تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷
سخنگوی وزارت کشور :

تدوین لایحه جامع انتخابات در مراحل پایانی است/ سعی می‌کنیم به انتخابات ۹۸ برسد

سخنگوی وزارت کشور گفت: دولت لایحه جامع انتخابات را به مراحل نهایی رسانده است و سعی شده سرعت فدای دقت و دقت فدای سرعت نشود، اما بستگی دارد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چه مدت زمانی و با چه اولویتی بتوانند این لایحه را بررسی کنند.

تدوین لایحه جامع انتخابات در مراحل پایانی است/ سعی می‌کنیم به انتخابات ۹۸ برسد

 رویداد۲۴ صبح امروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با توجه به فرصت یک سال و ۶ ماهه تا انتخابات مجلس یازدهم و محدود بودن این فرصت برای اصلاح قانون انتخابات واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در توییتر این مسئله را متذکر شد.

در همین رابطه از سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور دلیل تأخیر در ارسال لایحه اصلاح قانون انتخابات را به مجلس را جویا شدیم.

وی در این رابطه اظهار کرد: موضوع تدوین لایحه جامع انتخابات در دستور کار وزارت کشور قرار داشت و با استفاده از تجربیاتی که در سال‌های گوناگون و با برگزاری انتخابات مختلف در وزارت کشور ایجاد شده بود و مطالعه تطبیقی که با هشت کشور جهان درباره نظام‌های انتخاباتی صورت گرفت ما تدوین لایحه جامع انتخابات را در دولت تدبیر و امید آغاز کردیم.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه تهیه متن نهایی با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب هم‌زمان شد، افزود: ما متن تهیه‌شده را با جمله به جمله این سیاست‌ها مطابقت دادیم تا پیش‌نویس این لایحه منطبق با این سیاست‌ها باشد و اگر مواردی در این سیاست‌ها پیش‌بینی شده که ما در تدوین لایحه توجه نکرده‌ایم، متناظر با این سیاست‌ها بندهایی در لایحه ما پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به اینکه این لایحه از سوی وزارت کشور به دولت ارسال شد، تصریح کرد: این لایحه در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت طی چندین جلسه مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد، سپس به صحن دولت رفت و کارگروه مشترکی از چند کمیسیون دولت با حضور تعدادی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور برای بررسی این موضوع اختصاص پیدا کرد، سپس چهار یا پنج جلسه این کارگروه تشکیل جلسه داد و این لایحه ماده به ماده مورد بحث قرار گرفت.

سامانی با بیان اینکه این لایحه آماده است تا در صحن دولت مورد بررسی نهایی قرار بگیرد و با تصویب دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شود، ادامه داد: این لایحه از جامعیت، دقت و شفافیت مطلوبی در حوزه شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات، شفاف‌سازی حدود نظارت و اجرا در برگزاری انتخابات مختلف، کاهش تفاوت‌های غیرضروری انتخابات سراسری و مزایا و ویژگی‌های مثبت بسیار زیاد در بحث انتخابات برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم این لایحه به‌زودی به مجلس ارسال شود تا ما بتوانیم برای برگزاری نخستین انتخابات سراسری در اسفندماه ۹۸ -که انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است- با بهره‌گیری از قانون جامع انتخابات، انتخابات مطلوبی را برگزار کنیم.

سخنگوی وزارت کشور درباره زمان تقریبی ارسال این لایحه به مجلس ابراز کرد: این باید در صحن دولت مطرح شود؛ مسیری که من تشریح کردم، بسیار طولانی بود؛ چرا که قرار است قانون جامعی نوشته شود که پاسخگوی نیازهای امروز ما در بحث انتخابات -به‌ویژه در بحث الکترونیکی کردن انتخابات- باشد؛ این مسیر طولانی را ما طی کردیم و تطبیق‌هایی لازم با اسناد فرادستی و متون حقوقی که در مجلس و آیین‌نامه‌های اجرایی آن باید نوشته شود، انجام شده و عزم ما بر این است که بتوانیم هرچه سریع‌تر این لایحه را در مرحله اجرا و بررسی آن در صحن علنی مجلس شاهد باشیم.

وی درباره امکان بررسی این لایحه در مجلس و شورای نگهبان و اجرای آن در انتخابات ۹۸ اشاره کرد: ما بر اساس تجربیاتی که در برگزاری انتخابات داشته‌ایم و بر اساس زیرساخت‌ها و امکانات موجود این لایحه را تدوین کردیم و با توجه به اینکه زمان باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات ۹۸ زمان مناسبی است، اگر این فرایند با همین دقت و سرعت انجام بشود به انتخابات ۹۸ خواهد رسید.

سامانی با بیان اینکه دولت این لایحه را به مراحل نهایی رسانده است و سعی شده سرعت فدای دقت و دقت فدای سرعت نشود، تأکید کرد: بستگی دارد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چه مدت زمانی و با چه اولویتی بتوانند این لایحه را بررسی کنند؛ البته آنچه برای ما مهم است این است که یک سرمایه حقوقی ارزشمند برای انتخابات در جمهوری اسلامی ایران تولید شود و همه تلاش‌ها شده تا ماده به ماده و بند به بند این لایحه مواردی باشد که در طول زمان کارکرد خود را در نظام انتخاباتی ما نشان دهد.

وی درباره آسیب‌های آمده نشدن این قانون برای انتخابات ۹۸ معتقد است: ما چندین انتخابات در کشور برگزار کرده‌ایم و به نسبت سایر کشورهایی که روندهای دموکراسی در آنها حاکم است تجربه نشان داده که ما با مشارکت بسیار بالایی و با صحت و دقت خوبی انتخابات برگزار کرده‌ایم؛ نگاه ما نگاه پیشرفت و ایجاد بهره‌وری و دقت بیشتر و ایجاد تسهیلات برای مشارکت بیشتر و توسعه سیاسی در کشور است؛ اگر این قانون حتی در انتخابات ۹۸ هم اجرا نشود آسیب جدی به کشور وارد نمی‌شود چراکه انتخابات در دوره‌های مختلف برگزار شده و استانداردهای لازم را هم داشته است.

سامانی بیان کرد: ما نگاهمان افزایش و ارتقای شرایط برگزاری انتخابات است اما اگر این قانون برای انتخابات ۹۸ هم آماده نشود ما قانون و آیین‌نامه‌های لازم برای برگزاری انتخابات استاندارد را داریم و انتخابات خوبی هم تاکنون برگزار کرده‌ایم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان