تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
اولادقباد، جلودارزاده و حسینی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ پاسخ دادند

فراکسیون زنان، فراکسیون امور زنان می‌شود؟

مجلس دهم شورای اسلامی از نظر تعداد نمایندگان زن، رکورددار است. تعداد ۱۸ نماینده زن که امکان راه اندازی فراکسیونی با قدرتی بیشتر را فراهم می‌کند اما بدین معنا نیست که نیازی به همراهی و همفکری آقایان برای دستیابی به حقوق حقه زنان نباشد. پیشنهاد شهیندخت مولاوردی موید همین مسئله است.
رویداد۲۴- مجلس دهم شورای اسلامی از نظر تعداد نمایندگان زن، رکورددار است. تعداد ۱۸ نماینده زن که امکان راه اندازی فراکسیونی با قدرتی بیشتر را فراهم می‌کند اما بدین معنا نیست که نیازی به همراهی و همفکری آقایان برای دستیابی به حقوق حقه زنان نباشد. پیشنهاد شهیندخت مولاوردی موید همین مسئله است. 

سه منتخب مجلس دهم که در آینده‌ای نزدیک به عنوان نمایندگان مردم کار خود را آغاز خواهند کرد در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴به بررسی این پیشنهاد پرداخته اند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست هم اندیشی فراکسیون امید که روز شنبه در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، پیشنهاد کرد: فراکسیون زنان مجلس دهم به فراکسیون امور زنان و خانواده تغییر نام پیدا کند و از ظرفیت آقایان نماینده نیز در این فراکسیون استفاده شود. 

جلودارزاده: کمیسیون زنان و خانواده تشکیل دهیم نه فراکسیون امور زنان
نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم و ادوار پنجم، ششم و میان دوره‌ای هفتم با اشاره به اینکه فراکسیون زنان متعلق به زنان است و با توجه به شرایطی که وجود دارد مجموعه زنان باید با هم در مجلس حضور داشته باشند گفت: نمی‌توانیم آقایان را به عضویت این فراکسیون درآوریم اما طرح کمیسیون زنان و خانواده که قبلا در مجلس به عنوان یک کمیسیون خاص تشکیل می‌شد، در حال تهیه است که با توجه به ضرورت‌های اجتماعی و ضرورت‌هایی که در مورد خانواده وجود دارد، کمیسیون زنان، جوانان و خانواده مجددا تشکیل شود. می‌توان فراکسیون خانواده هم تشکیل داد اما این فراکسیون، فراکسیون زنان است. 

سهیلا جلودارزاده، در ادامه اضافه کرد: یکی از دلایل مهمی که در ناهنجاری‌های اجتماعی وجود دارد، قرار نگرفتن زنان در جایگان خودشان است که چه به لحاظ تفکر حاکم در جامعه و چه به لحاظ برنامه‌های اجرایی در بعضی از بخش‌ها در جایگاه خود نیستند، نقش‌هایشان به آن‌ها داده نمی‌شود، مدیریت غلط و مهندسی غلط می‌شود و این امر موجب بهم ریختگی می‌شود. فراکسیون زنان باید به این موضوع توجه خاص داشته باشد. حقوق زنان باید در مجلس اعاده شود، خانواده یک مقوله جداگانه است که اگر قرار باشد خانواده هم پایدار بماند باید جایگاه زن در خانواده مشخص شود. 

وی با بیان اینکه خواهش من این است که این فراکسیون‌‌ همان فراکسیون زنان بماند و فکر می‌کنم منظور خانم مولاوردی هم کمیسیون زنان و خانواده باشد، گفت: فراکسیون قدرت لابی‌گری را افزایش می‌دهد اما قدرت قانونگذاری ندارد. ما به یک مرحله بالا‌تر که کمیسیون زنان و خانواده است احتیاج داریم و برای تشکیل آن تلاش خواهیم کرد. 

این عضو جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این راهکار هم وجود دارد که در فراکسیون زنان اساسنامه به گونه‌ای تنظیم شود که آقایانی که طرفدار حقوق زنان هستند هم بتوانند در این فراکسیون شرکت کنند و این مسئله بسیار مطلوب است چراکه بدون همکاری آقایان نمی‌توان قوانین مربوط به زنان را تصویب کرد اما اینکه فراکسیون زنان به مسائل خانواده هم رسیدگی کند، معمول نیست. البته این مسئله به گونه دیگری انجام می‌شود؛ زن به عنوان عضوی از خانواده مورد بررسی فراکسیون قرار گرفته است اما خانواده باید به عنوان یک مقوله مجزا و مستقل مورد رسیدگی قرار گیرد. این امکان هم وجود دارد که فراکسیون کارگروه‌هایی تشکیل دهد و در یکی از این کارگروه‌ها مسائل زن در خانواده را مورد رسیدگی قرار دهد. اما محور فراکسیون زنان، زن و اعاده جایگاه زن است. 

حسینی: آقایان برای عضویت در فراکسیون زنان اعلام آمادگی کرده‌اند
فاطمه حسینی، نماینده منتخب مردم تهران با اشاره به اینکه این ایده در حال اجرا شدن است، گفت: عملا در همایش روز شنبه برای فراکسیون امید، آقایان آمادگی خود برای حضور در فراکسیون زنان را اعلام کردند. با توجه به اینکه آقایان در حوزه‌های انتخاباتی خود در مورد امور زنان وعده داده‌اند، داوطلبانه اعلام کردند که می‌خواهند عضو فراکسیون زنان باشند. 

وی در ادامه افزود:. عنوان این فراکسیون خیلی حائز اهمیت نیست و بیشتر بازی با کلمات است. از نظر مفاهیم این اتفاق در جریان است و در این دوره ما نیز آمادگی خود برای پذیرش عضو را اعلام کرده‌ایم و آقایان هم استقبال کرده‌اند و نام این افراد در روزهای آینده به طور رسمی اعلام خواهد شد. 

حسینی متذکر شد: به طور قطع و یقین تعداد نمایندگان بیشتر در این فراکسیون باعث می‌شود تصویب طرح‌هایی که مربوط به زنان است با سرعت بیشتری انجام شود و مسائل زنان قاطعانه‌تر پیگیری شود. بنابراین هرآنچه که به عنوان محور‌ها و اولویت‌های این فراکسیون اعلام شود با حضور آقایان با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. 

فریده اولاد قبال: در جلسه سه شنبه تکلیف فراکسیون زنان مشخص خواهد شد
فریده اولاد قبال،، نماینده منتخب مردم تهران با اشاره به اینکه روز سه شنبه جلسه‌ای با حضور نمایندگان منتخب زن تشکیل می‌شود، گفت: یکی از موضوعات مهمی که قرار است در این جلسه مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد، مسئله زنان و فراکسیون آن‌ها است. 

وی در ادامه اضافه کرد: برداشت من از پیشنهاد خانوم مولاوردی این است که قصد بر این است که آقایان هم در فراکسیون زنان حضور داشته باشند تا یک نگاه تک جنسیتی به زنان نباشد. به نظر بنده خانم مولاوردی می‌خواهند یک دیدگاه عمومی به فراکسیون زنان و مطالبات زنان وجود داشته باشد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان