تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۸۴ نظر

امیرعباس هویدا ؛ از تولد تا اعدام

امیرعباس هویدا نخست وزیر ۱۳ ساله ایران در دوره پهلوی بود که پس از انقلاب با شلیک گلوله به گردن و جمجمه کشته شد. هویدا رکورد زمان نخست وزیری در ایران را در دست دارد و هیچکدام از نخست وزیران ایران به اندازه او در مصدر کار نبوده‌اند، با این حال در آستانه انقلاب شاه دستور داد او دستگیر شود.
چهره ها / هویدا

رویداد۲۴ زهرا ترابی: امیر عباس ممدوح سال ۱۲۸۵ در چهارراه سیدعلی تهران در خانواده‌ای متمول و سرشناس به دنیا آمد و بعد‌ها فامیلی خود را به هویدا تغییر داد. او دو ساله بود که پدرش به عنوان سرکنسول ایران در دمشق منصوب شد و خانوادگی به آن جا رفتند. پدر هویدا، حبیب‌الله عین‌الملک بود که به عنوان سفیر ایران در لبنان و عربستان  خدمت می‌کرد. مادر او نیز دختر ادیب السلطنه (نوه محمدحسن خان سردار ایروانی) بود.

چهره ها / هویدا

بیوگرافی امیرعباس هویدا

امیرعباس تحصیلات ابتدایی خود را در دمشق آغاز کرد و پس از اینکه پدرش تصمیم گرفت ادامه‌ کار خود را در بیروت انجام دهد در مدرسه فرانسوی آنجا به ادامه‌ تحصیلات پرداخت. امیرعباس در اواخر تحصیل خود به اروپا رفت و سال‌ها در انگلستان و بلژیک و فرانسه زندگی تحصیل کرد.

او پس از اتمام تحصیلات خود در رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد بروکسل در سال ۱۳۲۱ به ایران بازگشت و به استخدام وزارت امورخارجه درآمد و در سمت کارمند اداره دفتر وزارتی مشغول به کار شد و در همین سال برای گذراندن خدمت وظیفه به دانشکده افسری رفت و پس از اتمام دوره‌ یکساله‌ آن به وزارت‌خارجه بازگشت و در سمت کارمند اداره اطلاعات مشغول کار شد.

هویدا از طریق آشنایی با عبدالله انتظام (وزیر امور خارجه ایران را در کابینه حسین علاء و فضل‌الله زاهدی) و دوستی با حسنعلی منصور (نخست‌وزیر ایران که در ۱ بهمن ۱۳۴۳ در مقابل مجلس شورای ملی توسط گروهی از نزدیکان نواب صفوی ترور شد) پله‌های ترقی را به سرعت طی کرد و در دولت منصور به وزارت دارایی منصوب شد.

چهره ها / هویداامیرعباس هویدا، حسنعلی منصور و عبدالله انتظام

نخست وزیری هویدا

پس از ترور منصور توسط گروه فداییان اسلام، هویدا توسط شاه برای نخست وزیری انتخاب شد و به جای منصور بر صندلی صدارت تکیه زد و توانست ۱۳ سال این صندلی و سمت را حفظ کند. از این جهت هویدا رکورددار حفظ دولت در تاریخ ایران است. هویدا شش بهمن ۴۳ کار خود را به عنوان نخست وزیری آغاز کرد و سال ۵۶ آن تحویل داد و به زندان رفت. از سال ۵۶ تا ۵۷ جمشید آموزگار این سمت را قبول کرد.

امیرعباس هویدا چندی پس از مرگ منصور با خواهرزن او لیلا نظام‌الدین امامی که نوه دختری حسن وثوق (وثوق الدوله) بود، ازدواج کرد، ولی این ازدواج در اوج اقتدار وی به طلاق انجامید؛ ولی دوستی او و همسرش تا پایان عمر هویدا پابرجا بود.

چهره ها / هویدااقتصاد در دوره هویدا

هویدا در زمان نخست‌وزیری خود توانست ایران را در موقعیت اقتصادی خوبی قرار بدهد از جمله تولید خودرو پیکان در سال ۱۳۴۲ که انتخاب خود هویدا نیز پیکان بود و به عنوان وسیله نقلیه از آن استفاده می‌کرد. یکی از ایده‌های هویدا در بحث اقتصاد این بود، کالا‌های که گران هست را باید تحریم کرد و حتی افرادی را که اجناس گران می‌فروختند را به دادگاه می‌کشاند. درباره او گفته‌اند هویدا جسارت خاصی در تصمیم‌های اقتصاد داشت.

هویدا توانست تولید ناخالص کشور را به‌طور قابل‌توجهی افزایش بدهد، به‌طوری‌ که در سال ۱۳۵۵ تولید ناخالص داخلی ایران در یک روند صعودی، از ۴۴ هزار میلیارد ریال به ۲۴۲ میلیارد ریال رسید. در این دوره تولید سرانه هر ایرانی نیز از دو میلیون ریال به ۷.۲ میلیون ریال در سال ۵۵ رسید.

چهره ها / هویدا

طی ۱۷ سال تولید سرانه کشور ۳.۶ برابر شد. علاوه‌بر تولید ناخالص داخلی، یکی‌دیگر از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد کلان یعنی نرخ رشد اقتصادی که تغییرات آن می‌تواند با تغییر در میزان تولید و درآمد سرانه، میزان رفاه اقتصادی را به تصویر بکشد. چنانکه در این دوره رشد اقتصادی کشور از پنج تا ۱۷ درصد در نوسان بوده که نشان از رشد نسبتا بالایی است. در این میان نقش افزایش قیمت نفت را نباید نادیده گرفت. قیمت نفت در آستانه دهه ۵۰ به اوج رسید و این مسئله تاثیر زیادی در اقتصاد ایران داشت.

فروش نفت در دوره هویدا

خزانه کشور به‌واسطه فروش نفت آنقدر ارقام درشتی پیدا کرد که همین امر باعث شد شاه خرج‌های غیراصولی و خارج از برنامه انجام بدهد؛ برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی یکی از همین موارد بود که حدود ۶۵۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار هزینه برداشت.

با توجه به ارتقای اقتصادی که ایران در آن زمان (دوره هویدا) داشت، فساد‌هایی نیز به اقتصاد رخنه کرده بود که می‌توان از رویا‌های بلندپروازانه اقتصادی شاه اشاره کرد، همین امر باعث سرعت سقوط شاه شد. تک‌محصولی شدن اقتصاد کشور و وابستگی شدید به نفت، نابودی کشاورزی و رشد قابل‌توجه مهاجرت‌های روستا به شهر، توزیع ناعادلانه درآمد‌های ملی و احتکار ثروت ملی در دست دربار، سطح پایین بهره‌وری، تشدید فاصله طبقاتی و... ازجمله نتایج زیان‌بار سیاست‌های اقتصادی محمدرضا شاه‌ پهلوی بود که او را از رسیدن به آرمان‌شهر «تمدن بزرگ» بازمی‌داشت.

در دوره هویدا تولید روزانه نفت ایران از ۶۳۵ هزار بشکه در سال ۱۳۲۸ به ۶ میلیون بشکه در سال ۱۳۵۲ رسید. بدین‌ترتیب میزان درآمد حاصل از فروش نفت از روزانه هزار دلار در سال ۱۳۴۷ به روزانه ۲۰ هزار و ۷۰۰ دلار در سال ۱۳۵۵ رسید.

اشتباهی که شاه و حتی هویدا در اقتصاد کردند، این بود که بیش از اندازه درآمد اقتصادی را وابسته به نفت کردند. همین امر باعث نزول تدریجی اقتصاد ایران شد. به دلیل وابستگی بیش‌ازحد به نفت، از بین رفتن زیربنا‌های اقتصادی در نتیجه اجرای نادرست اصلاحات ارضی و تراز منفی تجاری، ساختار اقتصاد کشور را از هم پاشید، به‌طوری‌که نسبت صادرات غیرنفتی به نفتی، از ۲۳ درصد در سال ۱۳۴۱ به دو درصد در سال ۱۳۵۶ رسید.

مطلب جالبی که می‌توان اشاره کرد این است که سال‌های اول هویدا در جایگاه نخست وزیری رشد اقتصادی ایران آنقدر خوب بود که ایران به کشور‌های دیگر وام می‌داد، ولی در ادامه با بی تدبیری در ۱۳۵۶ دولت فقط توانایی تامین مواد غذایی مردم را داشت و کشاورزی از خودکفایی نسبی سال‌های قبل از اصلاحات ارضی به مصرف‌کننده محصولات وارداتی تبدیل شده بود.

هویدا در زمان نخست وزیری خود با مشکلاتی عدیده‌ای روبرو شد یکی از این مشکلات بحث بودجه بود. در آن زمان تعداد مراکز بهداشتی و درمانی روستایی کشور در سال ۱۳۵۷ فقط ۱۵۰۰ واحد بوده است، این در حالی است که در همین سال ایران دارای ۴۵۲ شهر و بیش از ۹۲ هزار روستا بود. همچنین در بحث مسکن؛ از مجموع ۳۳ میلیون و ۷۴۷ هزار نفر جمعیت کشور در سرشماری سال ۱۳۵۵ تعداد یک‌میلیون و ۷۷ هزار نفر در کپر زندگی می‌کردند.

از مجموع ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار سرشماری‌شده در کل کشور، محل سکونت بیش از یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار (جمعیتی بالغ‌بر ۹ میلیون و ۵۹۰ هزار نفر) فقط دارای یک اتاق بود؛ به عبارت ساده‌تر، ۲۸.۴۵ درصد از جمعیت کشور در واحد‌های مسکونی زندگی می‌کردند که تنها یک اتاق داشت.

ظاهرا هویدا تنها کاری که توانست انجام بدهد این بود که قیمت‌ها را ثابت نگه دارد و توانست رضایت طبقه خاصی را جلب کند. هویدا و سیاست اقتصادی که شاه و هویدا پیاده کردند، به شکست منجر شد که مهمترین دلیل آن هم این بود نتوانست قشر دیگری از جامعه از جمله روستانشین‌ها را جلب کند. زمانی که شاه و کابینه‌اش با فروش نفت به فکر خرید تجهیزات نظامی بودند، قشر عظیمی از مردم در شرایط نامناسبی بودند که حتی منجر به سوءتغذیه نیز شدند.

طبق آمار بانک جهانی، نرخ تورم در سال آخر نخست وزیری هویدا به ۲۷% رسید و میانگین قیمت‌ها نسبت به ابتدای نخست وزیری هویدا بیش از ۷ برابر شده بودند. طبق آمار بانک جهانی فرضیه قوطی کبریت هویدا نیز بیشتر شبیه یه یک افسانه است. (برخی تاریخ نویسان گفته‌اند مثال هویدا قوطی کبریت نبوده و او از مثال قیمت خودکار استفاده کرده است) شاید اگر هویدا پیشنهاد فروش نفت را به شاه نم‌یداد این اتفاقات ناگوار برای بدنه اقتصاد ایران نمی‌افتاد. اما می‌گویند تاریخ میدان اما و اگر نیست.

برکناری هویدا

هویدا در ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۶ از نخست‌وزیری برکنار شد و در کابینه جمشید آموزگار به عنوان وزیر دربار منصوب شد اما روز بعد از هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ از وزارت دربار نیز استعفا کرد. درباره دلیل استعفای گفته‌اند که دیگر امیدی به بقای حکومت پهلوی نداشته و به همین دلیل استعفا کرده است و برخی دیگر گفته‌اند به خاطر حرکت وحشیانه حکومت پهلوی در آن روز تحت تاثیر قرار گرفته و استعفا کرده است.

دقیقا دو ماه پس از استعفای هویدا در جلسه‌ای که در ۱۷ آبان در دربار برگزار می‌شود، محمدرضا پهلوی از درخواست مشاوران خود برای بازداشت هویدا خبر می‌دهد؛ این درخواست به رای گذاشته می‌شود و با رای اکثریت، امیرعباس هویدا و نعمت‌الله نصیری رئیس پیشین ساواک بازداشت می‌شوند.

عباس میلانی نویسنده معروف‌ترین کتاب درباره هویدا (معمای هویدا یا ابوالهول ایرانی) جلسه تصمیم‌گیری دربارهٔ وضعیت هویدا یک صحنه‌سازی بود و شاه پیش از آن تصمیم خود را گرفته بود.

اعدام امیرعباس هویدا

در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ارتش اعلام بی‌طرفی می‌کند. نگهبانان فرار می‌کنند. گفته شده برای کمک به هویدا، کلید یک اتومبیل و یک هفت‌تیر نیز به او می‌دهند اما هویدا نمی‌پذیرد و می‌گوید خود را تسلیم مقام‌های دولت جدید خواهد کرد. او چنین کرد و در نهایت با یک آمبولانس از ویلای ساواک به دفتر جبهه ملی منتقل می‌شود. داریوش فروهر (عضو جبهه ملی که در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای کشته شد) به استقبال هویدا می‌رود و او را به مدرسه رفاه (محل اقامت آیت‌الله خمینی) انتقال می‌دهند. مسعود بهنود درباره تسلیم هویدا نوشته است او در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پس از فرار نگهبان‌ها از پادگان جمشیدآباد از زندان بیرون آمد و به منزل آیت الله طالقانی تلفن می‌زند و از آن طریق خود را تسلیم کرد. امیرعباس هویدا در دادگاهی به ریاست صادق خلخالی به اعدام محکوم می‌شود اما گفته‌اند قبل از اتمام دادگاه در وقت تنفس کشته می‌شود.

چهره ها / هویدا

امیرعباس هویدا در دادگاه

عباس میلانی نویسنده کتاب «معمای هویدا» درباره کشته شدن هویدا نوشته است: در جلسه دوم محاکمه هویدا، بعد از خواندن رای هیئت منصفه توسط خلخالی، هنگامی که هویدا و مأمورین در حال خروج به سمت حیاط بودند، یکی از همراهان هویدا با استفاده از کلت، دو گلوله به او شلیک کرد که تیر به گلوی هویدا اصابت کرد. هویدا از یکی از مأمورین خواست تا کارش را یکسره کند؛ و آن مرد هم پذیرفت و سومین گلوله را در سر هویدا شلیک کرد.

چهره ها / هویدا

محل اصابت گلوله به گردن هویدا

البته این روایت در کتاب دیگر عباس میلانی به شکل مطرح می‌شود «برخی می‌گویند که خلخالی به هویدا تیراندازی کرد، درحالی که بقیه آخوندی به نام غفاری را گناه‌کار اعلام می‌کنند.» البته هادی غفاری در پاسخ به این موضوع گفته است که فقط تماشاچی دادگاه بوده و نقشی در نحوه کشته شدن هویدا نداشته است.

چهره ها / هویدا

ابراهیم یزدی درباره کشته شدن هویدا گفته است «پس از این که جلسه دادگاه تنفس داده می‌شود، هویدا به راهرو می‌آید اما یکی از آقایان روحانی که آنجا بوده و من مایل نیستم اسم ببرم، در راهرو با هفت تیر کمری خود هویدا را می‌کشد و زمانی به خلخالی خبر می‌دهند که کار از کار گذشته بوده‌است. یعنی در واقع او را قبل از اعدام کشته بودند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۴
امید
|
Germany
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
10
133
لااقل خوبه گفتید اقتصادرا میفهمیده چون به خلخالی گفتند که درزمان هویدا قیمت هاثابت ماند گفته بود این مرتیکه بهایی بود اولا که بهایی نبود.

ثانیا اگر هم بود 13سال به مردم خدمت کرد البته از نظرشما خیانت اما ما امروز پس از 40 سال میبینیم چقدر این مرد به این مملکت خدمت کرده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
چهارمی را هم اضافه کن مردم ایران حکومت بقول شما بهایی ها را دیدند حکومت روحانیت شیعه را هم دیدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
98
24
به بهایی بودن وی وبه قدرت رسیدن بسیاری از بهاییان در دولت و اقتصاد در زمان وی اشاره نکردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
یک طبقه اشرافی تشکیل داده بودن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
5
109
قتل هویدا نه اعدام هویدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
7
111
13 سال ثبات قیمت در آن زمان و 40 سال گل و بلبل اختلاف طبقاتی هم که نداریم اختلاس و دزدی هم که هیچ نداریم و...
ایرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
8
110
ایا الان میتوانید یکسال ثبات قیمت را حفظ کنید خا بیامرز 13 سال ثابت نگه داشت و رانت خوار ودزد ورابطه باز هم نبود
محمد احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
140
16
جایگاهش ته جهنم است در زمان نخست وزیری او گرانی و اختلاس بیداد میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
حرف زیادی نزنید
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
اگه همچین ادمای میرن جهنم چه بهتر ما هم بریم
ماپ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
زمان نخست وزیری اون هنوز تو سبزیجات بودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
غلطنکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
11
110
روحش شاد، وطن دوست بود و مدیر و باسواد
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
5
85
هویدا جعبه سیاه اطلاعات سری و شخص دوم ایران توی اون 13سال بود و خیلی از افراد رده بالای حکومت جدید رو هم میشناخت. برای اینکه یکسری از اشخاص رده بالای جمهوری اسلامی که با سرویس جاسوسی انگلیس در ارتباط بودند شناسایی نشوند ، به دست عوامل خائن ترور شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
عوامل خائن؟ کدامشان آنهایی که در آن دادگاه حاضر بودند همه فدائیان بودند مگر اینکه خودشان را با سرویس جاسوسی انگلیس در ارتباط بوده باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
8
42
فقط يك احمق ميتونه از اول تا آخر متن رو بخونه و به حماقت نويسنده نخنده چون اعداد و ارقامتون با جملاتتون نميخونه ! كمي واقعيت رو جلوه بديد بابا !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
75
7
روزی که هویدا سر کار امد ایران روزی 280 هزار بشکه نفت میفروخت وکبریت یک ریال بود وبعداز 13 سال روزی که رفت ایران 65000000 هزار بشکه نفت در روز میفروخت تا بتواند کبریت را همچنان یک ریال نگه دارد اگر هویدا هنوز سر کار بود بعد از 40 سال باید در روز 200000000 بشکه نفت می فروختیم تا بتوانیم کبریت را همان یک ریال نگه داریم اره جونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
تو حتی بلد نیستی عدد ها رو خوب بنویسی بعدشم قضاوت میکنی اونایی که هویدا رو کشتن خودشون بدترین مریضی گرفتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
فعلا که همان نفت را به زیر قیمت بطور قاچاق به همان غربی ها تقدیم می کنی وژست قهرمانانه هم می گیرید ،نیروگاه بوشهری که زمان هویدا پایه گذاری شده بود هنوزبرق یک شهر راه نمی تواند تامین کند ورعئض سونانی سرطان کشور را فراگرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
مگه دیگه نفت نفروختن.چرا بازفقر بیداد میکنه.فرقش اینه یک جا یک نفر میبرش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
6
91
هرچقدر سیاه نمایی کنید بازم محبوبیت افرائی مثل هویدا از بین نمیره
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
6
19
کی بمیره کی بمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
3
26
دوستان محترمی که نظر داده اند آیا میتوانند از طریق اینترنت پیگیری بفرمایند که جنازه اش را کجا دفن کرده اند?
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
5
45
همه کارهایی که نویسنده نوشته به خاطرش دادگاه انقلاب هویدا رو اعدام کرد، صدها برابر بدترش الان اتفاق افتاده. تعجب می کنم که نویسنده چطور فجایع دوران زمامداری هویدا رو این طور با آب و تاب بیان می کنه. خوبه به فجایع و مشکلات حال حاضر هم حداقل یک اشاره ای هم بکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
3
51
خدایا ی هویدای دیگه برامون بفرست جبران میکنیم دمت گرم.. خدا اینبار قول میدیم نکشیمش
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
3
33
پدربزرگم تجارتخانه ا داشت هویدا یکبار به شهرستان امده بود در بازار وارد تجارتخانه پدر بزرگم شد و از پدربزرگم در مورد بازار و داد و ستد و رونقش یا کسادیش سوالاتی کرد
تفکر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
39
8
یه سوال از اونایی که زمان هویدارو گل و ببل بیان کردن
اگه اون زمان گل و بلبل بود چی شد که مردم دست به اعتراض و انقلاب زدند؟یکم فکر بد نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
خوشی زد زیر دلشون همین!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
ملت جن زده
محیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
دقیقا موافقم! والا ما از هرکی که سن بالا سوال میکنیم میگن اون زمان تو بدبختی زندگی میکردیم گل و بلبلی در کار نبوده
Fa
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
چون آمریکا میخواست حکومت عوض بشه و این روزا رو ببینه که دید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
اگر چهل سال طی میشد اثرشو میدیدی
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
1
34
سلام .درجواب آخرین نظر باید عرض کنم ملت خام دعوت به اسلام عدل وانصاف شدندکه یکی دوسال اول انقلاب ازطرف بزرگان کشوررعایت شداما بعدازبین رفتن مسلمانهای واقعی که درراس بودندهمه ی تعهدات فراموش شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
فکر میکردن هر کی عمامه داره فرشتست و هر چی میگه درسته و وحی منزل
ناشناس
|
Pakistan
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
0
47
ملت فکرم میکردند حکومتی پاک، حکومتی با عدالت، مردانی خداترس، یا به قولی حکومت عدل علی روی کار می‌آید. نمی‌دانستند قدرت و ثروت انسان‌ها را عوض میکند.
اشتباه کردند
ح پ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
37
1
شرمنده این جمله رو مینویسم یک مشت بی خبرید ، هویدا به معنای واقعی خدمتکار اسرائیل بود ، تحقیق کنید بینید جنازشو کجا بردن
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
2
36
چرت وپرت نگید هویدا نه بهایی بود و نه جنازه اش به اسراییل برده شد.البته عضو فراماسونر بود(این ثابت شده و مدرکش هم موجوده اما بهایی نبود و حتی خلخالی تندرو هم توی کیفرخواست هویدا اتهام بهاییت وی را نیاورده بود)بهرحال هرکسی خوبی و بدی داره هویدا هم آدمی بود با خوبیها و بدیها و اشتباهات خودش بهرحال آدم بود نه فرشته اما هر بدی هم داشت پیش مسئولین فعلی نظام یک فرشته بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
جنازه ایشون در بهشت زهرا دفن هستش برید تحقیق کنید
علی
|
France
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
4
38
روحش شاد
خلخالی یک قاتل بود لعنت بهش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
1
19
بد یا خوب
خدا بیامرزه
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
1
20
برفرض که همه اینا درست، چطور اون زمان خائنین رو قبل از صدور حکم به قتل می رساندید ، ولی الان حتی بعد از صدور حکم همچنان زنده هستند و حال می‌کنند؟؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
1
19
روحش شاد
امیر حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
2
19
خدا بیامرزه
از اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
10
5
سلام بنده متولد 1342 هستم سال 52 و53 پرتقال لبنان و نارگیل و موز چیککیتا در میدان ساعت امانیه اهواز سر گاری میفروخت کجا گران بود وقحطی بود درست هویدا بهایی بود و بهایت را ترویج میداد ولی به خارجی ها که خوش خدمتی می‌کرد در عوض هواشو داشتن تنهاش نگذاشتن و خوب بازار را کنترل می‌کرد و با گران‌فروشی مبارزه می‌کرد چون رژیم پهلوی ضد سرمایه داری عمومی بود فقط سرمایه داران وابسته به رژیم خودش را حمایت می‌کرد و نمیگذاشت هر سرمایه داری زالو سفت رشد کند که به مملکت آسیب بزند هر کسی خوبی وبدی دارد مگر او معصوم بود بله اشتباهش این بود که بهایی شده بود وان را ترویج میداد
فرهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
2
22
روحت شاد و یادت گرامی هویدا جان واقعا روحت شاد بخدا اونا مردان واقعی بودن اونا انسانیت داشتن ...روحت شاد رضاشاه...و روحت شاد محمدشاه....روحت شاد هویدا....
Fa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
1
10
این سایت وابسته به کدوم نهاده که اینقدر مغرضانه مطلب مینویسه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
1
9
خدا بیامرزد
هویدا که رفته خدا بعضی از مسئولین ما را که از هویدا خیلی بدترند را هدایت کند
کارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
1
17
مردم. ایران لیاقت نداشتن که هویدا نخست وزیرشون باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
2
18
۱۳سال قیمت هاثابت بوده ما الان حسرت میکشیم فقط ۱۳روز قیمت هاثابت بمونه با روحانی هر لحظه یه قیمته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
1
11
۱۳ سال قیمت ها ثابت بود خدمت بزرگی کرد چون الان هرثانیه قیمت ها بالا می ره و اعصاب و روان همه مردم به هم می ریزه هیچ برنامه ریزی نمیشه کرد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
1
9
خدا نصل باعث بانی این کشتار ها را از روی زمین نابود کند ما ایرانی ها همیشه دنبال

و این یم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
1
13
متاسفانه ما ایرانی ها همیشه دنبال بدبختی بودیم و قدر خوشی راندانستیم فرشته های زمینی را کشتیم واز کشور بیرون کردیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
چقدر زیبا فرمودی علی آقا
حامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
1
9
خلایق هر چه لایق
خوشی که از حد گذرد ابله خیال بد کند
حالا حالشو ببرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
10
2
موقع که هویداویارنش در خدمتون بود. زندگی بابا یا بابابزرگتون هم دراندازه یک اتاق گلی بود الا ۱یا۲ درصد.طبق خاطرات جنابانتون و آثار بجامانده اززندگی اجداد تون به اندازه یک اتاق ۳×۴بود.اکه سواد دارید آمار سازمان ملل را مرور کنید.در سال ۵۶یا۵۵ یک سوم خانوار ایرانی در یک اتاق زندگی میکردند.یعنی از سی میلیون ده میلیون می فهمید یعنی چه؟ باامکانات یک اتاق، باباهاتون می دونن به شماها نمیگن خجالت میگشن شما اگر واقع بین هستین مطالع کنید بامدرک حرف بزنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
شما حداقل اول برو خواندن و نوشتن یاد بگیر بعدش بیا در مورد آمار و ارقام و کارنامه بزرگان صحبت کن باشه ؟؟ حتما برو کلاس اکابر اسم بنویس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
برو احمق جان الان تحقیق کن ببین چقدر مردم بدبختن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
1
8
بروکراتی روشنفکر و فرمانبردار بوده . کسی که شیفته قدرت و زندگی نبوده اما فوق العاده باهوش و سیاس و مردم دار بوده . حیف که این وحوش آدم نما با این مرد شریف اینجوری رفتار کردند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
1
9
ما که از سایه ی خورشید معذب بودیم چشممان کور سزاوار همین شب بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
3
5
عاشقان هویدا انشاالله درروز حشر همراه هویدا محشور شوند
الهی آمین
حالا هرجایی میره دیگه شماهم باهاش برید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
شما پادوها به ارباب هاتون بگید اگر توان و سواد دارند فقط فقط قیمت تخم مرغ رو 2 ساعت ثابت نگهدارند فقط دوساعت ... هویدا رو بیخیال اون جواب اعمال خودش رو میده ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
حرف نزن بابا اسم هویدا رو نیار اسمشو ت دهن نیار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
شما راحت باش فشار نیار رو خودت سعی کن تاریخ بخونی و باسواد بشی و یاد بگیری الکی نظر ندی!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
واقعا ببندین دهنتون امثال شما بی مغزها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
0
7
واقعا اگر ده عیب داشت هزار خوبی عیبهارامیپوشاند روحش شاد
کارتن خواب آواره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
0
6
بدون شک و تردید روشنفکر بود . او فرزند راستین عصر روشنگری بود . با روسو - ولتر- آندره مالرو - و آندره ژید - و پل والری زندگی می کرد . او انسانی نوین برای ساختن ایرانی نوین بود اما حیف که با این انسان فرهیخته و روشنفکر اینجوری رفتار کردند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
1
5
مرد شماره یک بعد از محمد رضا پهلوی... وطن پرست به تمام معنا... روحتان شاد... بهترین سیاست خارجه ایران در تمام سالها... روحت شاد
آرمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
2
4
بزرگ مرد تاریخ
نسل الان دارند تاوان اشتباهات گذشتگان میدهند
نگین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
1
5
هویدا وطن پرستی که جز خدمت به مردم کاری نکرد روحت شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
روحش شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
1
4
رویداد اگه میخوای اینو پخش نکن ولی آیت الله ها به شاه خیانت کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
1
6
زمانی که بازرگان نزد امام می رود می گوید برسی کردیم هویدا مستاجر بوده فقط یه پیکان دارد امام با آزادی اوموافقت می کند که فرداآزابشه ولی آنشب خلخالی سیم‌های تلفن زندانقصر قیچی می کنه تامبادا ارتباط برگزار،شود،ودستور قتل این بزرگ مردتاریخ می‌دهد فردا زمان آزادی بامرگ اوروبرو می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
نمی دونم این خلخالی.خوش تیپ از کجا شدقاضی ودادستان
ستاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
0
8
۱۳ سال قیمت ثابت نگه داشت روحش شاد باشه دلسوز مردم بود الان اگر میتونید فقط ۲ روز قیمت ثابت نگهدارید اگر نمی‌توانید دهنتونو ببندید مردم دارن از گشنگی می‌میرند یکی به دادمون برسه قدر ندونستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
0
5
یه مشت احمق بی سواد و واقعا مفسد تو اقتصاد ریختن که شاخص فساد ایران از ۱۷۰ کشور شده ۱۵۰ !!!! یک قلم کالا را نتونستن یک ماه ثابت نگه دارن هیچ ، اصلاحات اصلاحات هم فقط شعار شون بود خودشونم نتونستن اصلاح کنن ، بی ارزش ترین پول جهان هم شده ریال ، تنها هنر که دارن این بود شاه از ملت مالیات نمی گرفت و پروژه های عمرانی انجام میداد شما از خواب و خوراک ملت هم مالیات میگیرید و یک سنت صرف زیرساخت و رفاه نمی کنید ‌.
تا حالا به خودتون نگاه کردید کدوم پروژه عمرانی تونستید با موفقیت انجام بدید ؟؟؟ یا بودجه بهش نمی‌دید یا اگر بدید ۲۰ سال طول می‌کشه آخرش مثل متروپل می‌ریزه رو سر مردم آبادان .
خواهشاً این دسته افراد لام تا کام راجب هویدا حرف نزنن
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
0
4
در دوران نخست وزیری هویدا به روحانیون منتقد ماهی پنج هزارتومان مقرریی میداد که آموزگار آنرا قطع کرد...
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
0
3
هویدا یکی از سیاسیون نخبه تاریخ ایران روحش شاد
محمد عبدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
4
0
هویدا معلوم نیست خوب بود یا بد ولی اینو میدانم که جمعیت ۲۵ میلیونی ایران اکثرا در فقر بسر میبردند .فکر کنم . شاه ومسئولین ان زمان اصلا اختیاری نداشتند پشت پرده ایران دست انگلیس وامریکا بود . این بدبختها شاید میخواستند برای ایران خدمتی کنند ولی افسوس که از ترس امریکا وانگلیس ملت را به عقب راندند .فکر میکنم شاه هم از نوکری خسته شده بود با انقلاب امام خمینی موافق بود
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
2
هرکس یرای کاری ساخته شده هویدا هم فقط باری نخست وزیری ساخته شدا بود
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
0
4
اون بهایی بود وجه نمی شماها که پلکید و بهشتی چرا عرضه ندارید قیمتها رو تا بت نگه دارید هر روز به قیمت کالاهای اصلی اضافه میشه و اموال ما که با پول کم زندگی می کنیم در مصیقه بنابراین هویدا هرچه بو د روحش شاد مگر بهایی انسان نیست وفقط شماها حق حیات وزندگی دارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
0
5
مثل هویدا پیدا نخواهد شد ... روحت شاد بزرگ مرد ایران زمین ....
ماراکشتید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
0
2
کسی که 13سال قیمت انواع معیشتی مردم یکسان نگهداره باید ازش تقدیر کرد الان 44سال از انقلاب میگذره هرروز بدتر از روز دیگه هست چون مدیر واقتصادان نداریم یک مشت بی سواد و پشت کوهی مملکت میچرخون وعاقبت ما مردم ازاین بهتر نمیشه روحت شاد و یادش گرامی باد هویدا
رسول مقبلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
0
1
لعنت خدا بر قاتلان هویدا بزرگ، خادم واقعی مردم ایران و میهن پرست واقعی
سیمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
1
0
من متولد ۱۳۴۴ هستم شاید کبریت رو گران نکرد اما از گوشت ونانی که گران می شد مادر وپدرم می گفتن خبر دارم کپر های شهر خرمشهر را به چشم دیدم ودر مدارس بدون هیچگونه امکاناتی که درس می خواندم اگر خوبی بود برای قشر ی خاص بود
نظرات شما
پیشخوان