تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷
به دلیل استقبال از ذخایر امن ؛

طلا از نردبان نوسان‌ها بالا رفت

اونس طلا با صعود ۱۸دلاری تا عصر دیروز، بازدهی ۳/ ۱ درصدی را تجربه کرد و قیمت هر اونس از فلز زرد دیروز به مرز حساس ۱۲۴۰‌دلاری نیز پاتک زد که به ثبت بازدهی ماهانه (۲۳ روز ابتدایی اکتبر) بیش از ۴ درصد، بهترین ماه خود از هفته‌های ابتدایی سال ۲۰۱۷ میلادی را به ثبت رساند.

رویداد۲۴ بازگشت اقبال به بازار ذخایر امن به‌دنبال تداوم نوسانات بازار‌های جهانی در اکتبر (ماه جاری میلادی) با توجه به رشد ارزش ین ژاپن و اونس طلا محسوس به‌نظر می‌رسد.
 
از طرف دیگر، بازار اوراق خزانه‌داری آمریکا نیز از همین شرایط پیروی می‌کند. رشد قابل توجه بازدهی نسخه ۱۰ ساله اوراق خزانه در ماه گذشته منجر به افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بازار کم‌ریسک شده بود.
 
افزایش بازدهی اوراق قرضه به معنای کاهش قیمت خرید آن‌ها است. از همین رو، افزایش تقاضای خرید به‌مرور ارزش اوراق خزانه را بالا می‌برد و به همان نسبت بازدهی نیز افت خواهد کرد. روند بازار اوراق خزانه ایالات‌متحده در طول روز سه‌شنبه از بروز وضعیت مشابه حکایت داشت.
 
بازدهی اوراق ۱۰ ساله از نرخ ۲/ ۳ درصدی به ۱۶/ ۳ درصد کاهش یافت که نشانه افزایش تقاضا برای دارایی‌های کم‌ریسک است. ین ژاپن به‌عنوان گزینه امن برای سرمایه‌گذاری در نوسانات شدید روز گذشته نزدیک به ۳/ ۰ درصد رشد داشت. با این حال مهمترین نشانه تمایل به ذخایر امن در بازار کلاسیک فلز زرد مشاهده می‌شد. طلا از صبح سه‌شنبه تا ساعت ۵ بعد از ظهر ۳/ ۱ درصد صعود کرد.

صعود مجدد اونس

قیمت اونس طلا تا عصر دیروز بیش از ۱۷‌دلار رشد داشت و یکی دیگر از مرز‌های مقاومتی خود را پشت سر گذاشت. ششمین روز پربازده فلز گرانبها در سال جاری میلادی با صعود ارزش اونس به بالای سطح ۱۲۳۹‌دلاری به ثبت رسید. طلا با قیمت ۱۲۲۲‌دلاری استارت زده بود و تا ساعت ۱۶ بعداز‌ظهر توانست سقف ۱۲۴۰‌دلاری را نیز لمس کند. همچنین اونس فلز زرد با صعود روز گذشته خود اکتبر (۲۳ روز ابتدایی) را به پربازده‌ترین ماه خود از ژانویه سال گذشته میلادی تبدیل کرد. بهای اونس از ابتدای ماه جاری میلادی تا دیروز (قیمت ساعت ۱۶) بیش از ۲/ ۴ درصد رشد کرد که معادل با افزایش قیمت ۵۰‌دلاری در همین بازه زمانی است.

نزول دوباره بازار‌های جهانی سهام

بازار سهام چین پس از صعود ۴ درصدی روز دوشنبه تغییر مسیر داد. شاخص CSI ۳۰۰ روز گذشته بالغ‌بر ۳ درصد افت کرد و شاخص‌های بازار بورس اروپا را نیز به مسیر مشابهی وارد کرد. شاخص Stoxx ۶۰۰ اروپا به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ میلادی نزدیک شد. شاخص‌های آتی وال‌استریت نیز بیش از یک درصد تضعیف شدند. شاخص‌های سهام چین روز دوشنبه بیشترین رشد روزانه خود را ظرف ۳ سال اخیر تجربه کرده بودند؛ اما به‌نظر می‌رسد نیروی محرکه سیاست‌مداران این کشور برای پشتیبانی از چشم‌انداز روبه افول بازار‌ها دوام چندانی نداشت. سرمایه‌گذاران نگرانی خود را با از سر گرفتن فروش بروز دادند تا ابهام نسبت به قدرت حمایت دولت مرکزی از شرکت‌های بزرگ چین پررنگ شود.

افت لیر با چالش‌های سیاسی اردوغان

لیر ترکیه پس از سپری کردن ماه‌های بحرانی خود در ثبات موقت قرار داشت؛ اما تنش‌های سیاسی منجر به واکنش سرمایه‌گذاران در بازار ارز شد و لیر را ظرف چند ساعت افزون بر ۳ درصد در مقابل‌دلار آمریکا تضعیف کرد.
 
درحالی که سخنرانی رجب طیب اردوغان درخصوص پرونده قتل خبرنگار سعودی به کانون توجه بازار‌های ترکیه مبدل شده بود، اعلام موضع جدید حزب حرکت ملی ترکیه درخصوص پایان ائتلاف با حزب حاکم ریسک سیاست‌های داخلی را تشدید کرد. «دولت باحچلی» دبیر حزب افراطی حرکت ملی پس از عدم توافق با حزب عدالت و توسعه اعلام کرد در انتخابات محلی ماه مارس سال ۲۰۱۹ به‌دنبال ائتلاف نخواهد بود.
 
لیر در واکنش همزمان به چالش جدید حزب حاکم و سخنرانی اردوغان نزدیک به ۴/ ۳ درصد در برابر دلار تضعیف شد و به نرخ برابری ۸۸/ ۵ رسید. در آن سوی میدان سیاسی، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: بانک‌های ترکیه باید وام‌هایی با نرخ بهره پایین‌تر به کارآفرینان به‌منظور رونق سرمایه‌گذاری ارائه دهند.
 
وی تصریح کرد که این اقدام نرخ تورم را پایین می‌آورد. اردوغان پیش از این خود را «دشمن نرخ بهره» توصیف کرده و گفته بود: نرخ بهره بالا منجر به نرخ تورم بالا می‌شود و بار‌ها خواستار کاهش هزینه‌های وام‌دهی شده بود. همچنین نگرانی‌ها به‌خاطر سایه سنگین اردوغان بر سیاست‌پولی این کشور و توانایی بانک مرکزی مستقل در راستای مقابله با تورم به خاطر فشار‌های سیاسی باعث شده که ارزش لیر در سال جاری میلادی حدود ۳۳ درصد در مقابل‌دلار تضعیف شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان