تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷
سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای مهمان جنجالی برنامه فرمول یک/ ورود دادستانی به موضوع

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن واکنش به حاشیه‌های مهمان جنجالی برنامه فرمول یک، از ورود دادستانی برای پیگیری و بررسی این موضوع خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد هزینه درمان کودکان مبتلا به سرطان را طرح تحول سلامت پوشش می‌دهد و اگر هزینه‌ای باقی بماند موسسه محک نه تنها باقی مانده آن هزینه بلکه هزینه اقامت و رفت و آمد بیمار را نیز پرداخت می‌کند. در استان زنجان نیز خیریه‌ای مانند مهرانه داریم که جزو افتخارات کشور است.
واکنش وزارت بهداشت به ماجرای مهمان جنجالی برنامه فرمول یک/ ورود دادستانی به موضوع
رویداد۲۴ دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت، در پاسخ به حاشیه‌های ایجاد شده در برنامه فرمول یک به دنبال حضور پدری که از نبود و گرانی دارو و درمان فرزندش گلایه داشت و ادعای فروش کلیه وی به همین دلیل نیز مطرح شده بود، گفت: واقعیت این است که ما از این بابت گلایه داریم. بالاخره باید توجه کرد که فضاسازی رسانه‌ای برای ایجاد کار خیر و حتی خود کار خیر ظرفیت محدودی دارد؛ بنابراین خواهش می‌کنم که اقدامات خیرخواهانه به گونه‌ای نباشد که به نوعی رسانه در این زمینه چوپان دروغگو شود. در عین حال پیشنهادمان این است که قبل از کمک کردن حتما از صحت موضوع مطلع شویم. نمی‌شود که بیماری که کاملا درمان شده، به رسانه بیاید و نسخه فرد دیگری را نشان دهد و بگوید که من این دارو را نیاز دارم یا اینکه کسی که قبل از تولد فرزندش، اهدای عضوی کرده و هزینه‌اش را دریافت کرده، بعد این موضوع را به بیماری فرزندش نسبت دهد. البته من با فرد خاصی کار ندارم.

وی گفت: دادستانی به این موضوع ورود کرده است. متاسفانه گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که می‌بینیم از بنیان دروغ است. در حال حاضر در سطح اماکن و مراکز عمومی هم سال‌هاست که عده‌ای می‌آیند و عکس یا سی‌تی‌اسکنی را نشان می‌دهند و می‌گویند ما به کمک نیاز داریم، اما اگر پزشکی بخواهد آن‌ها را بررسی کند، اجازه نمی‌دهند.

چگونگی پوشش هزینه دارو و درمان بیماران مبتلا به سرطان
حریرچی با بیان اینکه در ۹۹ درصد موارد دارو‌های بیماران سرطانی به صورت رایگان و یا با فرانشیز حداکثر ۵ تا ۱۰ درصدی ارائه می‌شود ادامه داد: درباره کودکان مبتلا به سرطان نیز به طور واضح می‌گویم که بیش از ۹۰ درصد هزینه‌هایشان را طرح تحول سلامت بر عهده می‌گیرد. حال اگر هزینه‌ای هم باقی بماند موسسه محک نه تنها باقی مانده آن هزینه را می‌دهد بلکه هزینه اقامت و رفت و آمد بیمار را هم پرداخت می‌کند. در استان زنجان هم خیریه‌ای مانند مهرانه داریم که جزو افتخارات کشور است.

وی افزود: بنابراین نمی‌شود با حرف شفاهی یک فرد یا یک رسانه که می‌خواهد مخاطب جذب کند و عواطف را جریحه‌دار کند، اقدامات ۱۰۰ میلیاردی و ۱۰۰۰ میلیاردی وزارت بهداشت و موسسات خیریه را زیر سوال برد. باید توجه کرد که در سال گذشته موسسات خیریه نزدیک به ۱۷۰۰ میلیارد تومان در محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اقدامات عمرانی هزینه کرده‌اند. این پول‌ها را مردم داده‌اند و در تهران نیز یک بیمارستان خیریه ۵۰۰ تخت خوابی توسط یک نفر در حال ساخت است. همچنین خیری دارد یک بیمارستان ۴۵۰ تخت خوابی را در تبریز می‌سازد که پیشرفت فیزیکی‌اش ۹۰ درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: بنابراین نباید این طور باشد که افراد تازه وارد به میدان بیایند و با یک صحبت ۱۰ دقیقه‌ای فکر کنند دارند خیریه کشور را متحول می‌کنند؛ بنابراین کاری نکنیم که خیرین کشور احساس دلسردی کنند و از طرفی کمبود‌های جزئی را بزرگ اعلام نکنیم. ما نیاز به کار خیر داریم، اما کار خیر باید اصولی و با متدولوژی مناسب انجام شود. از طرفی تجربه ما نشان می‌دهد خیرین دوست ندارند رسانه‌ای شوند. رسانه‌ای کردن این مسائل ارزش کار را کم می‌کند و کار خیرین اصلی را خدشه‌دار می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرداختی‌های سازمان بیمه سلامت گفت: خوشبختانه با اقداماتی که انجام داده و همچنین با اقدام مجلس نسبت به تخصیص بودجه بیش از ۴ هزار میلیارد تومانی و با همکاری سازمان برنامه و بودجه، روند تخصیص بودجه‌های سازمان بیمه سلامت بهبود یافته و در هفته آینده نیز هزار میلیارد در دانشگاه‌ها توزیع می‌کند که این میزان تاخیر بدهی‌ها را کاهش می‌دهد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان