تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

نقشه‌های برخط ایرانی در راه است

قائم‌مقام سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان این‌که ایران پیشتاز تولید نقشه در منطقه است، گفت: به زودی همه‌ی کشتی‌ها و شناورهایی که از خلیج فارس و دریای عمان تردد می‌کنند به جای استفاده از نقشه‌های تولید شده توسط کشورهای دیگر می‌توانند از نقشه‌های دریایی دیجیتال ما استفاده کنند.
رویداد۲۴- قائم‌مقام سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان این‌که ایران پیشتاز تولید نقشه در منطقه است، گفت: به زودی همه‌ی کشتی‌ها و شناورهایی که از خلیج فارس و دریای عمان تردد می‌کنند به جای استفاده از نقشه‌های تولید شده توسط کشورهای دیگر می‌توانند از نقشه‌های دریایی دیجیتال ما استفاده کنند.

مسعود شفیعی اظهار کرد: امسال برای اولین بار در طول 30 سال اخیر موفق شدیم چارت‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان که تا الان اجازه انتشارش را نداشتیم منتشر کنیم. بدین ترتیب همه‌ی کشتی‌ها و شناورهایی که از خلیج فارس و دریای عمان تردد می‌کنند به جای این‌که از نقشه‌های تولید شده توسط کشورهای دیگر کمک بگیرند، می‌توانند از نقشه‌های دریایی دیجیتال ما استفاده و نیازهای اطلاعات مکانی‌شان را برآورده کنند.

وی افزود: امروزه نقشه مفهوم گسترده‌ای پیدا کرده است. جدا از تصورات ذهنی قبلی که از نقشه داریم و روی کاغذ در مقیاس‌های مختلف تهیه می‌شود، هم‌اکنون تنوع زیادی در محصولاتی که داده‌های مکانی را به صورت برخط در اختیار کاربران قرار می‌دهند ایجاد شده است.

قائم‌مقام سازمان نقشه‌برداری کشور ادامه داد: سازمان نقشه‌برداری کشور در سال‌های اخیر تلاش بسیاری انجام داده تا بتواند از طریق سرویس‌های برخط به نیازهای کاربران پاسخ دهد. این اتفاق امسال با رونمایی از طرح SDI سازمانی که انشاءالله تا اواخر سال می‌تواند بستری برای SDI ملی باشد فراهم کرده است.

شفیعی با بیان این‌که این سازمان زمینه‌ای را برای هماهنگ‌سازی، گردآوری، تجمیع و اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی در کشور فراهم خواهد کرد، افزود: با استانداردهایی که ما طراحی کرده‌ایم همه دستگاه‌ها باید بتوانند آن‌چه که در حوزه اطلاعات مکانی دارند به اشتراک بگذارند و تا از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

وی، ماموریت‌های دائمی عکسبرداری هوایی مستمر و پایش وضعیت سرزمینی را از دیگر اقدامات سازمان نقشه‌برداری دانست.

قائم‌مقام سازمان نقشه‌برداری کشور تاکید کرد: سازمان نقشه‌برداری در تمام مقیاس‌های مورد نیاز، نقشه تولید می‌کند. از نقشه‌های پوششی که با مقیاس 25 هزارم تهیه می‌شود گرفته تا نقشه‌های مصارف شهری یک دو صدم. هم‌چنین ارتقای دانش فنی و سطح تکنولوژی را در دستور کار داریم و هم‌اکنون می‌توانیم بگوییم یکی از کشورهای پیشتاز تولید نقشه در منطقه هستیم و وضعیت خوبی نیز در جهان داریم.

شفیعی، گسترش شبکه ایستگاه‌های چندمنظوره و تعیین موقعیت ماهواره‌ای را از دیگر برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: بدین ترتیب به صورت ماهواره‌ای از وضعیت تغییرات سرزمینی‌مان مطلع خواهیم شد. هم‌چنین بدون نیاز به تجهیزات قدیمی نقشه‌برداری، با تجهیزات دریافت ماهواره یا تعیین موقعیت ماهواره کار نقشه‌برداری انجام می‌شود که کار بسیار بالاتری خواهد داشت و با زمان بسیار کوتاه‌تری می‌تواند تهیه نقشه در کشور صورت بگیرد.

به گفته‌ی وی، امروزه زیرساخت تمام نیازهای کشور در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی در سازمان نقشه‌برداری فراهم است. فقط باید بتوانیم آهنگ تغییرات و سرویس‌دهی‌مان را سریع‌تر کنیم که آن چه الان با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها و نیازهای توسعه کشور در بخش‌های عمرانی مورد نیاز است سریع‌تر در اختیار بخش‌های مربوطه قرار دهیم.

قائم‌مقام سازمان نقشه‌برداری کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 100 ایستگاه تعیین موقعیت در اقصی‌نقاط کشور داریم که تلاش می‌کنیم این عدد را به 400 برسانیم. هرچقدر سریع‌تر این اتفاق بیفتد ما به کشورهای پیشرو نزدیک‌تر می‌شویم. در کشورهای توسعه‌یافته متناسب با وضعیت توپوگرافی و جغرافیایی‌شان بعضا تا چند هزار ایستگاه تعیین موقعیت وجود دارد. ما هم باید تعداد تجهیزاتمان را بیشتر کنیم ولی از نظر تکنولوژی عقب‌افتادگی جدی با جهان نداریم.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان