تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

وزیر جدید بازار مسکن را به آرامش می‌رساند؟/ کارنامه محمد اسلامی زیر ذره‌بین مجلس

سکان ساختمان دادمان خالی مانده است و کارنامه محمد اسلامی به عنوان سرپرست این وزارتخانه زیرذره بین نمایندگان برای بررسی تعیین صلاحیت او قراردارد.
وزیر جدید بازار مسکن را به آرامش می‌رساند؟/ کارنامه اسلامی زیر ذره‌بین مجلس
رویداد۲۴ المیرا بابایی: سال ۹۷ روز‌های مهمی در کابینه دوازدهم بود؛ از استیضاح دو وزیر گرفته (ربیعی و کرباسیان) تا برکناری (محمدباقر نوبخت و ولی‌الله سیف) و استعفای اعضای کابینه دولت تدبیر و امید، روز‌های پرحاشیه‌ای برای دولتی‌ها به وجود آورد. عباس آخوندی یکی از وزرایی بود که نامه استعفای خود را تقدیم روحانی کرد. منتقدان او گفته‌اند کارنامه قابل دفاعی از خود به جا نگذاشته است.

حضور آخوندی دردوره اول ریاستش بر طبقه ۱۵ ساختمان دادمان (از سال ۹۲ تا ۹۶) مسکن را به حاشیه برد او از همان ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم وعده‌های متعددی در خصوص اجرای طرح مسکن اجتماعی برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد مطرح کرد، اما این طرح‌ها فقط روی کاغذ ماند و نتیجه‌ای دربرنداشت.

تکمیل پروژه‌های مسکن مهر یکی دیگر از وعده‌های وزیر سابق بود که تا قبل از روی کار آمدن در سال ۹۲ به مسکن مهری‌ها داده بود اما این طرح نیز پس از ۵ سال در عمل اتفاق امیدوارکننده‌ای برای پروژه‌های این طرح صورت نداد. شاید بیشترین کارآخوندی را بتوان در افزایش سقف وام خرید مسکن خلاصه کرد که آن هم نتیجه‌ای جز برهم خوردن توازن بازار نداشت و همین سیاست نادرست برقیمت‌ها اثر سوء گذاشت و نیمه دوم سال گذشته را با سیرصعودی قیمت‌ها مواجه کرد.

حال سکان ساختمان دادمان خالی مانده است و کارنامه محمد اسلامی به عنوان سرپرست این وزارتخانه زیرذره بین نمایندگان برای بررسی تعیین صلاحیت او قراردارد.

نگاهی به رزومه اسلامی نشان می‌دهد که او هم در بخش ساختمان و هم در بخش هوایی فعال بوده است و این سابقه کاری می‌تواند نقطه امیدی برای فعالان بخش مسکن و هوانوردی کشور باشد؛ اگرچه می‌تواند نگرانی‌هایی را هم برای بخش‌های جاده‌ای و ریلی به همراه داشته باشد البته او از بهمن سال گذشته استاندار مازندران بوده است درعین حال مدیرعاملی شرکت مسکن و ساختمان بنیاد مستضعفان و شرکت هواپیماسازی وزارت دفاع را هم در رزومه کاری خود دارد.

اولویت‌های او حول ۴ محوراصلی است: ۱- توجه به بخش مسکن قرارداده است خصوصا ساخت و ساز که از دیدگاه او سهم مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی دارد و می‌تواند محرک اقتصادی کشور باشد ۲- احیای بافت‌ها فرسوده  ۳- توجه به مناطق محروم و راه‌های روستایی ۴-اصلاحات ساختاری و کوچک‌سازی مدیریتی است.

حسام عقبائی نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران به رویداد۲۴ گفته است: وضعیت بازاز مسکن بستگی به این دارد که فرد بعدی قرار است چه سیاست‌هایی را درعمل و نه صرفا درقالب طرح اجرا کند. متاسفانه برنامه‌های آقای آخوندی درعمر کاری خود درمورد مسکن اجتماعی صرفا درحد شعار باقی ماند و به اجرا درنیامد. ضمن اینکه قضاوت درمورد محمد اسلامی به عنوان وزیر جدید پیشنهادی دولت هم زود است و باید دید برنامه‌های او تا چه حد نگاه عمیق به ساماندهی بازار مسکن دارد.

او درتحلیل خود از وضعیت بازار مسکن گفت: درشرایط فعلی درحالت رکود تورمی هستیم که نه خریداری وجود دارد و نه فروشنده‌ای و ادامه چنین وضعی می‌تواند قیمت‌ها را بازهم صعودی کند. در چنین شرایطی به فردی نیاز داریم که واقعا بازار مسکن و نیازهای آن را بشناسد و بتواند بهترین برنامه عملیاتی را پیاده کند.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس به رویداد۲۴ گفته است: سرپرستی اسلامی موقتی است زیرا برنامه‌های ارائه شده او کامل و جامع نیست و چون وقت کافی نداشته‌اند، حرف‌های کلی زده‌اند.

رضایی کوچیمی‌گوید وزارت راه و شهرسازی یک دستگاه اجرایی بزرگ با چالش‌های بسیار متعدد است لذا وزیر جدید به جای برنامه‌های کلی، باید  برنامه کامل خود را به نمایندگان ارائه کند.
 
محمد اسلامی کیست؟
 
محمد اسلامی متولد اول مهرماه ۱۳۳۵ در اصفهان است. او دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در سال ۱۳۵۸ در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو اوهایو آمریکا در سال ۱۳۶۰ و MBA مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف در سال ۱۳۸۳ است.

بخشی از مسئولیت‌های او به شرح زیر بوده است:
 
معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع بزرگ ۱۳۷۴ تا ۱۳۶۶
 
مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایران ۱۳۸۲ تا ۱۳۷۴
 
قائم‌مقام سازمان صنایع هوافضا ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۳
 
رئیس موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۳
 
معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع ۱۳۹۶ تا ۱۳۸۶
 
معاون مهندسی پدافند غیرعامل وزارت دفاع و همزمان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران ۱۳۹۳
 
عضویت در شورای برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان به مدت ۳ سال
 
عضویت در ستاد مرز‌های کشور وزارت کشور به مدت ۴ سال
 
عضویت در ستاد بحران کشور و کمیته دائمی سازمان پدافند غیرعامل
 
عضویت شورای عالی هواپیمایی کشور
 
عضو شورای عالی معماری و شهرسازی ایران
 
عضویت هیئت امنای دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۲
 
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مسضعفان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱
 
رئیس هیئت مدیره شرکت عمران و مسکن ایران ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۱
 
عضو انجمن هوافضا ایران و عضویت در نظام مهندسی ساختمان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان