تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷
مدیر پژوهشکده پولی و بانکی در گفت‌وگو رویداد۲۴:

منتقدان FATF به نظام مالی بین الملل اشراف ندارند/ مخالفان طرفدار معاملات نامشروع هستند

مدیر پژوهشکده پولی و بانکی می‌گوید مخالفان یا به موضوع FATF اشراف ندارند و روابط مالی بین‌المللی را نمی‌دانند یا نیت نامناسبی دارند و به دنبال خرید و فروش و زد و بند‌هایی در بازار ارز، سکه و خرید و فروش مسکن هستند و طرفدار سیستم مالی غیر شفاف و معاملات نامشروع هستند.

رویداد۲۴ پس از تصویب برجام در مجلس، فردا نمایندگان قرار است درباره تصویب لایحه CTF تصمیم بگیرند. یکی از لوایح چهارگانه دولت که برای خروج ایران از لیست سیاه برای مبادلات بانکی از نظر FATF است. از نظر FATF ایران جزو کشور‌هایی است که حتی باید اقدام مقابله‌ای در برابر آن انجام گیرد و دولت روحانی تلاش دارد با این لوایح، مانع افزایش تحریم‌ها علیه ایران شود. این گروه ویژه اقدام مالی، در گزارش‌های سالانه‌اش، یک «لیست سیاه» از کشورهایی که با معیار این نهاد، پرخطرترین کشورها برای سرمایه‌گذاری هستند قرارد داده بود، این لیست شامل کشورهایی است که از نظر کارشناسان این سازمان، در مبارزه جهانی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم همکاری نمی‌کنند. فردا در مهمترین دستور جلسه روز، نمایندگان درباره تصویب CTF تصمیم‌گیری خواهند کرد. نمایندگان نسبت به این موضوع در دوسته قرار گرفته‌اند؛ مخالفان جدی و موافقان سرسخت! باید دید کدام‌یک موفق خواهند شد.

کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی به رویداد۲۴ می‌گوید: ایران دغدغه و نگرانی‌هایی در خصوص حمایت‌هایی که از گروه‌های جهادی می‌کند دارد که بیشتر مربوط به بخش تامین مالی تروریسم است که به ناحق به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شده‌اند. در این زمینه ایران ملاحظاتی دارد که نمی‌تواند به عنوان حق شرط اعمال کند که به لایحه الحاق مبارزه با تامین مالی تروریسم برمی‌گردد، اما در مورد مسائل دیگر، مسئله ساده‌تر است، در مورد الحاق کنوانسیون تامین مالی تروریسم ملاحظاتی وجود دارد که این موضوع به قدرت دیپلماسی و چانه‌زنی ایران برمی‌گردد.

ندری در پاسخ به این پرسش که آیا FATF شروط ایران را خواهد پذیرفت؟ تصریح کرد: اعضای FATF با ایران زاویه دارند و شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس آن‌ها یک فرد آمریکایی است. البته اینکه بسیاری از کشور‌ها با شروطی در این سازمان حضور دارند که این امری متعارف است. مسلما ایران نمی‌خواهد حمایت‌هایش از گروه‌های جهادی را کتمان کند، زیرا از نگاه ایران این گروه‌ها تروریستی محسوب نمی‌شوند.

ندری می‌گوید توصیه‌های FATF برای ما از دو منظر اهمیت دارد؛ اولین موضوع مقررات داخلی و مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فساد و رانت گسترده در سیستم مالی کشور است. دومین مورد ارتباط با نظام مالی بین الملل که اکنون برای ما مسئله‌ساز شده است البته تصویب این قوانین در مجلس به لحاظ داخلی هم کمک کننده است.

این کارشناس حوزه بانکی معتقد است در حال حاضر سه گزینه پیش روی ماست؛ اول اینکه لوایح تصویب نشود و در نیمه آبان اعلام شود ایران با FATF همکاری نکرده است و از تعلیق خارج شویم، دوم اینکه بدون هیچ شرطی این لوایح را تصویب کنیم و در تامین مالی گروه‌های مالی تروریسم مقاومت کنیم که باز هم با مشکل مواجه خواهیم شد که بهتر است با آمریکا مذاکره کنیم. سوم اینکه با حق شرط این لوایح تصویب شود که آن هم باید با یک دیپلماسی فعال انجام خواهد شد و به آن‌ها متذکر شویم این گروه‌ها، گروه‌های تروریستی محسوب نمی‌شوند. اما در نهایت تصویب این قوانین در مجلس و اجرایی کردن آن بویژه در بانک‌های داخلی کمک خواهد کرد تا با فساد و پولشویی و رانت‌خواری و ارتکاب جرایم اقتصادی مبارزه شود.

مدیر پژوهشکده پولی و بانکی در پاسخ به اینکه چرا برخی در داخل کشور از پیوستن به FATF ابراز نگرانی می‌کنند و مخالف آن هستند؟ گفته است: باید در این زمینه به نیت آن‌ها شک کرد و دید به دنبال چه منافعی هستند که نمی‌خواهند چنین قوانینی پیاده شود. این افراد یا به موضوع FATF اشراف ندارند و روابط مالی بین‌المللی را نمی‌دانند یا نیت نامناسبی دارند و به دنبال خرید و فروش و زد و بند‌هایی در بازار ارز، سکه و خرید و فروش مسکن هستند و طرفدار سیستم مالی غیر شفاف و معاملات نامشروع هستند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان