تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

دلایلی که باعث سقوط قیمت دلار شد/ آیا دلار به ۸ هزار تومان می‌رسد؟

بر اساس متغیر‌های اقتصادی نرخ ارز نمی‌تواند بالای ۱۰ هزار تومان باشد اگر چنین شده، به دلیل متغیر‌های غیراقتصادی و به طور مشخص سیاسی و جو روانی در دو سه ماه گذشته بوده است.
دلایلی که باعث سقوط قیمت دلار شد/ آیا دلار به ۸ هزار تومان می‌رسد؟
رویداد۲۴  حال و هوای خیابان فردوسی از روز گذشته (دوشنبه) رنگ دیگری به خود گرفته است؛ درحالیکه روز‌های گذشته صف زیادی برای خرید وجود داشت و دلار با رقم تاریخی ۱۹ هزار تومان فروخته می‌شد، به ناگاه نرخ ارز سقوط بی سابقه‌ای داشت. پایین‌ترین نرخی که روی تابلوی صرافی‌ها رفت، ۱۵ هزارتومان بود. همین تغییر قیمت کافی بود تا بسیاری از کسانی که چند روز گذشته به هزار زحمت از صرافی‌ها و دلال‌ها دلار خریده بودند از هراس افت یکباره آن دوباره دلارهای خانگی خود را برای فروش به خیابان فردوسی بیاورند.

با این وجود هنوز قیمت‌ها در بازار بالاست و نسبت به قیمت واقعی ارز فاصله زیادی دارد و دلالان هم در بازاری که خریداری ندارد، دلار را با نرخ‌هایی در حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند که اتفاقی مثبت دراین مدت ارزیابی می‌شود، اما اینکه تا چه حد این نرخ ثبات خواهد داشت و اینکه قادر خواهد بود وارد کانال قبل از گرانی یا همان نرخ ۸ هزار تومان شود موضوعی است که این روزها دغدغه‌ای است که این روزها همه به آن فکر می‌کنند.
 
مشاهدات خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ نشان می‌دهد، از روز گذشته خرید ارز توسط صرافی‌ها و دلال‌های خیابان فردوسی تقریبا متوقف شده است و در برخی موارد دلالان فقط حاضرند با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از بازار دلارهای خانگی را خریداری کنند. این در حالی است که برخی صرافی و فروشندگان ارز می‌گویند تا بانک مرکزی اختیار ورود به بازار ارز را گرفت، پالس‌های کاهش قیمت مشاهده شد و پس از آن قیمت به سرعت کاهش یافت. در پی این اتفاق فروشندگان غیر حرفه‌ای نیز دلارهای خانگی خود را برای فروش به بازار آوردند و همین مسئله باعث شد قیمت دلار از ۱۷ هزار تومان به ۱۶ هزار تومان و ۱۴ هزار تومان بازگردد.

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی به رویداد۲۴ گفت: همان دلایلی که نرخ دلار را تا مرز ۲۰ هزار تومان رساند به همان دلایل نیز نرخ ارز را به یکباره کاهش داد. معتقدم دلایلی که منجر به افزایش نرخ دلار شد، شامل چهار مورد است: اول عدم مداخله بانک مرکزی و اعلام این موضع از سوی رییس کل بانک مرکزی که در بازار ارز با منابع بانک ارزی مداخله نمی‌کند. دوم سیاست‌های ضد و نقیض بانک مرکزی درخصوص عرضه ارز به مسافر‌ها و برخی از متقاضیان ارز سوم فضای سیاسی که یک جانبه آمریکا و شرکای آن علیه اقتصاد ایران ایجاد کردند و در نهایت موضوع چهارم که تحرک بانک مرکزی در بازار ارز از روز گذشته بود.

حق شناس درمورد مسائل بین المللی تاثیرگذار بر کاهش قیمت دلار می‌گوید: در کنار این چهار مورد، مسئله سیاست خارجی هم بود که معتقدم سیاست آمریکا در سازمان ملل و اجماع کشور‌های ۱+۴ درحمایت از برجام اثرات مثبتی در شاخص‌های اقتصادی کشور داشت.

این اقتصاددان تاکید کرد: اگر همه مسائل را کنار بگذاریم، واقعیت این است که بر اساس متغیر‌های اقتصادی نرخ ارز نمی‌تواند بالای ۱۰ هزار تومان باشد. اگر چنین شده، به دلیل متغیر‌های غیراقتصادی و به طور مشخص سیاسی و جو روانی در دوسه ماه گذشته بوده است و مشخص بود که دوام یکه تازی دلار بیش از این نمی‌توانست دوام بیاورد.

او درمورد اینکه آیا قیمت دلار می‌تواند به کانال ۸ هزار تومان بازگردد، پاسخ داد: بعید است در کوتاه مدت این اتفاق بیفتد چراکه از یک سو به دلیل اختلافاتی که ایران با آمریکا دارد و از سوی دیگر بحران فروش نفت ایران، اجازه پایین آمدن ناگهانی دلار را تا کانال ۸ هزار تومان نمی‌دهد و اگر هم این اتفاق محتمل باشد به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت عملی شود.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
0
0
واقعا متاسفم برای این وضعیت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان