تاریخ انتشار: ۰۵:۰۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

معصوم و المالكي خواستار عادي سازي فعاليت هاي پارلمان عراق شدند

رویداد۲۴-يكي از مهمترين رايزني هاي روزهاي اخير براي برون رفت عراق از بحران سياسي جاري، امروز يكشنبه در كاخ 'السلام' در مركز بغداد انجام شد كه طي آن نوري المالكي نخست وزير سابق عراق و فواد معصوم رئيس جمهور اين كشور، خواستار تعميق گفت وگوها و تلاش ها براي عادي سازي فعاليت هاي پارلمان عراق شدند.
  طرفين در اين ديدار از همه احزاب خواستند تلاش هاي خود را بر روي تعميق گفت وگوها جهت يافتن راه هاي خروج از بحران و نيز فعال كردن دوباره پارلمان براي از سرگيري جلسات معمول و يكپارچه متمركز كنند.

پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري عراق ، در بيانيه اي اعلام كرده كه در اين ديدار طرفين در خصوص تحولات و اوضاع جاري اقتصادي و سياسي كشور و بررسي راه هاي موفقيت آميز غلبه بر مشكلات گفت وگو كرده اند.

اين ديدار از سوي ناظران ، يكي از مهمترين تحركات روزهاي اخير قلمداد شده است و اميدواري ها را نسبت به عادي سازي روند سياسي در اين كشور تقويت كرده است.
دفتر نخست وزير عراق نيز روز يكشنبه، اعلام كرد كه براي تامين امنيت برگزاري جلسات و نشست هاي پارلمان عراق اقدامات و تدابير ويژه اي اتخاذ كرده است و از وزارت كشور نيز خواسته است عوامل و عناصري را كه در تظاهرات مردمي ، اقدام به رفتارها و اعمال خشونت بار و مخرب مي زنند، مورد پيگيرد قرار دهد و آنها را از صف تظاهركنندگان واقعي جدا كند.

حوادث روز شنبه دو هفته گذشته كه در ادامه تظاهرات گروه هايي از طرفداران يكي از احزاب عراقي بوقوع پيوست، عاملي شد كه برخي از گروه ها و جريان هاي سياسي آن را نشانه نبود امنيت تلقي و از شركت در نشست هاي پارلمان خودداري كنند.

آن روز با ورود تظاهركنندگان طرفدار جريان صدر از دروازه هاي منطقه سبز گذشته و داخل پارلمان عراق شدند كه گفته مي شود از سوي تعدادي از آنان كه احتمال داده مي شود، نفوذي بوده باشند، به خشونت كشيده و علاوه بر خسارت به اموال واشياء ، تعدادي از نمايندگان پارلمان را نيز مورد ضرب و شتم قرار دادند كه از جمله آنان، آرام شيخ محمد معاون رئيس پارلمان از ائتلاف كردستاني بود.

در همين حال سليم الجبوري رئيس پارلمان عراق نيز روز يكشنبه در سليمانيه رايزني هاي خود را براي بازگرداندن نيروهاي سياسي كردستان عراق پي گرفت و قرار است فردا دوشنبه در اربيل با سران حزب دمكرات نيز گفت وگو كند.
الجبوري در سليمانيه بر مجازات متخلفان و نيز ادامه فعاليت هاي پارلمان به دور از فشارهاي بيروني تاكيد كرده است.

هنوز مشخص نيست تلاش هاي وي در اقناع كردها جهت بازگشت به بغداد چه ميزان موثر خواهد بود، اما به نظر مي رسد، با تلاش هاي در حال انجام، اواسط و يا اواخر اين هفته، پارلمان عراق بتواند بارديگر با كسب نصاب لازم جلسات عادي خود را از سر بگيرد.
بحران سياسي جاري پس از آن تشديد شد كه دولت عراق از يك سو تحت فشار تجمع ها و تظاهرات مستمر 8 ماهه و عدم توافق ميان گروه هاي سياسي بر سر بسته اصلاحي نخست وزير حيدرالعبادي قرار داشت.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان