تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷
رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت اعلام کرد

آمار پیوند کلیه از مرگ مغزی در ایران/ ایجاد ساز و کار انتقال هوایی عضو پیوندی

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، گفت: پیوند کلیه در ایران در سال ۲۰۱۷ به بیشترین آمار پیوند از فرد مرگ مغزی یعنی به میزان ۶۰ درصد رسیده است.
آمار پیوند کلیه از مرگ مغزی در ایران/ ایجاد ساز و کار انتقال هوایی عضو پیوندی
رویداد۲۴ دکتر مهدی شادنوش در سومین روز از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی پیوند عضو با حضور بیش از هزار شرکت کننده از ۸۳ کشور جهان در ترکیه، ضمن بیان تاریخچه فرآیند اهدای عضو و پیوند اعضای کشور، آمار دقیقی از روند پیشرفت این فرآیند در خلال سالیان گذشته تاکنون در استان‌های مختلف کشور و همچنین اهدای عضو از فرد مرگ مغزی براساس آمار‌های جهانی (به صورت مقایسه آماری) ارائه کرد و گفت: شاخص اهدای عضو ایران (PMP) در ۱۸ سال گذشته افزایش مستمر و قابل توجهی داشته و اکنون به بیش از ۱۱.۵ رسیده است. گرچه تا رسیدن به حد مطلوب جهانی که ۲۵ بوده، راه طولانی در پیش است.

شادنوش ادامه داد: پیوند کلیه در ایران در سال ۲۰۱۷ به بیشترین آمار پیوند از فرد مرگ مغزی یعنی به میزان ۶۰ درصد رسیده است.

بنابر اعلام وبدا، وی خاطرنشان کرد: برپایی مراکز فراهم آوری و شناسایی اعضا و نسوج پیوندی در تمام نقاط ایران از سیاست‌های وزارت بهداشت است و تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته‌ایم.

رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با اشاره به گستره فعالیت‌های مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، تاکید کرد: حمایت طلبی و مشارکت سمن‌ها در فعالیت‌های این حوزه از سیاست‌های کنونی دولت است و از همین رو فعالیت‌هایی از قبیل: آموزش تیم‌ها، مددکاری، انتقال هوایی و فرهنگ‌سازی در تفاهم نامه‌ای به انجمن اهدای عضو ایرانیان که در سال ۹۴ فعالیت‌های خود را با حضور افراد متخصص و با تجربه آغاز کردند، واگذار شده است.

شادنوش در ادامه به برنامه‌های آینده کشور در زمینه اهدای عضو اشاره کرد و افزود: ارتقای سطح کیفی واحد‌های فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی، ایجاد یک سیستم جامع رجیستری و تخصیص، ایجاد سازوکار انتقال هوایی ارگان، ارتقای برنامه‌های آموزشی مدیریتی واحد‌های فراهم آوری، ایجاد پرونده‌های الکترونیکی برای خانواده‌های اهداکننده جهت حمایت معنوی و مادی، طراحی یک سیستم پیشرفته و فراگیر نظارت، بازرسی و کنترل کیفی از جمله برنامه‌های آینده کشور در زمینه اهدای عضو است.

وی در پایان گزارشی از تاریخچه فعالیت‌های فرهنگی اهدای عضو در ایران و شکل‌گیری انجمن‌های اهدای عضو و پیوند ایران که با تلاش‌ها و پیگیری‌های فعالان این عرصه تاسیس شده است، ارائه کرد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان