تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷
احمد زید آبادی:

استعفای روحانی تصمیم گیری نظام سیاسی را برای نوع تعامل با دنیا تسهیل می‌کند

احمد زید آبادی، روزنامه نگار و پژوهشگر، پیش از این در صفحه تلگرام خود در مطلبی از روحانی خواسته بود استعفا دهد. با او درباره این پیشنهاد گفتگو کردیم.

استعفای روحانی تصمیم گیری نظام سیاسی را برای نوع تعامل با دنیا تسهیل می‌کند.

 رویداد۲۴ استعفای روحانی تا چه اندازه در این شرایط می‌تواند در کاهش بحران اقتصادی موثر باشد؟

استعفای روحانی طبعاً کمکی به کاهش بحران اقتصادی نمی‌کند چرا که این بحران اصولاً فراتر از توان قوۀ مجریه و حل آن فراتر از توان کارشناسی مجموعۀ نظام است. از این رو درخواست از روحانی برای استعفاء ربطی به کاهش بحران اقتصادی ندارد. استعفای روحانی در واقع فضای در هم تنیدۀ سیاسی را که مشخص نیست کی چه کاره است و کی مسئول چه کاری است؛ ساده‌تر می‌کند و در مجموع تصمیم گیری نظام سیاسی را برای نوع تعامل با دنیا تسهیل می‌کند. فقط همین.

اینکه توصیه شما به روحانی در این شرایط چیست؟ اصلا لازم است روحانی با رفتاری مثل تغییر گسترده کابینه، پیام تغییر به جامعه القا کند؟

تغییر کابینه هیچ کمکی به تغییر شرایط نمی‌کند. روحانی در مناسباتی قرار گرفته که کاری از آن برنمی آید جز بغرنج‌تر کردن شرایط.

توصیه شما به دولت برای خروج از وضعیت بحرانی فعلی چیست؟

اگر توصیه‌ای داشتم؛ او را به استعفاء دعوت نمی‌کردم!

فکر می‌کنید هسته سخت قدرت از استعفای روحانی استقبال می‌کند؟

منظور از هستۀ سخت قدرت را نمی‌دانم! فقط می‌دانم که بخش بسیار تندروی حکومت مثل پایدار‌های و حامیان احمدی نژاد از آن حمایت می‌کنند؛ اما دیگر بخش‌های جناح اصطلاحاً اصولگرا موافق استعفاء نیستند و حتی به شدت با آن مخالف اند چرا که در صورت استعفای روحانی امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ندارند.

به طور مشخص منظورم این هست که مثلا سپاه تمایل دارد با سقوط روحانی و تشکیل یک دولت نظامی با فضای بسته سیاسی، تمام ارکان قدرت را در دست بگیرد؟

تشکیل دولت نظامی در ایران غیر ممکن است. اگر هم تلاشی برای آن صورت بگیرد شکست می‌خورد. ایجاد فضای بستۀ سیاسی هم بیش از این امکانپذیر نیست. اصولاً نیرو‌های نظامی امکان کنترلی که برخی تصور می‌کنند ندارند.

به هر حال جمعی از فرماندهان نظامی معتقدند با تشکیل حکومت نظامی در کوتاه مدت بسیاری از مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور حل خواهد شد. شما اراده‌ای برای تشکیل چنین دولتی بین لایه‌های با نفوذ جریان اصولگرا می‌بینید؟

 

نه. اصولگرایان با آن‌ها همراه نیستند. دولت نظامی یعنی مشروعیت زدایی کامل از نظام سیاسی در عرصۀ بین المللی که فشار‌ها را به طرز غیر قابل تحملی تشدید می‌کند مگر آنکه آن نظامیان بخواهند با یکپارچه کردن قدرت، خودشان برای توافق با ترامپ تصمیم بگیرند که در این صورت معادله عوض می‌شود.

به نظر شما دولت روحانی تا ۱۴۰۰ دوام خواهد داشت؟

بستگی به این دارد که نظام در مورد مذاکره با دولت ترامپ چه تصمیمی بگیرد. اگر تصمیم به مذاکره گرفته شود؛ روحانی دوام می‌آورد و شاید حتی مقداری تقویت شود؛ اما اصرار بر عدم مذاکره شرایط اقتصادی و اجتماعی و بین المللی را سخت‌تر می‌کند و نه فقط روحانی که شاید دیگر اجزاء حکومت نیز با عدم دوام روبرو شنود./ هفته نامه صدا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان