تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷
مدیرعامل بورس انرژی؛

به‌دنبال راه‌حلی برای تحویل و تسویه معاملات نفت خام در بورس هستیم

مدیرعامل بورس انرژی معتقد است شرکت ملی نفت ایران با مشورت با دستگاه‌های مرتبط باید بتواند به راه‌حل‌های موثری برای تحویل و تسویه مالی معاملات نفت خام در بورس دست یابد. او می‌گوید یکی از مسائلی که تصمیم‌گیری درباره عرضه نفت خام در بورس را طولانی کرده، ضرورت همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل بابتِ ارائه راه‌حل‌های ممکن و مشارکت در امر نقل و انتقال و تسویه وجوه است.

رویداد۲۴ سیدعلی حسینی درباره زمان عرضه نفت خام در بورس اظهار کرد: امیدواریم هرچه زودتر در راستای اجرای احکام برنامه ششم توسعه و مصوبات اخیر سران سه قوه و هم‌چنین نگاه مثبت وزیر نفت، جزئیات عرضه نفت خام و برنامه زمان‌بندی آن تعیین و اعلام شود.

وی درباره عوامل به تاخیر افتادن عرضه نفت خام در بورس با وجود دستور رئیس جمهوری، گفت: البته یکی از مسائلی که تصمیم‌گیری در این باره را طولانی کرده است، ضرورت همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل بابتِ ارائه راه‌حل‌های ممکن و مشارکت در امر نقل و انتقال و تسویه وجوه است که انتظار می‌رود پیگیری‌هایی که توسط شرکت ملی نفت ایران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و بورس انرژی ایران در حال انجام است، منجر به نتیجه شود.

مدیرعامل بورس انرژی تاکید کرد: بنظر می‌رسد ضروری است شرکت ملی نفت ایران با برگزاری جلسات کارشناسی و مشورتی منظم با حضور تمامی دستگاه‌های ذیربط بتواند به راه‌حل مطمئن و موثری برای تحویل و تسویه مالی معاملات نفت خام در بورس دست یابد.

حسینی درباره زیرساخت‌های مورد نیاز در بورس برای عرضه نفت، گفت: بورس انرژی ایران با توجه به سابقه و تجربه چندین  ساله و برخورداری از سامانه‌های معاملاتی تمام الکترونیکی و پشتوانه قانونی بازار سرمایه، آمادگی لازم  برای برگزاری رقابت بین خریداران در یک فضای شفاف را داراست و تمامی ظرفیت خود را برای موفقیت در این امر در اختیار شرکت ملی نفت قرار داده است.

وی درباره جزئیات عرضه نفت در بورس، تاکید کرد: با توجه به صلاحیت‌های قانونی و فنی شرکت ملی نفت ایران، هرگونه تصمیم‌گیری درباره حجم عرضه، شرایط پرداخت، شرایط حمل، خریداران احتمالی و سایر موارد مشابه، در حوزه مسئولیت آن شرکت قرار دارد و باید اجازه داد که دور از هیجانات و در فضای کارشناسی و منطقی  درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

 چندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری گفت که «با کشورهای دوست خود گفت‌وگو و راه‌های فروش نفت خود را باز کرده‌ایم. نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد تا بخش خصوصی، به طور شفاف نفت را خریداری و صادر کند. درنتیجه به مقدار مورد نیاز، بخش خصوصی در تناژهای مختلف وارد عرصه شده است.»

به تازگی نیز شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، تصویب کرد که با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به‌صورت ارزی انجام شود.

بر اساس این طرح، وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فراورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس داخل کشور به فروش برساند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان