زیادی از مردم ارز خریداری شده را به خانه‌ها بردند به گونه‌ای که تخمین زده می‌شود میلیارد‌ها دلار ارز در خانه‌ها نگهداری شود که از گردش در چرخه اقتصادی بازمانده است.

از این رو با توجه به اهمیت خروج اسکناس ارز از خانه‌ها و از سوی دیگر تضمین امنیت آن در ماه‌های اخیر بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که باید سپرده‌گذاری ارزی را به گونه‌ای انجام دهند که در زمان تحویل به مشتری حتما ارز داده شود، اما برای آنکه سپرده‌های ارزی از اقبال جامعه برخوردار شوند باید اعتمادعمومی به سیستم بانکی افزایش پیدا کند.

گر چه طی سال‌های گذشته نیز بانک‌ها نسبت به دریافت سپرده‌های ارزی اقدام می‌کردند، اما در برخی موارد عملکردی داشتند که مشتریان را به مرور از سپرده‌گذاری ارزی دلسرد کرد؛ چرا که در زمان تحویل سپرده‌های ارزی بانک‌ها به هر دلیلی از پرداخت ارز خودداری کرده و معادل ریالی آن را تحویل می‌دادند. 

ابتدای مهر ماه بانک مرکزی بسته جدیدی را در خصوص سپرده‌های ارزی ارائه داد که بر اساس آن حساب‌های سپرده ارزی با شرایط جدید و نرخ سود ۲ تا ۴ درصد برای ارز‌های مختلف یورو، دلار و درهم افتتاح شود، در این نوع سپرده‌ ارزی این اطمینان از سوی بانک مرکزی به سپرده‌گذارداده‌ شد که بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین شود.

حداقل مبلغ برای سپرده مدت‌دار ارزی معادل یک هزار دلار بوده ، دوره سپرده‌گذاری ارزی یک‌ساله و بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به‌صورت اسکناس به همان نوع ارز امانی و به‌صورت اسکناس خواهد بود. پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است؛ دولت تعهدات خود در قبال سپرده‌های ارزی را ایفا خواهد کرد و بازگشت سپرده‌های ارزی با ریال که در گذشته اتفاق افتاد، دیگر تکرار نمی‌شود.

بهاء الدین هاشمی حسینی مدیرعامل سابق بانک صادرات در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در مورد بسته جدید بانک مرکزی در خصوص سپرده‌های ارزی گفت: این طرح یکی از وظایف بدیهی بانک‌هاست که ارز‌های رایج را به صورت سپرده از مردم بگیرند. طبق مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها موظفند مانند پول رایج مملکت به سپرده‌های ارزی نیز سود بپردازند این موضوع هیچ مخاطره‌ای برای مردم ندارد و برای سیستم بانکی و مردم سوددهی دارد.

هاشمی حسینی تصریح کرد: این اقدام به سیستم بانکی جهت رونق در مبادلات تجاری کمک می‌کند و در عین حال مردم نیز از امنیت ارز‌های خود اطمینان دارند.

مدیرعامل بانک صادرات در پاسخ به این پرسش که آیا مردم از این طرح استقبال خواهند کرد یا خیر؟ گفت: در گذشته نیز این طرح وجود داشت، اما متاسفانه مردم با بد عهدی بانک مرکزی روبرو شدند و اعلام شد زمان برداشت ارز معادل ریالی آن به سپرده گذار پرداخت می‌شود، اما در بسته جدید بانک مرکزی عنوان شده در زمان برداشت بانک موظف است عینا همان میزان ارز را در اختیار سپرده گذار قرار دهد.

 وی با اشاره به میزان ارز‌های خانگی افزود: بر اساس برآورد‌ها میزان ارزی که در اختیار مردم است و در صندوق‌های خانگی و موسسات وجود دارد حدود ۲۰ میلیارد می‌شود که در صورت اعتمادسازی دولت می‌توان به سپرده گذاری ۵۰ درصدی این منابع در بانک‌ها امیدوار بود.

هاشمی حسینی در خصوص سود سپرده‌های ارزی نیز گفت: این سود بر اساس نرخ بین المللی محاسبه می‌شود که مبنای آن نرخ بهره پیشنهادی لندن است که بر اساس حساب‌های کوتاه مدت و بلند مدت متفاوت خواهد بود.

برچسب ها: ارز ، بانک ، سپرده ، سود
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان